نامه اعتراضی اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی و گروه های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرای استان در مورد انتقال آب کارون

کارون را خشک نکنید

خورنا | اجتماعی:

در نامه ای خطاب به دکتر روحانی که به امضاء نمایندگان خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و احزاب و تشکل های مختلف سیاسی استان خوزستان و بیش از ۵۰ نفر از اساتید دانشگاه رسیده است،  مخالفت شدید استان خوزستان با موضع دکتر کلانتری در خصوص مجوز انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون اعلام شده است. متن کامل نامه به این شرح است :

بسمه تعالی

محضر حجت الاسلام والمسلمین اقای دکترروحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احتراماً همان گونه که استحضار دارید کشور از لحاظ منابع آب در شرایط بحرانی بسر می برد. با این حال، با کمال تاسف تصمیماتی که برای رفع مشکل کمبود آب اتخاذ شده اند خود در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگتر شده است و آن ایجاد اختلاف و درگیری میان مردم مناطق درگیر کمبود آب است. بر این اساس تصمیم گیری و برنامه ریزی در خصوص این موضوع باید با توجه دقیق به جوانب علمی، اجتماعی و سیاسی امر صورت گیرد.

جناب آقای دکتر روحانی! اکنون آحاد جامعه نسبت به ابعاد خسارت های عظیم زیست محیطی سیاست گذاری های نادرست مدیران در حوزه آب آگاه هستند. مردم می دانند که زیاده روی در مصرف آبهای شیرین قابل استحصال نهایتاً به خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم و بسیاری دیگر از منابع آبهای جاری و تالابی کشور منجر خواهد شد. رفتار ناسنجیده با طبیعت منجر به خسارت های عظیمی خواهد شد که حتی صرف هزینه های سنگین نیز نتواند صدمات وارده را جبران نماید.

جناب آقای دکتر روحانی! قطعاً مطلعید که مردم استان خوزستان سال هاست آثار سوء مدیریت منابع آب جاری در استان را با خشک شدن تالاب ها و شور شدن آب شرب شهرها و روستاها و خشک شدن نخیلات و استشمام گرد و غبار لمس کرده اند و از ابتدای استقرار دولت جنابعالی با وعده های داده شده و هزینه های انجام شده، چشم امید به حل این مشکلات را داشته و دارند.

ریاست محترم جمهور! انتقال آب بین حوضه ای آب از سرشاخه های کارون و دز که در طول سالیان گذشته بارها صورت گرفته و تا کنون سالیانه ۳/۱ میلیارد متر مکعب از آب کارون و دز را به نقاط مختلف کشور منتقل می نماید، از این به بعد، براساس آمار و اطلاعات متقن و مشاهدات روزمره مردم خوزستان و نظر کارشناسان، قابل تحمل نیست. تجویز و پیگیری و توجیه انتقال های جدید به هیچوجه کارشناسانه و منطقی نیست. اصرار بر ادامه روندهایی که به نابودنی محیط زیست و زندگی و معیشت مردم خوزستان و حتی چهار محال و بختیاری می انجامد در سال های اخیر سبب بروز مشکلات اجتماعی بین استان های هم جوار گشته است.

در چنین شرایط بغرنجی نامه آبان ماه جناب آقای دکتر کلانتری ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص اعلام وجود آب مازاد در حوضه کارون و تجویز انتقال بین حوضه ای در رسانه ها منتشر گردید. فارغ از هدف اصلی نامه که جای بحث و بررسی دارد از اینکه برای اولین بار مبانی توجیه انتقال آب در آن ذکر شده فرصتی را ایجاد نمود تا اساتید و کارشناسان فن و مسئولین مرتبط با موضوع بتوانند نقدهای خود را بر بند بند نامه آقای دکتر کلانتری بشرح نامه پیوست (که اساتید دانشگاه های استان نوشته اند)  وارد نمایند.

ملاحظه نقدهای وارده و در نظر گرفتن وضعیت فعلی کارون و مقایسه مقدار صرفه جویی در سال با ۵/۲ میلیارد مترمکعب نیازهای معطل مانده در حوضه کارون همه دلالت بر نبود آب مازاد و صحیح نبودن توجیهات انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز و بحرانی بودن وضعیت رودخانه کارون بزرگ را دارند. عدم توجه به مشکلات این حوضه پی آمدهای نامطلوب اختلال جدی دراجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری،‌ هجرت روستاییان به مناطق حاشیه نشین شهرها، خشک شدن تالابها، گسترش کانون های ریزگرد، و ایجاد نارضایتی های گسترده مردمی را در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر باید توجه داشت که در تمام نقاط کشور آب به اندازه شرب و بهداشت وجود دارد و آنچه منتقل می گردد عملاً در اختیار کشاورزی و صنعت قرار خواهد گرفت. و در حالی که به گفته مسئولین ذیربط قیمت تمام شده هر متر مکعب آب انتقالی (با احتساب منافع از دست رفتن تولید انرژی برقآبی به ازاء هر مترمکعب آب انتقالی) بدون احتساب منافع از دست رفته در مناطق مبداء، حداقل ۱۰۰۰۰ ریال خواهد بود، درآمد دولت از محل فروش هر مترمکعب آب در بخش کشاورزی حداکثر ۲۰۰ ریال و در بخش صنعت ۴۰۰۰ ریال است. لذا از نظر اقتصادی نیز کشور متحمل ضرر و زیان فراوان خواهد گردید.

بر این اساس از جنابعالی استدعا داریم ضمن توجه به مفاد نامه پیوست و در نظر گرفتن مشکلات رودخانه کارون و حساسیت های اجتماعی موجود دستور اکید فرمایید تا پروژه های انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز متوقف و این پرونده برای همیشه بسته شود.

 

 

و من الله التوفیق

 

نمایندگان استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه
آیت الله سیدمحمد علی موسوی جزایری جزایری جواد کاظم نسب (الباجی) اهواز، باوی، حمیدیه و کارون
آیت الله عباس کعبی نسب علی ساری اهواز، باوی، حمیدیه و کارون
آیت الله محسن حیدری آل کثیری همایون یوسفی اهواز، باوی، حمیدیه و کارون
آیت الله سید علی شفیعی عامر کعبی آبادان
آیت الله عبدالکریم فرحانی جلیل مختار آبادان
آیت الله محمد حسین احمدی غلامرضا شرفی آبادان
فریدون حسنوند اندیمشک
هدایت‌الله خادمی ایذه و باغملک
علی گلمرادی ماهشهر، امیدیه و هندیجان
حبیب‌الله کشت‌زر بهبهان و آغاجاری
عبدالله سامری خرمشهر
عباس پاپی‌زاده دزفول
قاسم ساعدی دشت‌آزادگان و هویزه
اقبال محمدیان رامهرمز و رامشیر
مجید ناصری‌نژاد شادگان
سید راضی نوری شوش
سهراب گیلانی شوشتر و گتوند
علی‌عسگر ظاهری عبده‌وند مسجد سلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل
اعضاء شورای اسلامی کلان شهر اهواز

محمد جعفر فلسفی     حسین حیدری     محمد رضا ایزدی     فتح الله حاجتی     رحیم کعب عمیر

محمد هادی قنوات     سید ناصر موسوی نژاد        سید محسن موسوی زاده      اسکندر لطفعلی زاده

عبد الزهرا سنواتی      جاسم موسوی پور          محمد رضا ایزدی      مهران باباپور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گروه ها و احزاب استان خوزستان

حزب ندای ایرانیان     حزب اتحاد ملت ایران اسلامی     انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز

حزب مردمسالاری        انجمن اسلامی معلمان            انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهیدچمران اهواز

حزب اراده ملت       حزب اسلامی کار         خانه کارگر       مجمع زنان اصلاح طلب      حزب اعتماد ملی

مجمع اسلامی فرهنگیان      جمعیت زنان مسلمان نواندیش      حزب همبستگی        انجمن روزنامه نگاران زن

سازمان دانش آموختگان ایران سدا        مجمع دانشجویان و دانش آموختگان     انجمن اسلامی مهندسان

جمعیت میثاق صادق          انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه شهید چمران اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز       حزب موتلفه اسلامی    جامعه اسلامی کارمندان دولت

جامعه اسلامی کارگران          جامعه اسلامی فارغ التحصیلان هنر               کانون دانشگاهیان ایران اسلامی

کانون تربیت اسلامی      جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی        جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی      جامعه اسلامی مهندسین استان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسمه تعالی

 

جناب آقای دکتر شریعتی استاندار محترم خوزستان

احتراماً پیرو نامه شماره ۲۵۸۶/۸۵۳-۱/م مورخ ۱۴/۸/۱۳۹۶ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص مسائل آب، مصارف نیشکر و کیفیت رودخانه کارون در استان خوزستان، و حسب نظر جنابعالی مبنی بر نظر دقیق کارشناسی و علمی به بندهای طرح شده در نامه، بدینوسیله جمع بندی نظرات صاحب نظران و متولیان امر به شرح ذیل ایفاد می­گردد.

