مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد؛

ورود سیستم‌های بارشی مناسب از نیمه دوم بهمن ماه به استان/ جمعه و یکشنبه شاهد بارش‌های بسیار خوبی در شمال خوزستان خواهیم بود

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ورود سیستم‌های بارشی مناسب در نیمه دوم بهمن ماه به استان خبر داد و افزود: روزهای جمعه و یکشنبه آینده شاهد بارش‌های بسیار خوبی در نوار شمالی استان خواهیم بود.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اداری استان خوزستان که عصر امروز چهار شنبه چهارم بهمن‌ماه در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار سد کورش بهادری ضمن اشاره به پاره‌ای از وظایف و عملکردهای سازمان هواشناسی گفت: اولین ایستگاه هواشناسی در استان خوزستان به خاطر وجود فرودگاه در شهرستان آبادان افتتاح شد ولی این ایستگاه در زمان جنگ بنا به دلایلی به اهواز انتقال یافت.

وی ضمن بیان اینکه در استان ۱۴۲ ایستگاه هواشناسی وجود دارد تصریح کرد: این ایستگاهها شامل ۱۸ ایستگاه سینوپتیک، ۱۷ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۶۵ ایستگاه باران‌سنجی، ۱۳ ایستگاه باران‌سنج دیتالاگر، دو ایستگاه از نوع تابش‌سنجی، خودکار هواشناسی و کشاورزی و همچنین از نمونه‌های ایستگاه پایش گازهای آلاینده، باران‌سنج اسیدی، رادار و سامانه‌ هواشناسی هم هر کدام یک ایستگاه در سطح استان موجود می‌باشد.

بهادری وضعیت پراکنش ایستگاههای هواشناسی را در استان مناسب دانست و افزود: هواشناسی استان خوزستان از نظر تعداد ایستگاههای هواشناسی سومین استان کشور است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان اظهار کرد: تأسیس مرکز ملی پایش گردوخاک در استان یکی از اقدامات بسیار خوب اداره هواشناسی استان است که این مرکز در حال حاضر همکاری بسیار نزدیکی با مرکز پایش بارسلونای اسپانیا دارد.

وی در مورد علت خطاهای بوجود آمده در پیش‌بینی وقوع گردوخاک گفت: معمولا گامهای زمانی مدل‌های پایش گردوخاک بالای ۲۵ کیلومتر است و از آنجاییکه باید این مدل‌ها را به گامهای زمانی پنج کیلومتر برسانیم گاهاً این خطاها به وجود می‌آید به همین دلیل برای رفع این مشکل به یک پردازشگرهای فوق سریع نیاز داریم که انشاالله با کمک استانداری و سازمان مدیریت بحران کشور تا پایان سال این سامانه خریداری می‌شود.

بهادری با بیان اینکه پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی جوی است نه گردوخاک بیان داشت: پیش‌بینی‌های ما علاوه براینکه به صورت روزانه می‌باشد تا ۱۲۰ ساعت آینده را نیز در می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان ضمن ابراز تأسف نسبت به عدم وجود ایستگاههای هواشناسی جاده‌ای در استان گفت: خوزستان تنها استانی در کشور است که فاقد ایستگاه هواشناسی جاده‌ای است؛ به زودی این مشکل بر حسب نیازهای فرماندهی پلیس راهور استان مرتفع خواهد شد.

وی ضمن اشاره به نصب و راه‌اندازی سامانه cat2 در فرودگاه بین‌المللی اهواز گفت: این سامانه که در حال حاضر فقط در فرودگاههای بین‌المللی اهواز و امام خمینی تهران وجود دارد می‌تواند که میزان میدان دید در فرودگاه را از ۶۰۰ متر کمتر کند.

بهادری اظهار کرد: در روز جمعه به علت وزش بادهای نسبتاً شدید و بالطبع فعال شدن کانونهای داخلی ریزگرد شاهد پیدایش مجدد پدیده گردوخاک در شهر اهواز خواهیم بود که این مسئله به خودی خود ممکن است باعث اتخاذ تصمیماتی برای تعطیلی در روز شنبه شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پایان از ورود سیستم‌های بارشی مناسب در نیمه دوم بهمن ماه به استان خبر داد و افزود: روزهای جمعه و یکشنبه آینده شاهد بارش‌های بسیار خوبی در نوار شمالی استان خواهیم بود.