در شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی خوزستان:

شهردار اهواز: اکنون شهرداری اهواز کاملا به یک سازمان ورشکسته تبدیل شده است

منصور کتانباف: شهرداری اهواز الان به یک سازمان کاملا ورشکسته تبدیل شده زیرا علاوه بر اینکه توانایی پرداخت حقوق خیلی از بخش‌ها و مناطق خود را ندارد بلکه در بسیاری از قسمت‌ها نسبت به پرداخت حق بیمه کارکنان خود به سازمانهای بیمه‌گر هم ناتوان است بطوریکه تا الان فقط به تأمین اجتماعی۶۳ میلیارد تومان بدهکار است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که شامگاه امشب یکشنبه ۲۶ آذرماه در سالن شهید رجائی استانداری خوزستان برگزار شد منصور کتانباف شهردار اهواز گفت: همانطور که استحضار دارید شهرداری یک شهر بخشی غیر دولتی و خصوصی می‌باشد که دارای جنبه کاری عمومی است.

وی یادآوری کرد: علیرغم اینکه در قانون به صراحت تاکید می‌شود که شهرداری نهادی عمومی و غیر‌دولتی است اما همیشه در باور عموم به عنوان نماینده دولت شناخته می‌شود در صورتی که به هیچ عنوان چنین مسئله‌ای صحیح نمی‌باشد.

کتانباف اظهار کرد: پس از مطرح شدن بحث تاسیس کلانشهرها در کشور، قوانین کشوری هم در حال حرکت به سمت و سویی است که حتی‌الامکان کلانشهرها از منابع دولتی بی‌بهره کنند یعنی به هیچ عنوان دولت خود را موظف نمی‌داند که به استثناء بحث احداث مترو به شهرداری‌ها کمک‌های اعتباری کند.

شهردار اهواز در ادامه به وظایف دولت در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: دولت در چند سال گذشته وظایف خود را در این خصوص یا انجام نداده یا اگر داده به خوبی انجام نداده است بطور مثال در بحث خرید اتوبوس دولت موظف است که ۸۲/۵ درصد پول خرید اتوبوس را پرداخت کند و مابقی آن یعنی ۱۷/۵ درصد را نیز شهرداری پرداخت کند ولی متاسفانه دولت تاکنون یک ریال پول نقد هم پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه در بحث حمل مسافر وظیفه دولت پرداخت یک‌سوم از پول بلیط مسافر است خاطر نشان کرد: علاوه بر این دولت در مواردی دیگر چون عوارض گمرک، سوخت و غیره نیز تاکنون هیچگونه پرداختی به شهرداری نداشته است و همچنین در بحث جرایم رانندگی هم که سهم سالانه اهواز ۴۰ میلیارد تومان است باید در ادامه دید که آیا سهم چهار میلیارد تومانی شهرداری پرداخت می‌شود یا خیر.

کتانباف در مورد منابع درآمدی شهرداری اظهار کرد: براساس قانون بسیار ارزشمند و مترقی مالیات بر ارزش افزوده منابع درآمدی شهرداری از تجمیع عوارض حاصل می‌شود.

شهردار اهواز در ادامه به بد اجرا شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد و یادآور شد:
در گذشته شهرداری‌ها با مراجعه به مردم اقدام به اخذ عوارض می‌کردند ولی پس از وضع این قانون قرار بر‌این شد که سهم شهرداری‌ها پس از تجمیع عوارض از طرف دولت پرداخت شود که متاسفانه این پرداخت سهم به هیچ عنوان به خوبی صورت نمی‌گیرد بطوریکه که هم‌اکنون تبدیل به یک مسئله مناقشه آمیز بین دولت و شهرداری شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که درآمدهای ناپایدار به هیچ عنوان درآمدهای خوبی برای شهرداری نمی‌باشند تصریح کرد: درآمد عوارض بر ساخت و ساز و بحث صدور پروانه ساخت یکی از این درآمدهاست که شهرداریها از روی ناچاری به سمت و سوی آن حرکت می‌کنند.

کتانباف افزود: به واقع هیچ شهردار آگاهی علاقه‌مند به افزایش درآمد از این طریق نیست زیرا شاید شهرداری با درآمدی که از عوارض بر ساخت و ساز و بحث صدور پروانه بدست می‌آورد روزمره‌گیهای خود را اداره کند ولی بعدها باید دهها برابر این مقدار را در بحث‌های گوناگونی مثل اصلاح نمای شهر و مبلمان شهری هزینه کند.

