اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نسبت به اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه سال ۹۷

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نسبت به اصلاحات ساختاری در لایحه بودجه ۹۷ و افزایش اختیارات استانی ابراز خرسندی کرد.

خورنا- امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در خصوص لایحه بودجه ۹۷ پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی، گفت: در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور اصلاحات ساختاری نظیر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، افزایش شفافیت و انضباط بودجه ای و حرکت به سمت تمرکز زدایی صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: سهم استان‌ها در اعتبارات هزینه‌ای از ۳٫۵%  در سال ۱۳۹۶ به ۱۹٫۹% در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است و تعداد ۸۶۸ طرح ملی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی در سال ۱۳۹۷ استانی خواهند شد که این دو اقدام باعث می شود حوزه اختیارات استان ها در مصارف بودجه کل کشور در سال ۹۷ افزایش یابد و اقدام قابل توجهی در راستای اهداف برنامه ششم توسعه نیز بوده است که امیدواریم استمرار داشته باشد و شاهد استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های موجود در استان ها باشیم.

حاجتی عنوان کرد: همچنین در راستای شفافیت و انضباط بودجه ای، اصلاحاتی در فرآیند توزیع اعتبارات در سال ۱۳۹۷ همچون امکان حذف موازی کاری ها و صرفه جویی در اعتبارات دستگاه اجرایی، کاهش ردیف‌های متفرقه از ۳۳۷ ردیف به ۱۳۸ردیف، کاهش سهم اعتبارات متفرقه از ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۱٫۸ درصد در سال ۱۳۹۷پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر اصلاحات ساختاری در تدوین بودجه، توجه ویژه به اولویت های برنامه ای، توجه ویژه به تولید و اشتغال و نیز توجه ویژه به عدالت اجتماعی است که اجرای این چهار مورد به رشد تولید ناخالص داخلی به میزان  ۵٫۵ درصد، رسیدن نرخ تورم به ۹٫۱ درصد و کاهش نرخ بیکاری به ۱۱٫۳ درصدمنجر خواهد شد که این سه مورد با نرخ تسعیر دلار ۳۵۰۰۰ ریالی و قیمت هر بشکه نفت خام به مبلغ ۵۵ دلاری که پیش بینی شده میسر می شود.

وی خاطرنشان کرد: ۵۱٫۴ درصد از سهم درآمدهای دولت از محل درآمدهای ملی و ۴۸٫۶ درصد از محل درآمدهای استانی تأمین می­شود که پیش­بینی شده درآمدهای مالیاتی ۶۶٫۶ درصد از درآمدهای دولتدر لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را به خود اختصاص دهند.

حاجتی همچنین در خصوص مصارف دولت یادآور شد: سهم اعتبارات هزینه­ای معادل ۷۵٫۱ درصد و سهم اعتبارات تملک دارایی­های سرمایه­ای حدود ۱۶٫۴ درصد و ۸٫۵ درصد نیز سهم اعتبارات تملک دارایی­های مالیاز مصارف دولت در سال ۱۳۹۷ بوده است.

وی ادامه داد: دولت در تدوین لایحه بودجه سال۹۷ اولویت های کشور را بدرستی شناسایی کرده و با وزن قابل ملاحظه ای به آن پرداخته است، که این اولویت ها شامل بحث آب، محیط زیست و ساماندهی پسماندها و مقابله با آلودگی هوا و ریزگردها، حمل و نقل ریلی و عمومی، توسعه سواحل مکران، توجه به مسکن و بافت های فرسوده و نیز تقویت بنیه دفاعی می شود.

حاجتی با اشاره به مزیت های تقدیم بموقع لایحه بودجه ۹۷ به مجلس، بیان کرد: تقدیم بموقع لایحه بودجه به مجلس منجر به افزایش تعامل ها بویژه تعامل دولت با مجلس شده است که این خود باعث تسریع در رفع نواقص احتمالی و اصلاحات لازم و درنتیجه اجرای آن خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: منابع موردنیاز مصوبات جلسه ۱۵/۰۱/۱۳۹۶ هیئت دولت که درخصوص حل مشکلات پنج گانه خوزستان در حوزه های آب، برق، فاضلاب، ریزگردها، اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و احیاء رودخانه کارون در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده که امیدواریم نهایی شده و به تصویب برسد تا شاهد ادامه اقدامات در جهت توسعه استان و کشور باشیم.

حاجتی وضعیت استان خوزستان در لایحه بودجه ۹۷ را اینگونه تشریح کرد: استان خوزستان نیز از محاسن این لایحه بی بهره نخواهد بود و براساس آن، اعتبارات هزینه ای افزایش چشمگیری داشته اند که عمدتا بدلیل استانی شدن اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان ها بوده و نیز اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای در طرح های بیشتری نسبت به قبل استانی شده و رشد بسیارخوبی در اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای که به استان خوزستان داده شده را شاهد هستیم.

وی گفت: استان خوزستان در سال ۱۳۹۷ در بخش اعتبارات تملک دارایی­های سرمایه­ای معادل ۲۳۶۱۳ میلیارد ریال با رشد بالغ بر ۱۰٫۸ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶ بیشترین رشد را در بین استان­های کشور به خود اختصاص داده است. گفتنی ست که میانگین رشد اعتبارات مذکور در استان­های کشور منفی ۱۱٫۵ درصد است.

وی افزود: تعداد ۱۰۶ طرح از ۲۶۸۰ طرح­ ملی خاص استان خوزستان می­باشد که از نظر اعتباری استان خوزستان در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ دارای رشد منفی حدود ۲۶ درصد است در حالیکه در سطح کشور رشد منفی بالغ بر ۳۹ درصد مشاهده می­شود. طرح­های مرتبط با فصلآبوفاضلاب استان با رشدی بالغ بر ۱۳۰ درصد بیشترین میزان رشد را نسبت به سال ۱۳۹۶ بین طرح­های ملی استان به خود اختصاص داده­اند.

وی عنوان کرد: در بخش اعتبارات هزینه­ای اعتبارات پیش­بینی شده جهت دستگاه­های تابع بودجه هزینه­ای استانی در سال ۱۳۹۷ نسبت به

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد فوق ۴ ردیف از ۱۳۸ ردیف متفرقه با اعتبار ۶۶هزار میلیارد تومان خاص استان خوزستان می­باشد. لازم به ذکر است که استان خوزستان از ردیف های متفرقه که جهت سطح کشور می­باشد نیز منتفع می­شود.

سال ۱۳۹۶ رشد معادل ۸٫۷% را دارا می­باشد که پایین­تر از میانگین استان­های کشور با رشد ۹٫۴% است. نکته قابل ملاحظه در اعتبارات هزینه­ای اجرایی شدن بودجه­ریزی مبتنی بر عملکرد در دستگاه­های اجرایی تابع بودجه هزینه­ای در سال ۱۳۹۷ است که در سال ۱۳۹۶ بستر آن فرهم شده است.

حاجتی در پایان بیان کرد: پیش­بینی درآمدهای استانی خوزستان در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ با رشد ۱۵٫۷ درصدی انجام گرفته اما رشد میانگین استان­های کشور معادل ۱۰٫۹ درصد است.