آیت‌الله حیدری: مناطق محروم خوزستان تقریبا نصف مناطق متمول فضاهای آموزشی دارند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری: براساس تحقیقاتی که به عمل آوردیم متوجه شدیم که علیرغم دو برابر بودن تعداد جمعیت مناطق محروم و حاشیه‌نشین نسبت به مناطق برخوردار ولی میزان برخورداری آنها از فضاهای آموزشی استان تقریبا نصف مناطق متمول و پربرخوردار است که به واقع این مسئله چیزی جز خلاف عدالت بودن و تبعیض فاحش چیز دیگری نیست.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست شورای آموزش و پرورش استان خوزستان با حضور وزیر آموزش و پرورش آیت الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همانطور که استحضار دارید استان خوزستان در رابطه با بحث فضاهای آموزشی دارای مشکلات جدی مخصوصا در مناطق محروم، روستایی و حاشیه‌نشین است.

 

وی ادامه داد: لذا کمبود فضاهای آموزشی در این مناطق علاوه بر اینکه سطح فرهنگی جامعه در این مناطق کاهش می‌دهد از طرف دیگر هم آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی فراوانی را در این مناطق بوجود می‌آورد بطوریکه مشاهده می‌کنیم بیشترین آمار زندانیان استان به همین نقاطی تعلق دارد که دارای محرومیت‌های فرهنگی هستند.

آیت‌الله حیدری اظهار کرد: براساس تحقیقاتی که به عمل آوردیم متوجه شدیم که علیرغم دو برابر بودن تعداد جمعیت مناطق محروم و حاشیه‌نشین نسبت به مناطق برخوردار ولی میزان برخورداری آنها از فضاهای آموزشی استان تقریبا نصف مناطق متمول و پربرخوردار است که به واقع این مسئله چیزی جز خلاف عدالت بودن و تبعیض فاحش چیز دیگری نیست.

وی تصریح کرد: البته این قضیه تنها مربوط به دو تا سه سال اخیر هم نمی‌باشد بلکه یک سیاست کلی مربوط به تمامی دولتهاست که مورد غفلت واقع شده است که لازم است جبران شود زیرا استانی که ۸۵ درصد نفت کشور را تأمین می‌کند مردمش انتظار دارند که از این جهت به آنها رسیدگی ویژه‌ای شود.

آیت‌الله حیدری در ادامه به کمیته همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این کمیته در حدود یازده سالی می‌باشد که در کشور راه‌اندازی شده که به طبع آن در خوزستان هم چندسالی است که در شاخه‌های مختلف انجام وظیفه می‌کند که از این ‌جمله این محورهای فعالیت می‌توان به طرح ولایت برای آموزش ضمن خدمت معلمان به منظور تقویت بنیه دینی و فکری آنها و نیز طرح مدارس امین و همچنین طرح معراج اشاره کرد.

وی در خصوص طرح امین توضیح داد: این طرح زیر نظر حوزه می‌باشد و تاکنون حوزه در این طرح توانسته ۲۳ مدرسه را از طریق آموزش و پرورش گرفته و با همکاری آموزش و پرورش اداره کند. بحمدالله این طرح بسیار موفق بوده و مدارسی که تحت نظر حوزه قرار گرفته‌اند هم از نظر علمی و هم اخلاقی فوق‌العاده جهش پیدا کرده‌اند که این موفقیت هم به واقع چیزی نیست جز اینکه که اگر قشر روحانیت جوان و آگاه در کنار آموزش و پرورش به امر آموزش و تعلیم و تعلم دانش‌آموزان ورود پیدا بکند می‌تواند نقش بسیار بسزایی در این زمینه‌ها ایفا کند.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: لذا از آنجایی که طبق آیین‌نامه آموزش و پرورش رئیس این مدارس باید در استخدام آموزش و پرورش باشد و با توجه به اینکه نیروهای جدیدی را در باب حق‌التدریسی استخدام کرده‌اید و حدود ۲۰۰ طلبه حق‌التدرسی ما هم در این طرح از این استخدام محروم شدند لذا انتظار داریم که در این زمینه آموزش و پرورش همکاری‌های لازم را مبذول فرماید.

وی بیان کرد: طرح معراج نیز در شهرستانهای اهواز، کارون و باوی نیز تاکنون اجرا شده و طی آن حدود ۵۰۰ طلبه برادر و خواهر هر روز به مدارس اعزام می شوند تا علاوه بر برپایی نماز جماعت، در هفته یکساعت کار مشاوره دینی، مذهبی، عقیدتی و پاسخ به شبهات معلمان و دانش آموزان را نیز انجام میدهند.

آیت‌الله حیدری افزود: از آنجایی که رفت و آمدهای این طلبه‌های جوان دارای هزینه است لذا این طرح برای اجرا در سطح استان به اعتبار سالانه بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز دارد که برای تأمین آن به حمایت وزارت و استاندار خوزستان نیاز داریم.