وی بهترین درآمد برای شهرداری‌ها را درآمدهای پایدار دانست و افزود: علی‌رغم اینکه درآمدهای پایدار که به واقع از ارائه خدمات به مردم حاصل می‌شوند منابع درآمدی خیلی خوب و مفیدی می‌توانند برای شهرداری‌ها باشند ولی متاسفانه در حال حاضر کلیه شهرداری‌های کشور من جمله تهران بیش از ۵۰ درصد از درآمد خود را از طریق صدور پروانه ساخت و ساز بدست می‌آورند.

کتانباف در ادامه ضمن اشاره به هجمه‌های گسترده‌ای که بر ضد شهرداری در مورد درآمدهای نجومی آن مرتباً عنوان می‌شود خاطر نشان کرد: شهرداری اهواز الان نزدیک به شش‌ماه می شود که حقوق بخش خدمات خود را پرداخت نکرده است و دفترچه‌های بیمه پرسنل اتوبوس‌رانی اهواز هم به دلیل عدم پرداخت حق بیمه به سازمان بیمه‌گر، دیگر تمدید نمی‌شود.

شهردار اهواز افزود: همچنین کارمندان شهرداری یکی از مناطق اهواز الان نزدیک به دو ماه می‌شود که علاوه بر عدم دریافت حقوق، دفترچه‌های بیمه آنها نیز تمدید نشده یعنی از اردیبهشت تا الان آنها نیز حق بیمه آنها هم پرداخت نشده است.

وی اظهار کرد: شهرداری اهواز الان به یک سازمان کاملا ورشکسته تبدیل شده است زیرا علاوه بر اینکه توانایی پرداخت حقوق خیلی از بخش‌ها و مناطق خود را ندارد بلکه در بسیاری از قسمت‌ها نسبت به پرداخت حق بیمه کارکنان خود به سازمانهای بیمه‌گر هم ناتوان است بطوریکه تا الان فقط به تأمین اجتماعی۶۳ میلیارد تومان بدهکار است که پس از خواهش و تمناهای فراوان از آنها خواسته‌ایم که این مسئله را طوری تنظیم کنند که لااقل دفترچه‌های پرسنل دچار خدشه نشده و بیماران در موقع مراجعه به دکتر دچار مشکل نشوند.

کتانباف گفت: در سال ۹۵ درآمد شهرداری نقد و غیر نقد در حدود ۶۴۰ میلیارد تومان بوده که از این مقدار تنها۱۳۰ میلیارد تومان به صورت غیر نقد بوده است البته لازم به ذکر است که خیلی بیشتر از این مقدار را به پیمانکاران عمرانی و همچنین تامین اجتماعی، بخش خدمات و دیگر قسمت‌ها بدهکار است یعنی اگر در طول سال شهرداری ۸۰۰ میلیارد تومان هم درآمد داشته باشد و بخواهد بدون خرج یک ریال از آن برای شهر و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، تنها بدهکاری‌های خود را بپردازد باز هم نمی‌تواند با طلبکاران خود تصفیه کند.

شهردار اهواز خاطر نشان کرد: رسیدگی به وضعیت شهر اهواز تنها با حرف زدن انجام نمی‌شود بلکه با پول و تولید ثروت این کار امکان‌پذیر است.

وی در ادامه به وام ۳۰۰ میلیارد تومانی اشاره کرد که شهرداری اهواز به منظور راه‌اندازی قطار شهری گرفته است و تصریح کرد: اقساط این وام اخذ شده هر ماه چیزی در حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که کل آن نیز باید طی ۳۶ ماه بازپرداخت شود‌ که مطمئنا با این ۳۰۰ میلیارد تومان هم این پروژه به اتمام نمی‌رسد؛ البته به همین مقدار هم با یک بانک دیگر خط اعتباری برای تکمیل پروژه‌های عمرانی شهرداری باز کرده‌ایم.

کتانباف در خصوص بحث نیوجرسی‌های موجود در سطح شهر که توسط شهرداری‌ها نصب می‌شوند و منجر به اعتراض اتحادیه‌ها و اصناف شده اعلام کرد: حداکثر تا فردا ابلاغ می‌کنم که نصب نیوجرسی برای وصول مطالبات شهرداری ممنوع است البته جمع‌شدن دائمی این نیوجرسی‌ها به همکاری‌های بعدی هم بستگی دارد یعنی اگر همکاری شد ما همچنان خدمت‌گذاریم ولی اگر همکاری نشود ما هم قانون و هم ابزار قانونی را داریم.

شهردار اهواز در پایان با بیان اینکه جان افراد بسیار ارزشمند‌تر از کسب و کار واحدهای تجاری غیر ایمن است خاطر نشان کرد: کلیه ساختمانهای فاقد ایمنی در سطح شهر ابتدا به آنها اخطار داده می شود ولی در صورت عدم توجه به این اخطارها نسبت به پلمپ آنها اقدام خواهیم کرد.