در شورای سلامت استان خوزستان؛

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز: میزان شیوع سرطان در استان خوزستان از رنج معمول دنیا هم پایین‌تر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: برخلاف تمام ذهنیت‌هایی که شیوع سرطان را در جامعه ما خیلی بالا می‌داند این میزان در کشور و در استان خوزستان براساس مطالعات انجام شده از رنج معمولی دنیا هم پائین‌تر است

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای سلامت استان که امروز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن انتقاد به عدم حضور برخی از روسأی دانشگاهها در این جلسه گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز براساس برنامه‌های سلامت محور خود دو مناسبت تدارک را دیده که یکی از این دو مناسبت بسیج اطلاعرسانی تغذیه است.

وی شروع هفته بسیج اطلاعرسانی تغذیه را از تاریخ ۱۵ دی‌ماه عنوان کرد و افزود: از آنجاییکه بحث امنیت و سلامت غذایی جامعه یکی از اساسی‌ترین محورهای تدوام سلامت انسانی است به همین دلیل سعی شده در این هفته ترتیب برنامه‌ها به صورتی باشد که به نحو احسن در این خصوص اطلاعرسانی لازم انجام شود.

نظری با بیان اینکه تغذیه ناصحیح باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود یادآوری کرد: متاسفانه شاهدیم که اینروزها تغذیه‌های ناسالم و ناکافی در سطح جامعه در حال گسترش است بطوریکه تقریبا در تمامی خیابانهای اصلی و فرعی شهرهای استان این مسئله قابل مشاهده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌هایی که امروزه جانشین بیماریهای قدیمی عفونی شده‌ و روز به روز هم در حال افزایش می‌باشند بیماری‌هایی هستند که به واقع علت اصلی آن ناشی از تغذیه ناسالم است.

وی عنوان کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان نیز یکی دیگر از مناسبت‌هایی است که دانشگاه در راستای برنامه‌های سلامت‌محور خود قرار است در هفته اول بهمن ماه امسال به آن پرداخت کند. لذا براین اساس از تمامی دوستانی که تمایل به همکاری در این خصوص دارند دعوت به همکاری می‌کنیم.

نظری درمان بیماران سرطانی را یکی از بزرگترین معضلات درمانی کشور دانست و گفت: متاسفانه علیرغم درمانهای خوبی که صورت می‌پذیرد ولی مرگ و میرها و عوارض ناشی از سرطان همچنان بالاست بنابراین ما باید در زمینه پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری تلاشهای بیشتری را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: اگر چه برخلاف تمام ذهنیت‌هایی که شیوع سرطان را در جامعه ما خیلی بالا می‌داند این میزان در کشور و در استان خوزستان براساس مطالعات انجام شده از رنج معمولی دنیا هم پائین‌تر است ولی باز وظیفه داریم در خصوص جلوگیری از بروز آن اطلاعرسانی کنیم زیرا اگر ایجاد شود علاوه بر هزینه‌های درمانی بسیار بالایی که دارد عوارض فراوانی را به فرد و خانواده او نیز تحمیل می‌کند.

وی بیان کرد: درمان بیماری سرطان تا قبل از طرح تحول سلامت در سال ۹۳ باعث تحمیل هزینه‌های کمرشکنی به خانواده‌ها و سقوط آنها به زیر خط فقر میشد اما پیاده شدن طرح تحول سلامت در کشور باعث سرازیر شدن کمکهای فراوانی در زمینه‌های درمانی به خانواده‌ها شد.

نظری در پایان گفت: از آنجاییکه بیماری سرطان دارای معضلات بسیار زیادی بوده و این کمکهای درمانی هم به هیچ عنوان برای خانواده‌های سرطانی نمی‌تواند کافی باشند لذا از تمام کسانی که می‌توانند در امر پیشگیری و مبارزه با شیوع بیماری سرطان کمک کنند تقاضا داریم که در هفته اول بهمن‌ماه در این رابطه حداکثر همکاری را با دانشگاه به عمل آورند.