در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان؛

استاندار خوزستان: ۴۵ درصد آب آشامیدنی خوزستان به هدر می‌رود

استاندار خوزستان میزان هدر رفت آب آشامیدنی در استان را به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب ۴۵ درصد اعلام کرد و افزود: به منظور جلوگیری از این میزان هدر رفت آب در استان بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امید داریم با تأمین آن بتوانیم وضعیت هدر رفت آب آشامیدنی استان را از ۴۵ درصد به ۲۵ درصد یعنی نورم کشوری برسانیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در چهاردهمین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان که امروز چهارشنبه ۲۷ دیماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: همانطور که استحضار دارید در حال حاضر بحث آب به صورت جدی وارد یک مرحله تنشی در کشور شده است بطوریکه باعث ایجاد یکسری اختلافات جدی در بین استانها و حتی شهرهای ما شده است لذا براین اساس لازم می‌باشد که در بین مسئولین یک دقت نظر و همسویی بیشتر و نیز یک تعامل سازنده با مردم و کشاورزان بوجود آید تا بشود در سایه آن با یک نگاه عادلانه با این موضوع برخورد کرد.

وی بیان کرد: تأمین امنیت، سلامت و آموزش جامعه به واقع سه وظیفه اصلی دولت‌ها و حکومتها می‌باشد و از آنجایی که آب آشامیدنی هم ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد، ما به عنوان نماینده حاکمیت موظف به تأمین آن از طریق بهره‌گیری از تمامی امکانات و منابع کشور هستیم.

شریعتی اظهار کرد: خوزستان استانی پهناور می‌باشد که به علت بحث شوری آب‌های زیر‌زمینی آن ، باید به منظور تأمین آب مورد نیاز خود از آبهای سطحی و روان موجود در استان بهره‌مند شود.

استاندار خوزستان در ادامه ضمن بیان این مطلب که هیچ استانی مانند خوزستان دارای رودخانه‌های پرآب و جاری نیست اظهار کرد: پرآبی رودخانه‌های استان من جمله کارون و کمی ورود فاضلاب‌ها و پسآب‌ها به درون این رودخانه‌ها از جمله عواملی بود که در گذشته هزینه تامین آب آشامیدنی را برای استان‌ خوزستان ناچیز می‌کرد ولی با کاهش آورد رودخانه‌ها و افزایش ورود پسآب‌های کشاورزی و فاضلابهای خانگی و صنعتی آب رودخانه‌های استان هم دچار آلودگی‌های فراوانی شد که مصداق بارز آن را می‌توان در آب غیرقابل نوش اهواز دید.

وی ادامه داد: لذا این مسئله باعث شد که دولت به منظور تامین آب آشامیدنی مردم کار انتقال آب از پشت سدهای استان را در دستورکار خود قرار دهد ولی به علت گستردگی طرح و عدم وجود هماهنگی‌های لازم در این خصوص تقریبا این برنامه در جاهایی متوقف و یا به کندی به پیش برد که در نهایت امر رضایت مردم نیز در این زمینه به هیچ عنوان تأمین نشد.

شریعتی مصوبه ۱۵ فروردین دولت در مورد ساماندهی زیرساخت‌های خوزستان را عامل فعالسازی مجدد طرح‌های آبرسانی از پشت سدها به شهرها و روستاهای استان دانست و افزود: این طرحها شامل طرح آبرسانی غدیر، طرح آبرسانی شمال‌شرق و نیز طرح آبرسانی جنوب‌شرق می‌باشند که به واقع در صورت به سرانجام رسیدن می‌توان گفت که تقریباً مشکلات خوزستان از لحاظ تأمین آب آشامیدنی حل خواهد شد.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به هزینه یازده‌ هزار میلیاردی اصلاح فاضلاب استان گفت: در حال حاضر کار ساماندهی فاضلاب ۱۷ شهر اصلی استان در حال انجام است که ۱۶ شهر آن در شرف فعال شدن می‌باشد و هفدهمین شهر یعنی مسجدسلیمان هم از سال آینده با تأمین بودجه استارت خواهد خورد.

وی در مورد آخرین وضعیت ساماندهی آب روستایی استان تصریح کرد: اعتبارات آب روستایی از محل صندوق توسعه ملی اکنون با مساعدت دولت از سالی ۱۴۰ میلیارد تومان به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

شریعتی میزان هدر رفت آب آشامیدنی در استان را به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب ۴۵ درصد اعلام کرد و افزود: به منظور جلوگیری از این میزان هدر رفت آب در استان بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امید داریم با تأمین آن بتوانیم وضعیت هدر رفت آب آشامیدنی استان را از ۴۵ درصد به ۲۵ درصد یعنی نورم کشوری برسانیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه حداکثر تا خرداد‌ ماه سال آینده فار اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به پایان می‌رسد اظهار کرد: طی جلسه‌ای که روز شنبه گذشته در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور وزیر نیرو و دیگر مسئولین ذی‌ربط برگزار شد برخلاف تصمیم قبلی که بر تأمین آب ۲۹۰ هزار هکتار در فاز اول اصرار بود قرار شد همان ۳۱۲ هزار هکتار از فاز اول برای استان تأمین آب شود که براین اساس آنچه از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باقی می‌ماند یک ۲۲۹ هزار هکتار از زمین‌های استان خوزستان و یک ۹ هزار هکتار از اراضی استان ایلام است.

وی در ادامه به وجود مشکلات جدی با وزارت نیرو در امر تخصیص آب به ۲۲۹ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هکتاری اشاره کرد و بیان داشت: اگر چه در همان مصوبه ۱۵ فرودین به وزارت نیرو تکلیف شده بود که ظرف یکماه نسبت به تخصیص آب به این مقدار هر چه سریعتر اقدام کند ولی وزارت‌نیرو به دلایل موجه و غیر موجه از انجام این کار سر باز ‌زد که در ادامه با رایزنی‌ها و جلسات متعددی که در این مورد صورت پذیرفت سرانجام مصوب شد که ظرف دو هفته آینده یعنی تا اوایل بهمن‌ماه این ۲۲۹ هزار هکتار نیز تعیین تکلیف شود که مطمئناً پس از تأمین آب این مقدار باقی‌مانده ما نیز استارت عملیات اجرایی فاز دوم را خواهیم زد.

شریعتی در مورد استفاده از آب حاصل از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب گفت: از آنجاییکه استفاده از این آب به علت فراوانی منابع آبی روان و جاری در استان، چندان برای متقاضیان این آبها توجیه اقتصادی ندارد لذا باید که اولویت اول مصرف این آب را در امر بهبود شرایط زیست‌‌ محیطی استان قرار دهیم.

استاندار خوزستان در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز خبر داد و بیان داشت: با توجه به اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد پیشنهاد داده‌ایم که آب حاصل از این تصفیه‌ خانه را به جای فروش به صنعت و کشاورزی به امر درختکاری گسترده و تکمیل کمر‌بند سبز اهواز اختصاص دهیم تا بتوانیم از این طریق موجبات بهتر شدن هوای اهواز را فراهم کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: فاینانس تصفیه‌ خانه فاضلاب غرب اهواز با تصویب در شورای اقتصاد تأمین شده است که امیدواریم کلنگ ساخت این تصفیه خانه در سال ۹۷ زده شود و ظرف سه ساله آینده هم شاهد ساخته شدن آن باشیم.