مدیرکل دامپزشکی خوزستان؛

عامل اصلی افزایش قیمت تخم ‌مرغ در بازار انهدام بیش از ۱۴ میلیون مرغ تخمگذار بود

مدیر کل دامپزشکی خوزستان: بی‌شک انهدام بیش از ۱۴ میلیون مرغ تخمگذار به دلیل بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان تبعاتی را نیز در کشور به وجود آورد بطوریکه علیرغم جایگزینی بلافاصله‌ای که صورت گرفت ولی از آنجاییکه بحث تخم‌گذاری طیور جدید مستلزم سپری شدن مدت زمان نه چندان طولانی بود لذا این مسئله باعث کاهش میزان تخم مرغ در بازار و بالطبع افزایش قیمت آن شد.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای سلامت استان مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی استان گفت: در حال حاضر ۵۲ کشور جهان درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان با سویه H5N8 است.

وی در ادامه از پیدایش زود هنگام بیماری آنفولانزای پرندگان در کشور خبر داد و افزود: اکنون ۱۴ استان کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری می‌‌باشند.

کنارکوهی اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که در مورد ریشه‌کنی بیماری آنفولانزا و جلوگیری از اشاعه آن وجود دارد سازمان دامپزشکی کشور دستورالعمل انهدام طیور آلوده به این بیماری را صادر کرده است تا با اینکار علاوه بر جلوگیری از بروز خسارت‌های اقتصادی در مرغداری‌ها، احتمال انتقال بیماری به موارد انسانی هم به حداقل برسد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به انهدام بیش از ۱۴ میلیون طیور آلوده به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: طیور منهدم شده عمدتا از نوع بومی و تخمگذار بوده که این طیور در استانهایی مانند البرز، تهران، قزوین، آذربایجان ‌شرقی، اصفهان و تا نزدیکی‌های خوزستان یعنی لرستان هم بوده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان امسال از لحاظ علائم و سرعت انتشار نسبت به سال گذشته بسیار بسیار خطرناک‌تر بروز یافته است زیرا عامل این بیماری دیگر ویروس پرندگان مهاجر نیست بلکه ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان به صورت نهادینه در پرندگان بومی وجود دارد.

کنارکوهی اظهار داشت: بی‌شک انهدام بیش از ۱۴ میلیون مرغ تخمگذار به دلیل بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان تبعاتی را نیز در کشور به وجود آورد بطوریکه علیرغم جایگزینی بلافاصله‌ای که صورت گرفت ولی از آنجاییکه بحث تخم‌گذاری طیور جدید مستلزم سپری شدن مدت زمان نه چندان طولانی بود لذا این مسئله باعث کاهش میزان تخم مرغ در بازار و بالطبع افزایش قیمت آن شد

این مقام مسئول ضمن اشاره به وضعیت بسیار خطرناک بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان‌های همجوار خوزستان گفت: بخش عمده‌ای از مایحتاج استان از لحاظ تخم‌مرغ و مرغ زنده از استانهای همجواری چون چهارمحال و بختیاری و اصفهان و همچنین از دیگر استانهایی چون قم تأمین می‌شود که متأسفانه در حال حاضر این استان‌ها درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

وی اظهار کرد: اگر چه بر طبق اطلاعات و پایش‌های صورت گرفته بر روی طیور صنعتی و سنتی تاکنون هیچ گزارشی از وقوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نکرده‌ایم ولی این مسئله هرگز به معنی این نیست که احتمال درگیر شدن با این بیماری در خوزستان وجود ندارد بلکه هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم احتمال بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان بیشتر می‌شود.

کنارکوهی در پایان ضمن اشاره به راهکارهای موثر در جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: ایجاد پست‌های قرنطینه‌ای در سطح مبادی ورودی به استان با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور به منظور ممانعت از ورود هرگونه نهاده‌های دامی چون کود مرغ و همچنین مرغ زنده از استانهای مجاور، ممانعت از عرضه و فروش مرغ‌ زنده و گوشت پرندگان شکار شده در بازاراهای داخلی استان و نیز لزوم ارائه طیور با نظارت دامپزشکی در طرح‌های اشتغالزایی روستایی می‌تواند در کنار دیگر راهکارهای علمی در به حداقل رساندن اثرات مخرب این بیماری در استان کمک بسزایی کند.