در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان:

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: بازگشت حدود ۷۰ واحد مرغداری غیر فعال استان به چرخه تولید/ وظیفه اصلی جهاد تنها آموزش و ترویج است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی که توسط جهاد کشاورزی استان صورت پذیرفت در حدود ۷۰ واحد مرغداری غیر فعال استان دوباره به چرخه تولید بازگشتند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کیخسرو چنگلوایی گفت: برخلاف نظراتی که عنوان می‌شود که ما نسبت به سهمی که در جمعیت داریم باید در تولید تمامی محصولات نیز نقشی اساسی داشته باشیم باید عرض کنم که در این خصوص ما باید ابتدا به مزیت‌های نسبی استان توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بطور مثال از آنجایی که خوزستان در کشور تنها تولید کننده نیشکر است آیا می‌توانیم بگوییم که استانهای دیگر هم به نسبت جمعیتی که دارند باید تولید کننده نیشکر باشند و یا برعکس در مورد زعفران و پسته که به لحاظ شرایط خاص اقلیمی که مختص کشت آنهاست تنها در برخی از استانها تولید می‌شود آیا می‌توانیم معترض شویم که چرا به نسبت جمعیتی که داریم شاهد تولید پسته و زعفران در استان نمی‌باشیم.

چنگلوایی از مقایسه خوزستان با دیگر استانهای مجاور از لحاظ تولیدات مرغی انتقاد کرد و افزود: بحث شرایط اقلیمی در سالهای گذشته که هنوز تکنولوژی به این صورت پیشرفت نکرده بود عامل اصلی محدود کننده تولیدات مرغداریهای گوشتی و تخمگذار در استان بود بطوریکه در این خصوص همیشه استانهایی که شرایط اقلیمی آنها بهتر از خوزستان بود بالطبع بهتر می‌توانستند تولیدات بیشتری داشته باشند ولی اکنون که شاهد پیشرفت در تکنولوژی هستیم این امکان وجود دارد که در هر شرایط اقلیمی نسبت به این کار اقدام شود لذا سطح تولید استان هم به مراتب نسبت به گذشته رشد و پیشرفت فراوان داشته است.

چنگلوایی عنوان کرد: خوشبختانه طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی که توسط جهاد کشاورزی استان صورت پذیرفت در حدود ۷۰ واحد مرغداری غیر فعال استان دوباره به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه وظیفه و رسالت اصلی جهاد تنها آموزش و ترویج است بیان داشت: در برخی انتقادات عنوان می‌شود که وقتی ۹۷ درصد پرورش مرغ استان به صورت صنعتی است دیگر هیچ نیازی به وجود بخش آموزش و ترویج در جهاد احساس نمی‌شود که در جواب این مسئله باید گفت که دایره فعالیت جهاد کشاورزی تنها به پرورش طیور محدود نمی‌شود بلکه جهاد در زمینه‌های مختلفی چون دام، زنبورعسل، زراعت، باغبانی و دیگر شاخه‌های کشاورزی و دامی فعالیت دارد و از طرفی دیگر بسیاری از مشکلاتی که اکنون در حوزه دامپروری استان وجود دارد تنها از طریق بخش آموزش و ترویج قابل حل است.

وی کل اعتبار مربوط به آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان را در سال ۹۴ صفر اعلام کرد و اظهار داشت: علیرغم اینکه قطب دامپروری خوزستان شهرستان بهبهان است ولی متأسفانه امسال در بحث آموزش و ترویج هیچ اعتباری به این شهرستان داده نشده است.

چنگلوایی یکی از مشکلات بخش کشاورزی و دام خوزستان را آمارهای اشتباهی که به این بخش ارائه می‌شود دانست و افزود: در بحث آمار کشاورزی و دامی که قبلا ارائه می‌شد بارها نسبت به صحت آنها اعلام تردید کردیم و همیشه معتقد بودیم که ایراداتی در این آمارگیری‌ها وجود دارد. بطوریکه در سال ۹۰ اعلام شد که استان خوزستان دارای ۱۴۰ هزار گاومیش است ولی در بررسی‌ هایی که بعدا به عمل آوردیم متوجه شدیم این تعداد در حدود ۷۲ هزار رأس بوده و در مورد ذرت هم به همین منوال برخلاف آمار ۱۰۵ هزار هکتار سطح زیر کشتی که در ابتدا داده شد در ادامه مشخص گردید که ۵۵ هزار هکتار آمار واقعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان با بیان به اینکه برطبق تاکیدات وزارتخانه از سال ۹۲ وضعیت آمارگیری‌های کشاورزی و دامی در سطح کشور تا حد چشمگیری بهبود یافته خاطر نشان کرد: از آنجاییکه که بیش از ۹۵ درصد کار سازمان جهاد کشاورزی را اکنون بخش خصوصی انجام می‌دهد و سازمان فقط سیاست‌گذاری می‌کند لذا خواهشمندیم که بانکها با مساعدت بیشتر با این بخش‌های خصوصی، ما را در انجام وظایف محوله بیش از پیش یاری کنند.