در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان:

استاندار خوزستان خبر داد: امکان تبدیل خوزستان به تنها مجرای واردات و صادرات دام کشور/خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث تنبلی می‌شود

استاندار خوزستان:در صورت امکان در نظر داریم که استان خوزستان تبدیل به تنها راه دریایی و هوایی واردات دام به کشور و صادرات آن به کشورهای مجاور شود که در این خصوص اقدامات و رایزنی‌های خیلی خوبی هم با وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی کشور صورت گرفته است که امیدواریم این کار هر چه زودتر به سرانجام برسد.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که امروز چهارشنبه ۲۲ آذرماه در سالن شهید رجائی استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی گفت: بحث صادرات و ایجاد زمینه برای انجام آن، یک پایه اصلی و اساسی در امر اقتصاد مقاومتی است‌ زیرا باعث افزایش میزان اشتغال و سطح تولید می‌شود.

وی افزود: البته اگر چه افزایش بازار تقاضا و مسئله صادرات می‌تواند باعث بهبود شرایط تولید شود ولی در برخی از کالا‌های استراتژیک که به نوعی غذای مردم هستند دامنه این مانور کمتر می‌شود در عین حالی که تحمل دولتها برای نوسانات این مسئله هم کمتر است. بطور مثال در بحث دام اگر بناست که برطبق اقتصاد مقاومتی عمل شود باید امکان صادرات دام در یک نظام سالم عرضه و تقاضا هم آزاد باشد و همچنین برای تنظیم بازار اگر نیاز هم باشد بدون هیچگونه موانعی واردات دام نیز داشته باشیم.

شریعتی یادآوری کرد: چندی پیش طی صحبتی که با وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص داشتم وی در زمینه امر صادرات دام به منظور گسترش کار دامپروری‌ها و علی‌الخصوص پرواربندی‌ها و همچنین بحث واردات دام به منظور کنترل بازار اعلام موافقت کرد ولی این نکته را هم تذکر داد که با صادرات به صورت موردی که بخواهیم به یک استان بدهیم و به استان دیگر ندهیم مخالف هستم یعنی این امر یا باید برای همه باشد یا اگر قرار بر ممنوعیت آن است برای کلیه کشور بدین صورت باشد.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: البته لازم به ذکر است که در تولیدات کشاورزی و خصوصا حوزه دام و طیور یکسری ملاحضات هم به حوزه سلامت جامعه برمی‌گردد که لازم است رعایت شود زیرا سلامت فرد یا جامعه تا حد زیادی وابسته به سلامت این محصولات است. بنابراین دولت موظف به در نظر گرفتن این ملاحظات و فدا کردن سود اقتصادی خود به منظور دستیابی به سلامت جامعه است. درست مثل سالهای اخیر که علیرغم پیدایش انواع و اقسام بیماریهای جدید در دام‌های سبک و سنگین در کشورهای مختلف جهان، ولی کشور ما از قضیه مصون ماند که علت اصلی آن را میتوان به وارد کننده نبودن ما در طول این ایام ربط داد‌.

وی نگاه صادرات محور را در همه امور تولیدی و اقتصادی و بخصوص در امر اقتصاد مقاومتی لازم دانست و افزود: البته علیرغم اینکه سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی و دام هم باید همانند دیگر حوزه‌ها شرایط افزایش سرمایه را داشته باشد ولی این ملاحظات بهداشتی هم که بصورت ملی به منظور سلامت جامعه در حوزه دام اتخاذ می‌شود نیز از واجبات و اموری لازم و ضروری به حساب می‌آیند.

شریعتی در ادامه خبر داد: در صورت امکان در نظر داریم که استان خوزستان تبدیل به تنها راه دریایی و هوایی واردات دام به کشور و صادرات آن به کشورهای مجاور شود که در این خصوص اقدامات و رایزنی‌های خیلی خوبی هم با وزارت جهاد کشاورزی و دامپزشکی کشور صورت گرفته است که امیدواریم این کار هر چه زودتر به سرانجام برسد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: البته یکسری ملاحظاتی هم در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه باید کشتارگاه خرمشهر تکمیل شود که ما هم تعهد داده‌ایم که در صورت اخذ مجوز و اجرایی شدن این مسئله، کار آماده‌سازی کشتارگاه خرمشهر را در یک بازه زمانی کوتاه انجام ‌دهیم.

وی در خطاب به جهاد کشاورزی استان خواستار توجه به دغدغه‌های آماری شد که برنامه و بودجه استان در خصوص آمار دام و طیور دارد و سپس با بیان اینکه ارائه آمار نباید تنها فقط به منظور رفع مسئولیت باشد خاطر نشان کرد: آمار باید سیاست‌گذاری‌های هر دستگاهی را تببین کند یعنی راهنمایی‌هایی به ما بدهد که براساس آن سیاست‌های کاری خود را تنظیم کنیم. مثلاً وقتی که آمارها به ما می‌گوید که در بهبهان تعداد دامداریهای پرواربندی رو به کاهش رفته و یا اینکه تعداد زیادی از مرغداری‌های استان تعطیل شده است به واقع این آمارها می‌توانند مانند زنگ خطری باشند که با توجه به آنها بهتر بتوانیم در جهت علت‌یابی و رفع آنها گام برداریم.

شریعتی فقدان کشتگارهای خط دو را از علل اصلی ناکامی خوزستان در بحث صادرات طیور به کشورهای مجاور دانست و افزود: خوشبختانه در حال حاضر دادن مجوز برای احداث این کشتارگاهها در شهرستانهایی چون شوش، دزفول، رامهرمز و اهواز از جمله اتفاقات ارزشمندی است که در حال وقوع است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه احداث چنین کشتارگاههایی زودتر از این باید صورت می‌گرفت اظهار کرد: نباید به دلیل فقدان کشتارگاههای خط دو طیور در استان که به واقع برای احداث آنها سرمایه چندانی هم نیاز نبود اجازه می‌دادیم که کار تولید گوشت طیور در استان متوقف شود.

وی ضمن انتقاد به بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: برخی از خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی اگر چه دارای محسناتی است ولی باعث تنبلی ما و دور شدن از مسیر رقابت‌پذیری‌ها شده است. زیرا وجود رقابت در این بحث می‌تواند عامل بسیار موثری در بهبود هر چه بهتر محصولات کشاورزی شود.

شریعتی گفت: وقتی صحبت از آموزش و ترویج در زمینه کشاورزی و دام می‌شود منظور نظر فقط ارائه آموزش‌های کلیشه‌ای و تکراری نمی‌باشد بلکه در این امر مهم لازم است که علاوه بر ارائه بحث‌های آموزشی در کلاسهای مذکور، بحث‌های عملی هم صورت بگیرد تا فرآیندهای دارای اشکال اصلاح شوند.

استاندار خوزستان در پایان از عملیاتی شدن بودجه در سال آینده خبر داد و توضیح داد: منظور از بحث عملیاتی شدن بودجه یعنی اینکه در این امر به نسبت درصد تخصیصی که از کل اعتبارات پیش‌بینی شده به دستگاهی تحویل داده می‌شود باید همان مقدار هم خروجی باشد و اگر خروجی مثبتی دیده نشد یا آن اعتبار قطع می‌شود و یا در روندکار آن دستگاه باید اصلاحاتی بوجود می‌آید.