در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان:

مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان: بانک کشاورزی استان در ارائه تسهیلات فنی و اعتباری با نرخ سود پایین همکاری نکرد

مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان: تقریبا مشابه با مبحثی که در حوزه صنعت انجام دادیم برای بخش کشاورزی هم به منظور کاهش نرخ سود کمکهای فنی و اعتباری از ۱۸ به هشت درصد نیز تمهیداتی در نظر گرفته شد که متأسفانه در اینجا اعلام می‌کنم که بانک کشاورزی خوزستان در جلسات و مذاکراتی که در این رابطه برگزار شد هیچ تمایلی برای حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان از این طریق نشان نداده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در سالن شهید رجائی استانداری خوزستان برگزار شد امید حاجتی مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی تنها قرار بر اینست که به مزیت‌ها توجه شود و ضرورتی وجود ندارد که در تمامی حوزه‌ها به استثنای حوزه استراتژیک گندم، به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

وی در ادامه به افزایش ضریب خود اتکایی به عنوان یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و توضیح داد: این مسئله یعنی ضمن اینکه باید یک تناسبی بین تولیدات و جمعیت ما باشد لازم هم نیست که در هر حوزه‌ای و به هر قیمتی به خودکفایی برسیم.

حاجتی با بیان اینکه هیچ وجه تمایزی بین تولیدات داخلی کشور از لحاظ منطقه جغرافیایی نیست و همگی جزء ثروت ملی به حساب می‌آیند اظهار کرد: واقعا جای تعجب دارد که اگر در استان دارای مزیتی در یک تولید هستیم چرا از این ظرفیت هیچ برنامه‌ای که بتوان از آن در راستای تولید صادرات محور استفاده کرد استخراج نمی‌‌شود.

مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان یادآوری کرد: بهترین نمونه برای مطلب ذکر شده اینست که چند سال پیش توانستیم بندر شادگان را که علی‌رغم دوبار افتتاح شدن در دولت‌های قبلی همچنان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود را با صادرات دام سبک که در آن روزها بازار تقاضای آن در خارج از کشور افزایش یافته بود مجددا راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی چنین ظرفیت‌های داخلی می‌توانند که از طریق صادرات به یکباره تحولی را در برخی از مناطق استان ایجاد کنند چرا نباید به جای نگاه به داخل کشور با یافتن بازار تقاضایی در خارج از کشور، بحث صادرات محصولاتمان را مدنظر قرار دهیم.

حاجتی ضمن انتقاد از عدم توسعه گاومیش داری در استان گفت: پرورش گاومیش علی‌رغم اینکه تنها مختص به خوزستان بوده و تقریبا استانهای دیگر نمی‌توانند در این حوزه رقابتی با ما داشته باشند ولی در عمل هم وقوع هیچ اتفاقی خاصی را در این خصوص در استان نمی‌یینیم.

مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان بیان کرد: از آموزش و ترویج جهاد کشاورزی انتظار داریم که در خصوص پشتیبانی فکری جهاد، از آموزشهای موثر و کاربردی در این زمینه استفاده کند. یعنی بطور مثال در بحث دام سبک آموزش و ترویج جهاد باید ابتدا از طریق مرکز تحقیقاتی که دارد در کار اصلاح نژاد فعالیت کرده و سپس این کارهای تحقیقاتی را که انجام داده ترویج دهد.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه در این زمینه مشاهده می‌شود که برعکس دیگر کشورها که برای این بخش اهمیت ویژه‌ای قائلند عملاً هیچ کار مثمرثمری در استان صورت نمیگیرد بطوریکه می‌توان در بحث واردات محصولات کشاورزی و دامی از دیگر کشورها به خوبی این کم کاریها را مشاهده کرد بطور مثال وقتی که دامی را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم همگی دارای یک سایز، یک فرم و یک اندازه هستند و همچنین در بحث واردات محصولات کشاورزی هم چنین چیزی قابل مشاهده است.

حاجتی به وجود ظرفیت‌هایی که می‌توان در حوزه کشاورزی و دام از آنها در بحث گردشگری استفاده شود اشاره کرد و اظهار کرد: مشاهده میکنیم که در خیلی از کشورها که به واقع اعتقادات مذهبی آنها نیز به مانند ما نیست جشن‌های باشکوهی در زمینه شکرگذاری برداشت محصول برگزار می‌‌شود که بسیار هم برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی برعکس در استان خوزستان که رتبه اول تولید گندم کشور را دارد متأسفانه ما تنها در این خصوص به یک مراسم کوچک در آمفی‌تئاتری ۲۰۰ نفری و دادن لوح به چند کشاورز زحمتکش بسنده می‌کنیم.

مدیرکل برنامه و بودجه خوزستان اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که بین بخش کشاورزی استان و برخی از سازمانها چون امور مالیاتی و بانکها وجود دارد و منجر به تعطیلی یا کاهش فعالیت واحدهای دامی خوزستان شده لازم است که ستاد تسهیل با جدیت در مبحث تولیدات بخش کشاورزی استان ورود کرده و در ادامه یک ارزیابی دقیقی را با همکاری جهاد کشاورزی استان صورت دهد تا در نهایت مشخص شود که چه برخوردی با چه دستگاهی باید صورت بگیرد که شرایط برای فعالیت در بخش کشاورزی مناسب‌تر شود لذا این مسئله به عنوان یک مصوبه در جلسه امروز تلقی می‌شود.

وی عنوان کرد: چندی پیش استاندار خوزستان به برنامه و بودجه استان دستور دادند که در بحث کمکهای فنی و اعتباری ورود کنیم تا شرایط پرداخت این کمکها تسهیل شود که در این زمینه توانستیم با همکاری بانک ملی یک تفاهم نامه ۵۰۰ میلیارد تومانی را به امضاء برسانیم که براساس آن نرخ ۱۸ درصدی سود این تسهیلات در بخش صنعت با مساعدت استانداری به هشت درصد کاهش می‌یابد یعنی براساس یکسری معیارهایی که در نظر گرفته می‌شود ۱۰ درصد از سود این تسهیلات توسط استانداری پرداخت می‌شود که به واقع این کار در کشور بی‌نظیر است.

حاجتی افزود: بنابراین در بحث ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش‌های تولیدی، تقریبا مشابه با مبحثی که در حوزه صنعت انجام دادیم برای بخش کشاورزی هم به منظور کاهش نرخ سود کمکهای فنی و اعتباری به بخش‌های تولیدی از ۱۸ به هشت درصد نیز تمهیداتی در نظر گرفته شد که متأسفانه در اینجا اعلام می‌کنم که بانک کشاورزی خوزستان در جلسات و مذاکراتی که در این رابطه برگزار شد هیچ تمایلی برای حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان از این طریق نشان نداده است.