سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر:

صنایع پتروشیمی موجب نابودی صنعت شیلات بندر ماهشهر شده است

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر گفت: پیش از ایجاد صنایع پتروشیمی شیلات بیشترین آمار اشتغال و درآمدزایی را برای مردم شهرستان بندر ماهشهر فراهم کرده بود.

محسن بیراوند ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال این شهرستان اظهار کرد: شهرستان بندر ماهشهر دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه اقتصادی است که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن بهره‌گیری کرد.

وی افزود: در بحث بندر و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) وجود ۱۱ هزار هکتار زمین دارای مرز آبی بهترین ظرفیت برای توسعه و پیشرفت منطقه است. در زمان رئیس سازمان محیط زیست سابق کشور محدودیتی برای واگذاری این اراضی در نظر گرفته شد که حل این موضوع باید به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر عنوان کرد: در بحث زیرساخت نیز باید به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام به ویژه در بحث گاز و گازرسانی به این منطقه رسیدگی شود. همچنین با زنجیره خدماتی و پارک لجستیکی که در قالب بندر می‌توان ایجاد کرد می‌توان گام مؤثری در راستای توسعه اقتصادی منطقه برداشت.

بیرانوند گفت: در بحث صنایع پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه شده است. در طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی باید از ظرفیت نیروهای بومی استفاده شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ طرح مادر در این منطقه پیش‌بینی شده، اظهار کرد: ۷۰ طرح پایین‌دستی نیز تعریف شده که باید برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام کرد که برای این بخش برای یک هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال متصور است.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر همچنین به وضعیت شهرک‌های صنعتی این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرک صنعتی بندر ماهشهر شاید بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان باشد. صنایع موجود در این شهرک دچار مشکلاتی هستند، دولت باید کمک کند صنایع راکد و نیمه‌راکد، فعال شوند. صنایع پتروشیمی نیز باید در بحث خرید تولیدات آنها کمک کنند.

بیرانوند بیان کرد: در بخش شیلات نیز ظرفیت بزرگی پیش از صنایع وجود داشته و افراد شاغل در این بخش درآمدهای خوبی نیز داشتند، صنایع این ظرفیت را از بین برده و باید آن را احیا کنیم. در این بخش اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس و تقویت ذخیر بچه ماهیان و ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی می‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: در زمینه اشتغال روستایی نیز باید با ارائه تسهیلات ارزان آن را فعال کنیم. بحث سپرده‌ها و گردش مالی صنایع پتروشیمی در بانک‌های خارج از استان نیز باید حل شود. در بحث گردشگری و میراث فرهنگی نیز ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی وجود دارد.

سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر در پایان اظهار کرد: منابع مالی بسیار خوبی در شهرستان بندر ماهشهر در گردش است و باید این منابع را برای طرح‌های مختلف جذب کرد.

منبع