رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان: آموزش عالی کشور فاقد توانایی‌ لازم برای تربیت نیروهای مهارتی است

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان: آموزش عالی کشور به دلایلی چون ساختار معیوب و رشد بی‌حساب و کتابی که پیدا کرده و همچنین با توجه به عدم نگرش صحیح به واقعیت‌های ملموس جامعه به هیچ عنوان نمیتواند تربیت کننده نیروی‌های مهارتی خیلی خوبی برای کشور باشد.

خورنا-احمدرضارستمی: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: بحث آموزش عالی و نیاز بخش تولید و صنعت به نیروهای تحصیل کرده و ماهر از جمله مباحث اساسی و ریشه‌ای کشور است.

وی تربیت مدیران، مهندسان و تکنیسین‌های جامعه را از جمله وظایف اصلی دانشگاه‌های کشور دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه علیرغم عدم توسعه لازم در بحث زیرساخت‌ های دانشگاهی کشور، ما شاهد یک عطش مدرک گرایی در جامعه هستیم که این عطش نه تنها فروکش هم نمی‌کند بلکه روز به روز هم بر شدت آن افزوده می‌شود.

حسن زاده افزود: لذا این رشد بی رویه و قارچ گونه مراکز آموزش عالی در هر شهر و روستای دور افتاده‌ای به همراه عدم توجه به زیرساخت‌ های آزمایشگاهی و کارگاهی مورد لزوم آنها باعث شده که در حال حاضر وضعیت اسفناکی را در این خصوص پیدا کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان یادآوری کرد: سالهای سال بخصوص پس از انقلاب اعلام می‌کردیم که شکاف موجود بین کارگران و مهندسین ناشی از کمبود تکنسین‌های تکنولوژیک در کشور است و لذا در این رابطه احساس نیازی را برای کشور تعریف کردیم که براساس آن اقدام به تاسیس دانشگاه علمی و کاربردی کنیم ولی پس از مدتی با بی‌توجهی به رسالت اصلی این دانشگاه بار دیگر به سمت مدرک گرایی حرکت کردیم.

وی اظهار داشت: از جمله دلایلی که باعث حرکت موج بیکاری به سمت مدارک بالاتر از لیسانس شده اینست که در جاهایی که ما با ایجاد تغییراتی در آنها الان مدارک MBA ،DBA و همچنین مدارک دانشگاهی در سطح فوق لیسانس و دکترا می‌دهیم در واقع به هیچ عنوان این مکانها در سطح دانشگاه‌هایی نیستند که در حد استانداردهای لازم برای دادن مدارک فوق لیسانس یا دکترا باشند لذا براین اساس فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی ما در سطوح بالا وقتی که به عرصه‌های مختلف تولیدی و صنعتی وارد می‌شوند با مشکلات عدیده‌ای در ابتدا مواجه خواهند بود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان اذعان کرد: آموزش عالی کشور به دلایلی چون ساختار معیوب و رشد بی‌حساب و کتابی که پیدا کرده و همچنین با توجه به عدم نگرش صحیح به واقعیت‌های ملموس جامعه به هیچ عنوان نمیتواند تربیت کننده نیروی‌های مهارتی خیلی خوبی برای کشور باشد.

وی افزود: به وفور مشاهده می‌کنیم که یک فارغ التحصیل طراز اول دانشگاهی ما در هنگام ورود به صنعت در ابتدا باید زیردست یک فرد بیسوادی که تنها مجهز به تجربه کاری است چند سالی قرار بگیرد تا بتواند داشته‌های علمی خود را که تنها به صورت تئوری در دانشگاه کسب کرده با واقعیت‌های کاری موجود تطبیق دهد.

حسن‌زاده: در پایان به کمبود فارغ التحصیل در برخی از رشته‌های کاری مورد نیاز استان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: متاسفانه برخلاف تذکراتی که سالهای سال در مورد لزوم توجه به بحث‌های کیفی آموزش عالی داده ‌شده است همچنان مشاهده می‌‌شود که آموزش عالی بدون توجه به این تذکرات، در همان مسیر اشتباه در حرکت بوده و به جای اصلاح معایب و بالابردن سطح کیفیت آموزشی، بحث‌های کمی و رشد بی رویه واحدهای دانشگاهی را در دستورکار خود قرار داده است.