با حضور وزیر آموزش و پرورش:

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان: ۳۰ درصد از مدارس استان خوزستان نیاز به تعمیر و بازسازی دارند

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان به افزایش سهم استان به میزان حداقلی ۱۰ درصد از محل ردیف تخریب و باسازی مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: براساس گزارش مدیرکل نوسازی مدارس استان چیزی در حدود ۳۰ درصد از مدارس استان خوزستان نیاز به تعمیر، تخریب، بازسازی و مقاوم سازی دارند.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست مشترک شورای آموزش و پرورش و شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی مناطق مرزی استان خوزستان با وزیر آموزش و پرورش که امروز شنبه ۲۵ آذرماه در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد محمد تقی‌زاده گفت: از روز گذشته که وزیر محترم آموزش و پرورش به خوزستان وارد شده شده است وی ابتدا به دو شهرستان دزفول و اندیمشک رفته و امروز صبح هم در شهرستان اهواز علاوه بر افتتاح درمانگاه فرهنگیان استان بازدیدی هم از مرکز رفاهی، خدماتی و آموزشی استان نیز به عمل آوردند.

وی دستورکار جلسه امروز را در حول و حوش ۱۵ موضوع مهم معرفی کرد و افزود: قبل از ورود به اولین دستور‌کار این جلسه جا دارد که به عنوان یک شهروند خوزستانی و نماینده ۷۰ هزار معلم و یک میلیون دانش‌آموز، تقدیر و تشکری داشته باشم از نگاه ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش در بحث توجه به کمبود نیروی انسانی آموزشی در خوزستان و رفع این مشکل دیرینه‌ و چندین ساله‌‌ای که در استان وجود داشت.

تقی‌زاده در ادامه به اولین دستورکار جلسه که موضوع سهمیه استخدام ۲۰۰۰ نفر نیروی انسانی لیسانس و بالاتر برای استان خوزستان بود اشاره کرد و بیان داشت: انشاالله اگر این اقدام انجام شود با توجه به بازنشستگانی که سالانه داریم و همچنین بحث انتقالی‌هایی که از استان صورت می‌گیرد، حداقل برای یک یا دو سال مشکل کمبود نیروی انسانی استان حل خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه موضوع دوم جلسه افزایش سهمیه استان در پذیرش دانشگاه فرهنگیان است خاطر نشان کرد: این یک اقدام پایداری است که در صورت اجرایی شدن علاوه براینکه سالانه تکلیف استان در جذب نیروی انسانی مشخص می‌شود، دغدغه ما هم در این خصوص کمتر خواهد شد.

وی یادآوری کرد: استان بی‌نهایت در بحث نیروی اداری و خدماتی دارای کمبود است زیرا در طول چند سال اخیر هیچگونه استخدامی در این زمینه نداشته‌ایم.

تقی‌زاده عنوان کرد: موضوع چهارمی که در دستورکار این جلسه قرار گرفته بحث تبدیل وضعیت نیروهای حق‌التدریس استان به پیمانی است یعنی نیروهایی که در طول یک یا دو سال اخیر بویژه امسال با دستور مقام عالی وزارت به عنوان حق‌التدریس جذب آموزش و پرورش شده‌اند که امیدواریم با توجه به اینکه این عزیزان به یک امیدواری و علاقه‌مندی بیشتری برای خدمت‌رسانی خود در بحث تعلیم و تربیت به دانش‌آموزان نیاز دارند با دستور وزیر محترم آمورش و پرورش موجبات تبدیل وضعیت آنها به پیمانی فراهم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: موردی پنجمی که در این جلسه به عنوان یک دستورکار مطرح می‌شود و به عنوان یکی از آسیب‌های جدی، نیاز است که اقدامی فوری و اساسی در خصوص صورت بگیرد بحث پردیس پسرانه شهر اهواز است که متاسفانه در حال حاضر کلنگ معارض بالای سر این فضای آموزشی قرار گرفته است. زیرا با توجه به صدور رأی دادگاه خلع ید دانشگاه فرهنگیان از فضای فعلی صورت گرفته است.

وی احداث مرکز آموزش نیروی انسانی در مرکز استان را از ضروریات امر آموزش دانست و تصریح کرد: از آنجائیکه معتقدیم که هر کس که میخواهد خوب یاد بدهد ابتدا باید خوب یاد بگیرد لذا بحث احداث یک مرکز آموزش نیروی انسانی را از جمله فضاهایی می‌دانیم که تاسیس آن بسیار مورد نیاز آموزش و پرورش استان است.

تقی‌زاده با بیان اینکه یکی از تقاضاها و مطالبات دیرینه همکاران ما در استان بحث احداث زائرسرا در مشهد مقدس است عنوان کرد: متاسفانه برخلاف دیگر استانهای کشور، خوزستان علیرغم داشتن ۷۰ هزار معلم تنها استانی است که حتی یک سانتیمتر فضای تفریحی، اردوگاهی یا زائرسرا در خارج از استان ندارد. زیرا با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که در استان وجود دارد وجود چنین فضاهایی در مناطق خوش آب و هوا و همچنین مناطق زیارتی ضرورتی غیر قابل اجتناب برای فرهنگیان استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار داشت: تکمیل و راه‌اندازی مرکز رفاهی و آموزشی شهر اهواز که چیزی در حدود ۴۲ سویت و ۲۰۰ تخت دارد از جمله مراکز مورد نیاز فرهنگیان استان است که تکمیل و راه‌اندازی آن هم از دیگر مطالبات آموزش و پرورش استان است.

وی به مجموعه ورزشی دانش‌آموزی استان که هم‌اکنون در حال تکمیل و آماده‌سازی است اشاره کرد و افزود: امیدواریم که با راه‌اندازی این مجموعه ورزشی در اهواز بسیاری از نیازهای مکانی استان و همچنین جنوب کشور در امر برگزاری مسابقات ورزشی مرتفع شود.

‌تقی‌زاده در ادامه ضمن اشاره به احداث ۵۰ واحد معلم‌سرا در مناطق مرزی و محروم استان گفت: برخی از مناطق استان به دلیل شرایط سختی که در آنجا وجود دارد ماندگاری معلم در این مناطق بسیار کوتاه بوده و لذا معلمانی که در آنجا به سر می‌برند معمولا متقاضی انتقال هستند مثل مناطق صعب‌العبور عشایری که در آنجا معلم مجبور است چیزی در حدود شش‌ماه بدور از خانواده بسر ببرد. براین اساس اگر ما بتوانیم در این مناطق خانه معلم یا معلم‌سراهایی تأسیس کنیم به واقع مشکل بسیاری از معلمین ما در این مناطق مرتفع می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطر نشان کرد: از آنجائیکه یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش دخترانه بویژه در مناطق محروم است لذا احداث پنج باب هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش دخترانه در شهرستانهای شادگان، کارون، شوش، مسجدسلیمان و ایذه از جمله برنامه‌هایی است که در دستورکار آموزش و پرورش استان قرار دارد.

وی در ادامه به افزایش سهم استان به میزان حداقلی ۱۰ درصد از محل ردیف تخریب و باسازی مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: براساس گزارش مدیرکل نوسازی مدارس استان چیزی در حدود ۳۰ درصد از مدارس استان خوزستان نیاز به تعمیر، تخریب، بازسازی و مقاومسازی دارند که انتظار داریم که با این افزایش سهمی که صورت پذیرفته بسیاری از مشکلات مدارس در این خصوص مرتفع شود.

تقی‌زاده با بیان اینکه به منظور بهسازی و مقاوم‌سازی ۱۰۰ واحد آموزشی فرسوده در مناطق محروم و مرزی به کمکهای اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان نیاز داریم خاطر نشان کرد: به دلیل فرسودگی شدید در ناوگان حمل و نقل آموزش و پرورش استان و نیز با توجه به اینکه در طول سالهای اخیر بویژه از سال ۱۳۸۶ به این طرف به هیچ عنوان نتوانسته‌ایم در ناوگان حمل و نقل آموزش و پرورش استان بهسازی‌هایی را داشته باشیم لذا تامین اعتبار جهت خرید ۴۰ دستگاه وسیله نقلیه برای آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان از جمله مطالبات جدی ما می‌باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: واگذاری ۵۴ قطعه زمین با کاربری آموزشی توسط اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری به موسسان مدارس غیر دولتی استان هم از دیگر مواردی است که امیدواریم با دستور وزیر محترم آموزش و پرورش و دیگر مسئولین ذی‌ربط مقدمات اجرایی شدن آن هر چه سریعتر امکان پذیر شود.