سقوط مجسمه شاه در چهارشنبه سیاه اندیمشک

خورنا- چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۵۷ یاد آورخاطراتی است که مردم اندیمشک را در مسیر افتخار و بیعت با امام (ره) و ولایت فقیه، جاودان و این شهر پر افتخار را با نام نخستین شهری که مجسمه شاه را به زیر کشید در تاریخ ماندگار می‌کند.

مردمی که با طنین انقلاب، شور اسلام را در دل خود جاری ساخته بودند این بار نیز همانند قرار هر روز خود از مسیر مسجد امام حسین(ع) حرکت و تا جنب شهرداری و شهربانی سابق، لبیک‌های یا روح الله را زمزمه و مرگ بر شاه را بر آسمان شهر فریاد می‌زدند.

اما امروز مردم شهر شور دیگر داشتند، مشت‌ها با اراده‌ای از جنس روح الله بر آسمان عشق فریاد زده می‌شود و ایثار و شهادت، اراده الهی این مردم را به تصویرمی‌کشید تا با خروج ابرهای تیره، روشنایی را بر منظر شهر به تصویر کشیده شود و این روز برای اندیمشک روز دیگری باشد.

شنیدن خبر فرار شاه و طنین انقلاب، بیش از گذشته شور مردم اندیمشک را در پیوستن به لشکر روح الله راسخ و قدم‌های مردم این شهر پر افتخار را محکم‌تر کرده بود و هم زمان با رسیدن مردم به میدان راه آهن، نام اندیمشک در تاریخ انقلاب ماندگار شد.

مردم اندیمشک در چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۳۵۷ و پس از برگزاری یک راهپیمایی عظیم مردمی و بیعت مجدد با امام راحل، خود را به میدان راه آهن رسانده و مجسمه شاه را به زیر کشیدند تا اندیمشک به عنوان اولین شهری که مجسمه شاه را به زیر کشید در تقویم انقلاب لقب بگیرد.

اما این پایان راه نبود و کینه مردم اندیمشک در دل پهلوی روشن و آتش نفرت و خون در خیابان‌های شهر وزیدن گرفت و هر خیابان شهر، ردی از این نفرت را به تصویر می‌کشید اما این پایان راه نبود. مردم اندیمشک باز هم آمدند و در شش مهر و چهارم آذر و با یک هزار شهید در تقویم و تاریخ انقلاب درخشیدند.

مردم اندیمشک خط مقدم رشادت ، مبارزه با شاه و طاغوت

آیت الله محسن حیدری اظهار داشت: مردم اندیمشک در تمامی عرصه‌ها، پشتیبان اسلام و انقلاب بوده‌اند و هر زمان که دشمن سعی بر تضعیف مسیر انقلاب داشته است، این مردم حضوری پرشور داشته و نام خود را در تقویم و تاریخ انقلاب جلوه گر کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم اندیمشک یک مردم ولایت مداربوده‌اند و در طول سال‌های اخیر از خود حماسه‌های مختلفی را به یادگار گذاشته‌اند و با اهدا صدها شهید و جانباز بر استمرار مسیر الهی خود، تاکید و توجه کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تابش نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک گفت: مردم اندیمشک هم زمان با اوج گرفتن مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاه به دعوت امام راحل لبیک گفته و خط مقدم افتخار و رشادت، لقب گرفتند.

امام جمعه بندر امام خمینی (ره) افزود: این بیعت و حضور مستمر در عرصه‌های مختلف اسلامی و انقلابی بیش از گذشته و هر زمانی بصیرت و ولایت مداری این مردم را به تصویر می‌کشد و بیانگر اعتقاد عمیق مردم اندیمشک به انقلاب و اسلام است.

