استخدام معلم یا مبصر

خورنا | لیلا علوی:

تقی زاده : حدود ۱۰ هزار معلم در خوزستان کمبود داریم و برای جبران آن، هیچ راهی به جز حق التدریس و اضافه کار نداریم. وقتی معلمان اضافه کار می ایستند کیفیت آموزش نیز شکسته می شود. همچنین هفت هزار معلم متقاضی برای خروج از استان و انتقالی داریم.
۲۵ خرداد ماه بود که مدیر کل آموزش و پرورش استان خبر از کمبود شدید معلم در استان داد. البته این کمبود خبر جدیدی نیست و
هر ساله هنگام سازماندهی معلمان عمده ترین مشکل ادارات پر کردن کلاسهای درس است و خوزستان بیشترین مشکل را در این زمینه دارد.
پس رایزنی‌های فراوان با وزارت جهت دریافت مجوز استخدام و بی نتیجه بودن مذاکرات تنها راه پیشنهادی و ساده جهت حل مشکل جذب نیرو از طریق قانون تبدیل مربیان پیش دبستانی مصوبه شهریور سال ۹۴ مجلس است. نیک می‌دانیم که همه مربیان پیش دبستانی جذب شدند و اگر جذب جدیدی صورت بگیرد قاعده و قانون خاصی وجود نخواهد داشت و این استخدام به جای آنکه منشا خیر باشد منشا شر و بی عدالتی شد.
به شکلی که اصل قضیه فراموش شد و هر کس در هر جایگاهی در فکر جای دادن دوستان و نزدیکان خود بود و در این بین هیچکس به فکر اجرای عدالت استخدامی و آموزشی نبود.
این استخدام ها از چند جنبه قابل بررسی هستند و که هر جنبه آن دارای چالش‌های بسیاری است. و سوالات و ابهامات فراوانی در بین جوانان جویای کار و کارشناسان و دلسوزان جامعه ایجاد کرد از جمله
۱٫ایا این استخدامی ها طبق روال قانونی بود؟
۲٫ آیا افراد استخدام شده شرایط اولیه تدریس را دارند؟
۳٫ایا آموزش اولیه جهت حضور در کلاس درس داده شد؟
۴٫ آیا صرفا پر کردن کلاس درس کفایت می‌کند؟
۵٫ تکلیف تحصیل کردگانی که به هیچ منبعی متصل نبودند چه می‌شود؟
طبیعتا استخدامی که با مهر یک دبستان و ارتباط با یک کارشناس در اداره نمی‌تواند عادلانه باشد و اینکه معلمی که بدون هیچ آموزشی در کلاس درس حاضر شود نمی‌تواند کیفیت و کارایی لازم را داشته باشد.
همچنین نوع جذب بر اساس نیاز مناطق نبود و برخی مناطق به علت فشار برخی مقامات بخصوص نمایندگان مجلس یا با مازاد نیرو مواجه شدند یا تسلیم نشدند و حکم عزلشان را دریافت کردند . امیدواریم حال که این امر با تمام کاستی‌ها صورت گرفت شرایطی فراهم شود تا دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت تدارک دیده شود و این افراد با اصول اولیه تدریس و کلاسداری آشنا شوند. تا هم خود با آرامش و توان بالا مشغول تدریس و خدمت شوند هم دانش آموزان این مرز و بوم دچار آسیب نشوند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *