وزیر آموزش و پرورش: روش اداره آموزش و پرورش کشور همچنان مثل ۵۰ سال پیش است/بیسوادی شاه بیت معضلات مناطق مرزی خوزستان است

وزیر آموزش و پرورش: امروزه روش اداره آموزش و پرورش کشور همچنان مانند ۵۰ سال گذشته است در حالی که پیچیدگی‌های جامعه و همچنین پیچیدگی‌های مسائل امروز اقتضاء می‌کند که ما با جرات و جسارت بیشتری به سمت تحولات آموزشی حرکت کرده و به این تحولات دامن بزنیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست مشترک شورای آموزش و پرورش و شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی مناطق مرزی خوزستان که امروز شنبه ۲۵ آذرماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: برای بنده افتخار بزرگی است که در این مجال فرصتی مهیاء شد که در جمع مردم خوزستانی باشم که با تقدیم هزاران شهید در طول هشت سال دفاع مقدس سرافرازی بزرگی را در طول تاریخ این مرز و بوم نثار خود کردند.

وی ادامه داد: همچنین جا دارد که از این فرصت استفاده کنم و به تمامی همکاران عزیزم در خوزستان هم یک خسته‌ نباشید عرض کنم که علی‌رغم وجود شرایط سخت آب و هوایی و جوی و نبود امکانات مناسب همچنان پرچم تعلیم و تربیت را در استان خوزستان برافراشته نگه‌ داشتند.

بطحایی خوزستان را محور بسیاری از تحولات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور دانست و خاطر نشان کرد: خوزستان علاوه بر رشادت‌هایی که در طول دفاع مقدس عملا به اثبات رسانیده جایگاه علمای بزرگی هم می‌باشد که این علماء و دانشمندان سهم بالایی در تمدن‌سازی برای ایران اسلامی داشته‌اند.

وی اذعان داشت: آموزش و پرورش دروازه ورود به جامعه مطلوب و پل عبور از موانع و مشکلات برای رسیدن به رستگاری در دنیا و آخرت است؛ اگر بخواهیم فردایی داشته باشیم که در آن اخلاق حاکم بوده و ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی جایی نداشته باشند، باید حتما آموزش و پرورش خوبی را داشته باشیم.

بطحایی در ادامه با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش ما به دردهای مزمنی گرفتار شده است یادآوری کرد: بی‌شک امروزه اگر تغییر و تحولی را در روش اداره آموزش و پرورش ایجاد نکنیم حتما و حتما ظرف ۲۰ سال آینده هم کسانی که در جای ما در این پست‌ها قرار می‌گیرند همچنان باز از کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی و دیگر مسائل و مشکلات کنونی آموزش و پرورش صحبت خواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروزه روش اداره آموزش و پرورش ما همچنان مانند ۵۰ سال گذشته است در حالی که پیچیدگی‌های جامعه و همچنین پیچیدگی‌های مسائل امروز اقتضاء می‌کند که ما با جرات و جسارت بیشتری به سمت تحولات آموزشی حرکت کرده و به این تحولات دامن بزنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین یکی از روشهایی که در بحث تحول آموزشی می‌تواند کمک کننده ما باشد و به تحول آموزشی ما نیز سرعت ببخشد بحث کاهش تمرکز و تفویض اختیار است.

بطحایی روش اداره آموزش و پرورش را به دلایل سنتی که در گذشته وجود داشته بسیار متمرکز دانست و بیان کرد: شوراهای آموزش و پرورش یکی از مترقی‌ترین روشهایی هستند که می‌توانند باعث شکستن این دایره بسته و این سیکل معیوبی شود که دائما ما را در حلقه بسته دور خودمان می‌چرخانند و ما را وادار می‌کند که امروزه هم بحث‌ها و مسائل ۲۰ سال پیش را بار دیگر مطرح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به واقع شوراهای آموزش و پرورش بستر بسیار مناسبی هستند که با استفاده از آن این سیکل معیوب شکسته می‌شود و ۲۰ سال آینده کسانی که جای ما می‌نشینند به جای اینکه در ابتدایی‌ترین مسائل با وزیر آموزش و پرورش مثل کمبود فضا آموزشی، نبود تجهیزات سرمایشی و گرمایشی وووو بحث و گفتگو کنند در مورد مسائل کیفیتی و چشم‌اندازی، وزیر وقت را به چالش بکشند.

وی با بیان اینکه قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسیده عنوان کرد: امروز بعد از گذشت سالها وقتی که قانون شوراها را مطالعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که ظرفیتهای بسیار خوبی در این قوانین وجود دارد که متاسفانه ما دولتیها هیچوقت اجازه ندادیم که این ظرفیت‌ها هویدا و آشکار شوند.

بطحایی ضمن اشاره به استانی شدن بودجه آموزش و پرورش برای سال آینده گفت: علاوه بر این مسئله یک ظرفیت دیگری هم در بودجه سال ۹۷ گذاشته شده است که اگر این ظرفیت به تصویب نمایندگان مجلس برسد براساس آن کلیه منابع و درآمدهای آموزش و پرورش هم به صورت اختصاصی به خود این اداره متعلق میشود؛ اینها همه آن ابزارهایی است که به شورای آموزش و پرورش این اجازه را خواهد داد که با استفاده از سرمایه‌هایی که در اختیار دارد بتواند مسائل و مشکلات خود را به صورت منطقه‌ای و استانی به سرعت برطرف کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در استان خوزستان یازده منطقه آموزش و پرورشی مرزی وجود دارد که متاسفانه بدلیل اینکه دسترسی به جایی ندارند واقعا دارای مظلومیت و مهجوریت خاصی هستند.

وی خاطر نشان کرد: برنامه داریم که در سال ۹۷ دو اولویت اصلی و عمده را در مناطق مرزی استان هدفگذاری و سپس در جهت رفع آنها حرکت کنیم. بحث بیسوادی که به واقع باید اعتراف کرد که شاه بیت معضلات موجود در این مناطق است را به عنوان اولویت اول در نظر گرفته‌ایم و به منظور استارت ساماندهی این مسئله در این مناطق هم از بچه‌های شش ساله‌ای که هنوز وارد مدرسه نشده‌اند شروع می‌کنیم.

بطحایی ادامه داد: اولویت دوم ما در این مناطق کمک به بحث اشتغال است که در این رابطه با کمک معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری میتوانیم زمینه‌های اشتغال پایه را در روستاها و مناطق مرزی فراهم بکنیم و برای اینکار حتما به معاونت متوسطه آموزش و پرورش که مسئولیت آموزشهای مهارتی را برعهده دارد تکلیف می‌کنم که در همکاری با معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری یک طرح عملیاتی فراتر از سخنرانی و شعارگرایی را برای توسعه اشتغال در این یازده منطقه محروم مرزی استان خوزستان فراهم کنند.

وی در مورد استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: بنا به قولی که داده شده حتما ما یک سهمیه ویژه‌ دیگری‌ را نیز علاوه بر سهمیه‌‌ای که به صورت معمول به استان داده شده، اختصاص خواهیم داد تا بتوانیم در فرصت کوتاهتری این عقب‌افتادگی و کمبود نیروی انسانی را در استان خوزستان جبران کنیم. بنابراین در استخدامهای آتی یک سهمیه ویژه‌ای را نیز به خوزستان اختصاص خواهیم داد.

بطحایی در پایان بیان کرد: برای ساخت زائر سرای فرهنگیان استان حتما تا دو ماه آینده زمینی در نزدیکی حرم امام‌رضا(ع) تدارک دیده می‌شود تا انشالله در ۲۲ بهمن ماه کار کلنگ‌زنی این زائر سرا هم صورت بگیرد.