توجه به ثبت و معرفی حماسه‌های مردم اندیمشک در دوران طاغوت و هشت سال دفاع مقدس یک نیاز و اولویت فرهنگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی‌نوری نیز عنوان کرد: حماسه‌های مردم اندیمشک در طول سال‌های اخیر بی نظیر بوده و باید بیش از گذشته نسبت به ثبت و معرفی آن‌ها توجه داشت.

وی با بیان این که توجه به ثبت و معرفی حماسه‌های مردم اندیمشک در دوران طاغوت و هشت سال دفاع مقدس یک نیاز و اولویت فرهنگی است، افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی شهرستان، باید نسبت به این مقوله توجه و تلاش دوچندان داشته باشند.

امام جمعه اندیمشک بیان کرد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر آن گونه که باید به حماسه‌های مردم اندیمشک در دوران بیش از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس توجه کافی نشده است و به همین جهت باید تلاش‌ها در این حوزه، دو چندان شود.

وی گفت: ما باید این حماسه‌های مردمی به جهت تبیین و گسترش فرهنگ انقلاب استفاده و سعی بر آشنایی اقشار مختلف اجتماعی به خصوص جوانان با مفاهیم وارزش‌های این حوزه داشته باشیم و دشمن را بار دیگر در جبهه فرهنگی نا امیدکنیم.

چهارشنبه سیاه اندیمشک نیازمند توجه و بررسی بیشتر است / به نقش زنان در این حماسه عظیم مردمی بیش از گذشته توجه شود

زهرا ابراهیمی نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: حماسه مردم اندیمشک در چهارشنبه سیاه یک افتخار و حماسه مردمی عظیم است و باید بیش از هر زمان به بررسی آن توجه و زمینه‌های مختلف آن را تحلیل کرد.

وی با بیان این که متاسفانه به این حماسه بزرگ تا کنون و به میزان مناسب بررسی نشده و تحلیل جنبه‌های مختلف آن مفقود و متروک است ،عنوان کرد: توجه به بانوان و حضور آن‌ها در مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاه یکی از این جنبه‌هااست.

این شهروند اندیمشکی ادامه داد: وقتی در چهارشنبه سیاه مردم اندیمشک مجسمه شاه را پایین می‌کشند و به خط مقدم نبرد علیه طاغوت تبدیل می‌گردد وپس از آن با اهدا یک هزار شهید و در حماسه‌های شش مهر و چهارم آذر در تاریخ انقلاب ماندگار می‌شوند، بیانگر یک موضوع و آن هم درایت و شهامت زنان این سرزمین در حضور در جبهه‌های فرهنگی و تربیت نسل جوان و فرهیخته و ولایت مدار است.

ابراهیمی افزود: مردم و بانوان اندیمشکی هنوز بر این خط و مسیر پایبند و مسیر خود را مستحکم و با قدم‌های راسخ طی می‌کنند و اهدا بیش از شش شهید مدافع حرم در سنگربان مقاوم کرخه و دز بیانگر شناخت عمیق این مردم با آرمان‌های امام راحل و راه اهل بیت(ع) است.

برگزاری یادواره شهدای انقلاب در اندیمشک

احسان کریم پور نیز گفت: امسال و باهدف گرامی داشت حماسه مردم اندیمشک در چهارشنبه بیست و هفت دی ماه۱۳۵۷، ویژه برنامه‌های مختلفی طراحی و به اجرا می‌رسد.

وی بیان کرد: یکی از این ویژه برنامه‌ها، آئین گرامی داشت شهدای انقلاب شهرستان اندیمشک است که این مراسم چهارشنبه ساعت ۲۰ و در مسجد امام حسین (ع) کوی شهدا و با حضور پرشور مردم مؤمن و انقلابی اندیمشک برگزار می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه اندیمشک عنوان کرد: هم چنین در این آئین ویژه، با برگزاری آئین شب شعر و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، یاد شهدای این حماسه عظیم مردمی گرامی داشته و با شرح خاطره افتخارات آن‌ها معرفی و تبیین، می‌گردد.

گزارش: محمد امین جمشیدی