قبل از هر چیز باید توجه داشت که چون نامه ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص مسائل و مشکلات رودخانه کارون متمرکز بوده است لذا نکات ذیل نیز در همین حوضه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و نه کل استان خوزستان.

در بند (الف) نامه فوق­الذکر عنوان شده که در طرح­های مطالعاتی نیشکر حداکثر نیاز ۲۳ هزار متر مکعب در هکتار است اما مصرف کنونی ۳۱ هزار مترمکعب در هکتار می­باشد و نتیجه­گیری شده با مدیریت مصرف، ۵۶۰ میلیون متر مکعب در سال آب قابل صرفه­جویی خواهد بود. نکات زیر قابل ذکر می باشد.

  • طبق مطالعات انجام شده نیاز آبی طرح­های نیشکر ۳۰ هزار مترمکعب در هکتار است و مقدار نیاز آبی ۲۳ هزار مترمکعب در هکتار درست نیست و در هیچ منبعی از جمله مطالعات طرح­های هفت­گانه توسعه نیشکر و سند ملی آب چنین عددی یافت نشد. به طورکلی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و شرایط فیزیولوژیکی گیاه نیشکر، کاهش نیاز آبی ناخالص آن تا حد ذکر شده امکان پذیر نمی­باشد.
  • مطابق آخرین نتایج سند ملی آب ” بهنگام سازی نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی کشور” که توسط موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در سال ۱۳۹۵ انجام گرفته، نیاز آبی ناخالص نیشکر ۵/۳۱ هزار متر مکعب در هکتار برآورد شده است که بیشتر از مصرف فعلی طرح­های نیشکر می باشد. مصرف متوسط فعلی این طرح­ها حدود ۳۰ هزار متر مکعب در هکتار مطابق با حقابه اختصاص یافته می­باشد. ضمناً هدایت الکتریکی آب رودخانه کارون در زمان مطالعات طرح­های نیشکر برابر با ۲/۱ میلی موس بر سانتی­متر بوده و هم اکنون شوری آن به دو برابر افزایش یافته است. با توجه به شوری فعلی آب رودخانه و نیاز آبشویی و شرایط فعلی آبیاری و زهکشی مقدار مصرف ذکر شده قابل دفاع می باشد.
  • در صورت بهبود شرایط، از نظر علمی و با اصلاح سیستم آبیاری و زهکشی اراضی نیشکر این مقدار مصرف اراضی نیشکر در هکتار می تواند به ۲۸ هزار متر مکعب کاهش یابد که شرایط تحقق آن فعلاً فراهم نیست.

با توجه به نکات فوق بند الف نامه مذکور کاملاً زیر سوال رفته و غیر واقعی است.

در مورد بند ب مصرف شرکت­های کارون، هفت­تپه و میان آب مطرح شده که توضیحات بند قبل نیز برای آن­ها صادق است و کاهش مصرف تا حد ۲۳ هزار متر مکعب در هکتار امکان پذیر نمی­باشد. ضمن آنکه باید توجه داشت حداقل ۲۵ درصد آب زهکشی این طرح ها به دلیل داشتن شوری مناسب به صورت استفاده مجدداً برای کشت گندم مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین بند ب نامه مذکور مانند بند الف غیر واقعی است.

در بند (ج) به اراضی زیرکشت برنج و حذف کامل آن­ها بدون در نظر گرفتن الگوی کشت جایگزین اشاره شده است. در این خصوص نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند

  • بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان سطح زیر کشت برنج در کل استان قبل از وقوع دوره خشکسالی حدود ۸۰ هزار هکتار بوده است که در دوره خشکسالی به کمتر از ۴۷ هزار هکتار کاهش یافته و درحال حاضر کمتر از ۲۰ هزار هکتار از این مقدار در حوضه های کارون و دز قرار دارند. لذا محاسبه همه سطح زیر کشت برنج در استان برای استخراج مقدار صرفه جویی در حوضه کارون صحیح نمی باشد.
  • کشت برنج در استان به صورت خشکه کاری با قطع یک تا دو روزه آب صورت می­گیرد.
  • از آن جایی که در برخی مناطق استان و بخصوص مناطق پایین دست کارون، کشاورزی و کشت برنج تنها راه معیشت ساکنین می­باشد، حذف بدون جایگزین موجب لطمه به اشتغال مستقیم کشاورزان و اشتغال غیر مستقیم (شالی کوبی) شده و امکان پذیر نیست. درآمد کشت شلتوک در استان سالیانه ۴۵۰۰ میلیارد ریال می باشد. مع الوصف سازمان جهاد کشاوزری و سازمان آب و برق خوزستان به منظور محدود کردن سطح زیرکشت برنج و جایگزین نمودن آن­ها با محصولات دیگر باید برنامه ریزی نمایند. مسلم است که این کار زمانبر بوده و نیاز به آموزش­های اجتماعی و فرهنگی دارد.

بنابراین در حوضه کارون بزرگ حتی با حذف کشت برنج و در نظر گرفتن کشت جایگزین و پیش بینی صرفه جویی ۱۳ هزار مترمکعب در هر هکتار در این بخش، حداکثر ۲۶۰ میلیون مترمکعب قابل صرفه جویی خواهد بود.

در بند (د) به صرفه­جویی در اراضی غیر نیشکری به میزان ۱۵۰۰ مترمکعب در هکتار برای وسعت ۶۰۰ هزار هکتار پرداخته شده است. در این خصوص نکات زیر قابل توجه می باشند.

  • در حال حاضر کل اراضی غیرنیشکری زیر کشت در حوضه کارون و دز حدود ۴۵۰ هزار هکتار می باشند.
  • از کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری (که بودجه آن از محل صندوق ذخیره ارزی و زیر مجموعه آب های مرزی پیش بینی شده است) ۵۰۰ هزار هکتار آن در استان خوزستان می باشد که در فاز نخست طرح که امور زیر بنایی ۲۷۱ هزار هکتار انجام شده است تنها ۸۰ هزار هکتار آن در حوضه کارون و دز تحت پوشش قرار گرفته که می تواند در محاسبات صرفه جویی لحاظ گردد.

لذا حتی با پذیرش ۱۵۰۰ مترمکعب صرفه جویی در هر هکتار برای اراضی اصلاح شده، کل آب قابل صرفه جویی در این بخش ۱۲۰ میلیون مترمکعب خواهد شد.

ملاحظه می گردد که عملاً در شرایط فعلی با توجه به بندهای برشمرده در نامه سازمان محیط زیست کشور مقدار کل صرفه جویی آب در این حوضه ۳۸۰ میلیون مترمکعب خواهد بود که با ارقام سازمان محیط زیست فاصله بسیار دارد. ناگفته نماند که با بالا بردن راندمان استفاده از آب در کل بخش کشاورزی حوضه کارون این مقدار صرفه جویی ممکن است به ۱ میلیارد مترمکعب نیز افزایش یابد.

علاوه بر این باید توجه داشت در حوضه کارون بزرگ نیازهای بسیاری مانند۶۰۰ میلیون مترمکعب (از ۵/۱ میلیارد مترمکعب) نیاز آبی ۱۲۸۵۰۰ هکتار از زمین های فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز کنترل وسعت ۳۵۰ هزار هکتاری کانون های گرد و غبار، حدود ۱ میلیارد مترمکعب نیاز تالاب شادگان و ۲۶۰ میلیون مترمکعب نیاز ۱۳۰۰۰ هکتار نخیلات در معرض نابودی شادگان، (جمع ۴۹/۲ میلیارد مترمکعب) همه معطل و منتظر تخصیص آب کارون مانده اند.

مضافاً اینکه باید توجه داشت در حال حاضر مقدار استفاده از آب کارون در مصارف مختلف شرب، بهداشت، صنعت و کشاورزی (۸/۱۳ میلیارد مترمکعب) بیش از ۸۵ درصد می باشد در حالی که این مقدار از نظر علمی نباید بیش از ۴۰ درصد و در شرایط کشورمان با اغماض نباید بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد. لذا هر گونه صرفه جویی و کاهش مصرف می تواند جهت بهبود سیستم زیستابی رودخانه و رساندن شرایط مصرف به شرایط تقریبی قابل قبول (که قاعدتاً باید از دغدغه اصلی سازمان محیط زیست باشد) بکار آید و از تحمیل بار جدید مصرف بر رودحانه نیز پرهیز نمود.

