مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:

بزودی برای اولین بار در خوزستان دشت ممنوعه ایجاد می‌شود

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان: متأسفانه در مناطقی از استان که شاهد کاهش عمق آب‌های زیر زمینی هستیم چاههای عمیق این مناطق برخلاف الگو کشتی که براساس آن پروانه حفر گرفته‌اند برداشت آب انجام می‌دهند که اینکار باعث شده است بزودی با تصمیم وزارت‌نیرو برای اولین بار شاهد پیدایش دشت ممنوعه در استان باشیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان مهران مومن‌غریب ضمن اعلام مطلب فوق با بیان اینکه دشت‌های ممنوعه دارای محدودیت‌های خاصی می‌باشند خاطر نشان کرد: براین اساس اگر دبی تخصیصی‌ یک چاه از آن حدی که برای آن تعریف شده کمتر باشد مدیریت حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق در چهار‌چوب قوانین موظف است که اقداماتی از جمله جابه‌جایی و کف‌شکنی چاه را در دستور کار خود قرار دهد.

مومن‌غریب عنوان کرد: از جمله عوامل اصلی که باعث کاهش سطح آب‌های زیر‌ زمینی استان شده می‌توان به عدم رعایت الگوی کشتِ تحت پوشش آب‌های زیر زمینی، توسعه کشت‌های غیر مجازِ تحت پوشش چاههای مجاز و حفر چاههای غیر مجاز دانست.

این مقام مسئول وجود آبهای سطحی در خوزستان را فاکتور مثبتی برای جبران کاستی‌های موجود در آبهای زیر زمینی استان دانست و خاطر نشان کرد: حقیقتاً در امر صیانت از آبهای زیر زمینی استان علیرغم مقاومت همیشگی که داشته‌ایم اگر فقط ذره‌ای کوتاهی می‌کردیم بیشک وضعیت خیلی بدتری را نسبت به استانهای همجوار که فقط متکی به آبهای زیر زمینی هستند پیدا می‌کردیم.

وی در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گفت: متاسفانه در این زمینه برخلاف تمامی ابلاغیه‌ها و تعیین الگوی کشت براساس عدم کشت شلتوک، مشاهده می‌کنیم چندین برابر سالهای گذشته به کشت شلتوک در استان اقدام می‌شود.

مومن غریب در پایان انتقال آب سد کوثر به رودخانه زهره را امری مناسب دانست و عنوان کرد: مخلوط آب سد کوثر با رودخانه زهره که EC فوق‌العاده بالایی دارد، سبب می‌شود که یک آب شیرین و مناسب برای آشامیدن در پایین دست فراهم شود.