در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان: نظام آموزشی کشور به یک انقلاب نیاز دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه نظام آموزشی کشور به یک انقلاب نیاز دارد گفت: در هیچ کشور پیشرفته‌ای مشاهده نمی‌شود که تمامی اندوخته‌های تحصیلی یک فرد پس از ۱۲ سال تحصیل، فقط در حد دانستن چهار عمل اصلی و اندکی سواد خواندن و نوشتن برای بعد از تحصیل وی دارای ارزش باشد و بقیه مطالبی را که فرا گرفته هیچگونه ارزش کاربردی نداشته باشند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان امید حاجتی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: البته همین دانش‌آموز هم وقتی وارد دانشگاه می‌شود چیزهایی را خواهد آموخت که در بازار کار هیچگونه کاربردی برای وی ندارد لذا در ادامه برای رفع این مشکل هم متوسل به یک روش بیهوده دیگر می‌شویم یعنی یکسری آموزشهای مهارتی بی‌ربط با نوع تحصیل فرد را در مجموعه‌های فنی و حرفه‌ای ترتیب می‌دهیم تا مثلا فرد بتواند چهار تا کار اداری یک شرکت خصوصی را که در آنجا استخدام شده انجام دهد.

وی یکی از بارزترین مشکلات دانش‌آموزان و دانشجویان کشور را حتی تا دوره PHD و دکترا را عدم آشنایی به زبانهای خارجی دانست و یادآوری کرد: این عدم تسلط و آشنایی با زبانهای خارجی که حتی در بین اساتید دانشگاهی کشور هم دیده می‌شود در مواقعی باعث شده که وقتی دانش آموختگان دانشگاهی ما می‌خواهند در یک کنفرانس بین‌المللی به ایراد سخن بپردازند به دلیل عدم تسلط به زبانهای خارجی، از اصطلاحاتی صحبت کنند که مورد تمسخر حضار قرار بگیرند.

حاجتی در ادامه ضمن انتقاد از انجام آموزشهای مهارتی از مجراهای دولتی گفت: از آنجایی که امروزه بخش خصوصی کشور به دلیل دارا بودن توانمندی‌های بسیار به راحتی می‌تواند دوره‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای را برگزار کند پس بهتر نیست که سازمان فنی حرفه‌ای به جای ورود مستقیم در این آموزشها، خود را در جایگاه سیاستگذاری، هماهنگی و تدوین ضوابط قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در مورد دلایل بهتر بودن بخش خصوصی در اجرای آموزشهای مهارتی فنی و حرفه‌ای توضیح داد: نیاز سنجی‌های آموزشی انجام شده در بخش دولتی به هر صورتی چه درست یا غلط صورت پذیرد دولت مجبور است حقوق و امکانات متولیان این امر را پرداخت کند ولی در بخش خصوصی وقوع هر گونه اشتباه در امر نیازسنجی‌های آموزشی بی‌شک منجر به کاهش تقاضا برای آن واحد آموزشی و نهایتاً تعطیلی آن واحد می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق آماری که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهیه شده خوزستان در بحث نسبت جمعیت استان به هر مرکز فنی و حرفه‌ای دارای رتبه ۱۲ کشوری است که می‌توان گفت رتبه چندان بدی نمی‌باشد.

حاجتی رتبه استان خوزستان را از لحاظ تعداد مربیان فنی و حرفه‌ای در کشور چهارم اعلام کرد و افزود: متأسفانه خوزستان از لحاظ تعداد آموزش دیدگان فنی و حرفه‌ای رتبه ۲۹ کشوری را دارد که این مسئله بیانگر کارآیی پایین نظام دولتی در مقابل بخش خصوصی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ضمن انتقاد از یکسری سیاست‌های اشتباهی که در جامعه انتظارات نادرست ایجاد می‌کنند گفت: با توجه به این تصور اشتباهی که در جامعه وجود دارد که برای بدست آوردن یک ازدواج و کار خوب باید حتما به دانشگاه رفت آیا بهتر نیست به جای اینکه بخواهیم بدون هیچ ضابطه‌ای همه را به سمت دانشگاهها هدایت کنیم یک کنکور کاملا علمی را برگزار کرده تا فقط نخبگان و افراد دارای صلاحیت از لحاظ علمی بتوانند در این مسیر وارد شوند.

وی خبر داد: با توجه به اینکه همزمان با فعالیتهای نفتی غرب کارون نیاز به نیروهای دوره دیده زیادی از لحاظ مهارت‌های مرتبط می‌باشد لذا براین اساس قرار است که دفتر انرژی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور براساس پیشنهادی که از سوی ما ارائه می‌شود اقدام به یک نیازسنجی آموزشی کند تا براساس آن بتوانند برای بحث تدارک و تجهیز واحدهای آموزشی فنی و حرفه‌ای منابع خوبی را از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی نفت اختصاص دهند.

حاجتی در پایان از سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان درخواست کرد که یک برنامه زمان‌بندی ارائه کند تا براساس آن بتدریج سازمان متبوعش ظرف چند سال آینده از سیستم ارائه آموزش‌های مهارتی خارج و با واگذاری آن به بخش خصوصی تنها به سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های صحیح و کارهای نظارتی بپردازد.