با تشکر و سپاس

 

رونوشت: حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم اهواز

 

 

 

 

اساتید امضاء کننده:

ردیف نام و نام خانوادگی مرتبه علمی مرکز آموزشی تخصص
۱ محمود شفاعی بجستان استاد دانشگاه شهید چمران اهواز مهندسی رودخانه
۲ عبد علی ناصری استاد دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۳ محمد محمودیان شوشتری استاد دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۴ علیمحمد آخوند علی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز منابع آب
۵ سید عطاءاله سیادت استاد دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان زراعت
۶ مهدی قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز مهندسی رودخانه
۷ سید محمود کاشفی پور استاد دانشگاه شهید چمران اهواز محیط زیست
۸ سعید برومندنسب استاد دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۹ نعمت الله جعفر زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور مهندسی محیط زیست
۱۰ حیدرعلی کشکولی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۱۱ نوراله معلمی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز باغبانی
۱۲ احمد لندی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز خاکشناسی
۱۳ مجید نبی پور استاد دانشگاه شهید چمران اهواز زارعت
۱۴ رضا فرخی نژاد استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گیاه پزشکی
۱۵ حبیب‌اله نادیان قمشه استاد دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان میکروبیولوژیست خاک
۱۶ مرتضی مموئی استاد دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان دامپروری
۱۷ جواد احدیان دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز سازه های آبی
۱۸ سعید حجتی دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز خاکشناسی
۱۹ امیر معزی دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز خاکشناسی
۲۰ افراسیاب راهنما دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز زارعت
۲۱ عبدالرحیم هوشمند دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۲۲ خلیل عالمی‌سعید دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان بیوتکنولوژی کشاورزی
۲۳ عباس عبدشاهی دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان اقتصاد کشاورزی
۲۴ منصور غنیان دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان ترویج و آمورش کشاورزی
۲۵ مختار حیدری دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان میوه‌کاری
۲۶ مسعود یزدان پناه دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان ترویج و آمورش کشاورزی
۲۷ جمال فیاضی دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان ژنتیک و اصلاح دام
۲۸ بیژن خلیلی مقدم دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان فیزیک و حفاظت خاک
۲۹ علی رجب پور دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان حشره‌شناسی
۳۰ حیدر زارعی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز آبهای زیر زمینی
۳۱ امیر سلطانی محمدی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۳۲ محمد رضا شریفی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز منابع آب
۳۳ پروانه تیشه زن استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز محیط زیست
۳۴ محمد بهرامی یاراحمدی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز سازه های آبی
۳۵ منا گلابی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۳۶ محمد الباجی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز آبیاری و زهکشی
۳۷ اسماعیل خالقی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز باغبانی
۳۸ حسن ذکی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز بیو سیستم
۳۹ احمد جعفری استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان مهندسی سازه‌های آبی
۴۰ سعید جلیلی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان آبیاری و زهکشی
۴۱ اسماعیل قاسمی گوجانی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان مهندسی ژنتیک و ژنتیک مولکولی
۴۲ سامان آبدانان مهدی زاده استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان مکانیک بیوسیستم
۴۳ سعید محمدزاده استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان ترویج و آمورش کشاورزی
۴۴ الهام الهی‌فرد استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان علف‌های هرز
۴۵ پیام پورمحمدی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان ژنتیک و به‌نژادی گیاهی
۴۶ امین لطفی جلال‌آبادی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان زراعت
۴۷ محمدرضا زارع بوانی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان سبزیکاری
۴۸ محمدرضا صالحی سلمی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان گیاهان زینتی
۴۹ احمد طاطار استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان تغذیه طیور
۵۰ مهدی دریایی استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز سازه های آبی
۵۱ حسن برزگر استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان تکنولوژی مواد غذایی
۵۲ محمود قاسمی نژاد رایینی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان مکانیزاسیون کشاورزی
۵۳ نواب کاظمی استادیار دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان مکانیزاسیون- انرژی
۵۴ فضل اله پژواک مربی دانشگاه علوم کشاورزی رامین خوزستان فضای سبز-طراحی شهری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *