پسابرجام، رونق فروش و افزایش ظرفیت تولید را برای پتروشیمی کارون به ارمغان آورد/ توافقات برجام بسیاری از موانع مبادلات بین المللی را از میان برداشت

مدیر بازرگانی پتروشیمی کارون گفت: در شرایط پسابرجام پتروشیمی کارون وضعیت بسیار مناسبی در فروش محصولات خود تجربه کرد. چرا که توافقات برجام بسیاری از موانع مبادلات بین المللی را از سر راه برداشت و به گونه ای کاملا محسوس افزایش صادرات قابل لمس بود.

سید روح الله یزدان خواه روز یک شنبه در گفت و گو با خورنا با اشاره به وضعیت مساعد پتروشیمی کارون در شرایط پسابرجام اظهار کرد: بعد از توافقات بین المللی اخیر در شرایط پسابرجام پتروشیمی کارون وضعیت  مناسبی در فروش محصولات خود تجربه کرد. چرا که توافقات برجام بسیاری از موانع مبادلات بین المللی را از سر راه برداشت، در شرایط پسابرجام شرایط تآمین کالا و مروادات پولی و مالی تسهیل شده و زمینه برای صادرات به بسیاری از کشورهای جهان فراهم شده است.

وی افزود: مبادلات پولی که از مهم ترین ارکان معاملات بین المللی است در شرایط قبل از توافقات برجام با مشکلات زیادی مواجه بود و مجاری مبادلات بین المللی به روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بسته بود.

مدیر بازرگانی پتروشیمی کارون در ادامه به افزایش ظرفیت تولید در شرایط پسابرجام اشاره کرد و گفت: با بهبود مروادات پولی و مالی و پذیرش تراکنش ایرانی از سوی بانک های جهانی، تآثیر بسزایی در افزایش صادرات و ارزآوری از سوی تولید کنندگان داشت، به گونه ای که افزایش ظرفیت تولید در واحدهای تولید کننده قابل لمس بود.

یزدان خواه اضافه کرد: تسهیل مبادلات پولی و تآمین آسان قطعات یدکی تآثیر قابل توجهی در افزایش تولید و به دنبال آن افزایش صادرات محصولات پتروشیمی کارون داشت. همین عامل موجب شده بود، محصول TDI که از مهم ترین و گران ترین محصولات صنعت پتروشیمی بود و در شرایط قبل از توافقات برجام با کاهش تقاضا مواجه شده بود در شرایط پسابرجام تقاضای مازاد بر عرضه را تجربه کند.

وی ادامه داد: توافقات برجام دو معضل اساسی مبادلات بین المللی را که همان هزینه واسطه گری و گردش کالا از مبادی غیر رسمی و همچنین هزینه مالی و ریسک بالا انتقال وجه را رفع کند و کاهش دهد. در حال حاضر نیز بخشی از محدودیت های مبادلات بین المللی باقی مانده که با توجه به اهتمام دولت بر رفع تمامی این موانع می توان به حل معضلات باقی مانده در آینده نزدیک امیدوار بود.

مدیر بازرگانی پتروشیمی کارون در بخش دیگری از صحبت های خود به کاربردهای محصول TDI این پتروشیمی اشاره کرد و افزود: TDI که یک محصول اصلی پتروشیمی کارون به شمار می رود در تهیه فوم و اسفنج، صنایع خودروسازی و لوازم خانگی کاربرد دارد که در چند سال گذشته توانسته در یک فضای شدید رقابتی با رقبای قدری همچونBASF و BAYER رقابت تنگانگی کند و با اولولیت دهی به تآمین نیاز داخل کشور به صورت هفتگی از طریق عرضه در بورس به تآمین نیاز مشتریان خود برای تولید صنایع پایین دستی بپردازد.

یزدان خواه اضافه کرد: در حال حاضر محصول TDI پتروشیمی کارون با افزایش ۱۰ درصدی فروش نسبت به سال گذشته به کشورهایی همچون آذربایجان، ترکیه، امارات، افغانستان، برزیل، پرو، هند، پاکستان، نیجیریه، پاراگوئه، بوسنی، آلبانی، چین و ترکیه صادر می کند که عربستان با هدف تصاحب بازار اقدام به دامپینگ کرده است که پتروشیمی کارون با بهره گیری از روش های نوین بازاریابی و به دلیل برخورداری از مزایایی جغرافیایی و حمل و نقل جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و به رقابت به رقبای خود ادامه داده است..

وی در ادامه به افزایش توان رقابتی پتروشیمی کارون در شرایط پسابرجام اشاره کرد و گفت: واحد MDI فاز دوم پتروشیمی کارون سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و موجب افزوده شدن دو محصول مهم و استراتژیک MDI  مونومیریک   و MDIپلیمریک  به سبد محصولات  پتروشیمی کارون گردید . همچنین محصول میانی  آنیلین  به خودکفایی برسیم .

مدیر بازرگانی پتروشیمی کارون افزود: با حضور پتروشیمی کارون دربازار داخلی ، نیاز صنایع پایین دستی که از ارزش افزوده بالاتری برخوردارند و اشتغال زایی بیشتری را موجب می شوند، تامین شد و در آینده نزدیک نیز بدون استفاده از محدودیت های گمرکی همانند TDI تنها تآمین کننده نیاز تولیدکنندگان داخلی خواهد بود و به یک رقیب اصلی با شرکت های بزرگ جهانی در بازار خارجی تبدیل می شود.

یزدان خواه در ادامه به کاربردهای محصول MDI اشاره کرد و گفت: پلیمریک MDI که در حال حاضر با قیمتی بسیار پایین تر برای ساخت کانکس برای مردم زلزله زده در اختیار سازندگان این کانکس ها قرار داده شد ، ماده اولیه فوم های سخت، ساندویچ پانل ها و عایق ها محسوب می شود و آنیلین نیز در نساجی و رنگرزی کاربرد دارد که بازار هدف این محصول میانی، کشور هند محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به  اقدامات تسهیل کننده پتروشیمی کارون برای تولید صنایع پایین دستی در کشور اظهار کرد: تسهیل شرایط تولید برای صنایع پایین دستی به عنوان مشتریان پتروشیمی کارون، از سیاست های اصلی این مجتمع است که توانسته با آسان سازی تآمین ماده اولیه در زمینه حمل و نقل، تحویل کالا به صورت اعتباری و کاهش ۱۵ درصدی الی ۲۰ درصدی قیمت داخلی کالا نسبت به مشابه وارداتی آن شرایط برای توسعه صنایع پایین دستی در کشور تسهیل کند.

مدیر بازرگانی پتروشیمی کارون اضافه کرد: پتروشیمی کارون علاوه بر رقابت با شرکت های موفق جهانی همچون DOWو BAYER و BASF، توانسته با تنوع در نوع محصولات خود و تهیه سبد کالا به یک تعیین کننده قیمت در بازار ایزوسیانات ها تبدیل شود و رشد قابل توجهی در فروش خود نسبت به سال گذشته تجربه کند.

یزدان خواه در پایان از تبدیل شدن پتروشیمی کارون به عنوان لیدر بازار پلی اورتان در منطقه خبر داد و گفت: پتروشیمی کارون به جهت برخورداری از محصولات با کیفیت بالا و خدمات مناسب توانسته خود را به عنوان تولید کننده TDI  در بازار تثبیت کند که می توان انتظار داشت در آینده نزدیک به لیدر بازار پلی اورتان در منطقه تبدیل شود و در سال های آینده به عنوان تولید کننده MDI در بازار داخل به لیدر و در خاورمیانه یکی از موثرترین تولیدکنندگان این محصول تبدیل شود.

شرکت پتروشیمی کارون  اولین تولید کننده ایزوسیاناتها در خاورمیانه است .در سال ۱۳۸۱ تاسیس ؛ فازاول  در اسفند ماه ۱۳۸۷ به دست وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران رسماً افتتاح شد. و فاز۲ در بهمن ماه ۱۳۹۵ با حضور وزیرمحترم نفت و معاون اول رئیس جمهور افتتاح گردید . پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئن و اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت بسیار عالی تولید و به بازارهای داخلی وخارجی عرضه نماید.   

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *