در جلسه شورای گفتگو دولت با بخش خصوصی استان:

معاون استاندار خوزستان: اداره شهر اهواز به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست/ نصب نیوجرسی برای اخذ عوارض ممنوع شد

معاون اقتصادی استاندار خوزستان: انصافا به دلیل شرایط درآمدی بسیار بدی که اکنون شهرداری‌ اهواز دارد، اداره کلانشهر بزرگی چون اهواز به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست زیرا عمده درآمدهای شهرداری‌ اهواز که پیش از این در بخش ساخت و ساز بود اکنون با این رکود بسیار عمیقی که بر بخش مسکن سایه افکنده متوقف شده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سیدعلی بحرینی مقدم، معاون امور اقتصادی و بین‌الملل استاندار خوزستان گفت: نصب نیوجرسی‌ بر درب واحدهای تجاری و صنفی توسط شهرداری به منظور ممانعت از فعالیت کاری آنها از جمله مواردی می‌باشد که همیشه مورد اعتراض مجامع امور صنفی‌ و اتحادیه‌ها واقع شده است که براین‌اساس شکواییه‌ای بر علیه شهرداری اهواز اکنون از سوی مجمع امور صنفی اهواز به دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی ارائه شده است.

وی در ادامه به دفاعیه شهرداری اهواز در این خصوص اشاره کرد و افزود: شهرداری اهواز با استناد به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نصب هرگونه نیوجرسی به درب واحدهای تجاری و صنفی که بدلایل متفاوت از جمله عدم رعایت استاندارد‌های ایمنی در ساختمان، برق، آتس‌سوزی و غیره امکان تولید خطر برای شهروندان دارند را قانونی دانست.

بحرینی بیان کرد: البته اگر چه نصب نیوجریسی در مورد این واحدهای پرخطر با توجه به این استنادات قانونی و همچنین ادله ارائه شده توسط مسئولین شهرداری قابل قبول است ولی لازم بود که شهرداری هم قبل از اقدام به این کار، به منظور بررسی کارشناسی‌تر مسئله ابتدا موضوع را در شورایی چون گفتگو دولت با بخش خصوصی مطرح تا علاوه بر اخطار به واحدهای خاطی، فرصت اصلاح و رفع عوامل خطر‌ساز را نیز به آنها داده می‌شد که نهایتا در صورت عدم توجه به این ملاحظات، اقدامات تنبیهی لازم اعمال شود.

معاون استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: ولی این انتظار هم وجود دارد که در مورد نصب نیوجرسی در ورودی برخی از واحدهای تجاری نوساز که به هیچ عنوان از لحاظ استانداردهای ساختمانی خطرآفرین نسیتند و بیشتر به دلایلی چون بحث بدهی‌های عوارضی به شهرداری این اقدام تنبیهی صورت می‌گیرد با توجه به نقشی که این واحدها می‌توانند در بحث اشتغالزایی داشته باشند شهرداری کلانشهری چون اهواز نهایت همکاری با آنها را داشته باشد.
.
وی اظهار داشت: خوزستان علیرغم تمامی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد در بحث نرخ بیکاری چالش‌های بسیار جدی را دارد بطوریکه در حال حاضر میانگین نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری بسیار بالاتر است از اینرو تمامی امکانات و منابع استان را بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم ضمن ایجاد سهولت در بازار کسب و کار موجبات اشتغالزایی بیشتر را نیز در استان فراهم کنیم.

بحرینی گفت: انصافا به دلیل شرایط درآمدی بسیار بدی که اکنون شهرداری‌ اهواز دارد، اداره کلانشهر بزرگی چون اهواز هیچ کار ساده‌ای نیست زیرا عمده درآمدهای شهرداری‌ها که پیش از این در بخش ساخت و ساز بود اکنون با این رکود بسیار عمیقی که بر بخش مسکن سایه افکنده متوقف شده است و به ناچار این درآمدها بیشتر به سمت اخذ عوارض از کسب و پیشه تغییر جهت داده است که این عوارض نیز اگر به دلیل عدم رونق بازار، کسبه نتوانند پرداخت کنند خود به خود تاثیرات درآمدی بسیار نامطلوب‌تری بر شهرداری‌ها ایجاد می‌شود.

معاون استاندار خوزستان شهرداری اهواز را وارث مشکلات بسیار بزرگی از گذشته دانست و افزود: لذا با توجه به شرایط خاصی که اکنون شهرداری اهواز دارد توصیه می‌کنیم که تمامی مسئولین و دست‌اندکاران با همکاری و مساعدت بیشتر کمک کنند که شهرداری اهواز دوباره به روزهای اوج خود برگردد.

وی در پایان تصریح کرد: براساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته و طبق دستور شهردار اهواز قرار براین شد که از این به بعد بحث نصب نیوجرسی‌ برای دریافت عوارض شهرداری ممنوع شود و در مورد مسائل ایمنی ساختمانهای تجاری هم لازم است که اصناف، اتحادیه‌ها، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن استان ورود کنند و در این موارد نیز با اعمال سخت‌گیری‌های لازم به هیچ عنوان کوتاهی در این مسئله نداشته باشند زیرا کوچکترین غفلت در این خصوص می‌تپاند باعث بروز حادثه تلخ غیرقابل جبرانی می‌شود که تمامی دستاوردها و زحمات این مجموعه‌ها را زیر سئوال ‌برد و درخصوص پیگیری مطالبات شهرداری از اصناف هم لازم است که کمیته‌ای با همکاری اتحادیه‌ها و اصناف جهت پیگیری وصول این مطالبات تشکیل شود.

پی‌نوشت: نیوجرسی به قطعات مدولار بتنی یا پلاستیکی می‌گویند که برای جداکردن مسیرهای ترافیک جاده‌ها استفاده می‌شوند. این قطعات به گونه‌ای طراحی شده‌اند شهرداری ها از این قطعات بتنی هم به منظور بستن پاساژها و مغازه‌ها مانند شکل زیر استفاده می‌کنند.