بازار کنزالمال؛ پیمانکار سابق یا عابربانک سیاسی؟

به نظر می رسد زمان آن رسیده برای پایان دادن این جو بی اعتمادی دستگاه های نظارتی از قبیل بازرسی کل کشور، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات با ورود مستقیم به قضیه روشن کنند آیا تصمیم برکناری مدیر وقت کنزالمال بر اساس نظر کارشناسان مبنی بر تخلفات و بدهی گسترده صحیح بوده که در این صورت چگونه برخی به دنبال بازگرداندن مجدد یک متخلف به هستند

خورنا | فرزاد شعبانی

سرنوشت مردم خرمشهر و آبادان قربانی منافع چه کسانی می شود؟
بازار کنزالمال؛ پیمانکار سابق یا عابربانک سیاسی
به نظر می رسد زمان آن رسیده برای پایان دادن این جو بی اعتمادی دستگاه های نظارتی از قبیل بازرسی کل کشور، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات با ورود مستقیم به قضیه روشن کنند آیا تصمیم برکناری مدیر وقت کنزالمال بر اساس نظر کارشناسان مبنی بر تخلفات و بدهی گسترده صحیح بوده که در این صورت چگونه برخی به دنبال بازگرداندن مجدد یک متخلف به هستند

+ در کنزالمال یا اصلا دقیق تر بگوییم در خرمشهر و آبادان چه می‌گذرد؟ +

اگر کسی روند وقایع رخ داده پیرامون بازار کنزالمال را پیگیری کرده باشد شاید گمان کند در حال خواندن داستانی تخیلی ست.

اما برای کسبه این بازار این روند ماجراها وقتی در کنار شایعات منتشر شده مبنی بر تلاش برای بازگردادن پیمانکار سابق قرار می‌گیرد دیگر نه ماجرایی خیالی، بلکه داستان زخمی ست که قبل از التیام زخمی دیگر بر آن می‌زنند.

اگر در غوغای برگزاری جشنواره چرخی در بازار کنزالمال بزنید با سوالاتی که کسبه با هم در میان می‌گذارند مواجه می‌شوید که همگی نشان از تبعات ابهامات در خصوص شایعات بازگشت پیمانکار سابق کنزالمال به این بازار است

+ چه کسانی از شایعات بازگشت پیمانکار سابق نفع می‌برند؟ +

این سوال مهمی ست که مردم نمی‌توانند برای آن جوابی بیابند. اینکه وقتی همه دستگاه‌های استانی و مدیران در یکسال گذشته بر تخلفات و بدهی های گسترده پیمانکار چگونه می‌توان باور کرد چنین فردی بار دیگر مسئولیت بازار را بر عهده بگیرد و آیا در آن زمان ادعای تخلفات وبدهی این فرد دروغ بوده و یا امروز ماجراهایی در دست است که فردی با حجم گسترده تخلفات را حمایت می کنند؟

+ ماجرای گزارش بازرسی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد چه بود؟ +
در اواخر دوران مدیریت پیمانکار سابق در پی اعتراضات گسترده و مداوم کسبه که گاه به تجمع در ساختمان سازمان منطقه آزاد هم منجر می‌شد بازرسی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با ورود به ماجرا پس از بررسی های گسترده با تایید تخلفات مدیریت وقت و با توجه به بدهی هنگفت این فرد و همچنین پایان یافتن دوران قرارداد وی ادامه حضور این فرد را مغایر قانون دانست.

حالا سوال مردم این است اگر بازرسی دبیرخانه در آن زمان گزارش منتشر شده اش بر اساس واقعیت بوده پس چرا دبیرخانه به شایعاتی روزهای اخیر واکنش جدی نشان نمی‌دهد؟ اگر خبر بازگشت پیمانکار سابق صحیح است آیا به معنای جعل واقعیت و انتشار گزارش اشتباه توسط بازرسی دبیرخانه نیست؟ که در این صورت دیگر چه اعتمادی به بازرسی آن می‌توان داشت.

+ چرا کسی از مهندس ترکان نظر نمی خواهد؟ +

مهندس ترکان در ماه های پایانی خود شخصا با ورود به مسئله نارضایتی کسبه کنزالمال از پیمانکار وقت پس از دریافت گزارش بازرسی دبیرخانه با تصمیمی قاطع دستور خلع ید فوری پیمانکار به دلیل تخلفات و بدهی گسترده را صادر کرد.

شایعات امروز بطور مشخص مورد حمله قرار دادن اعتبار مردی ست که همگان اذعان دارند قطار از ریل خارج شده مناطق آزاد را به ریل بازگردانده و نقشی غیر قابل انکار در پایان بخشیدن به فساد در مناطق آزاد داشته است.

امروز اگر شایعه بازگشت پیمانکار سابق حقیقت داشته باشد به منزله زیر سوال بردن اعتبار اوست.

چرا که بازگشت پیمانکار سابق یعنی تصمیم مهندس ترکان تصمیمی نادرست بوده است.

+ وزیر اقتصاد به مسئله ورود کند +

در زمانی که مسعود کرباسیان وزیر فعلی اقتصاد و متولی اصلی مناطق آزاد در مدیریت گمرک حضور داشت حملات سنگینی در خصوص قاچاق به منطقه ازاد اروند داشت و مهمترین مستندان گمرک در آن زمان تخلفات گسترده در بازار کنزالمال بود.

امروز سوال مردم این است حال که کرباسیان در سمت وزیر اقتصاد و با مصوبه مجلس فرد اصلی پاسخگوی در قبال عملکرد مناطق آزاد است چرا در قبال شایعه بازگشت فردی که سازمان تحت نظارتش او را یکی از عوامل تخلفات در مناطق آزاد می‌دانست سکوت کرده است؟

آیا گمرک در زمان مدیریت مهندس ترکان بر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به دروغ کنزالمال را متخلف می‌دانست و یا امروز به دلایل نامعلوم وزیر فعلی و مدیر وقت گمرک بنا را بر چشم پوشی گذاشته است؟

امروز سوال مردم این است حال که کرباسیان در سمت وزیر اقتصاد و با مصوبه مجلس فرد اصلی پاسخگوی در قبال عملکرد مناطق آزاد است چرا در قبال شایعه بازگشت فردی که سازمان تحت نظارتش او را یکی از عوامل تخلفات در مناطق آزاد می‌دانست سکوت کرده است؟

+ حامیان امروز این فرد مسئولیت بدهی او به کسبه و بیت المال را بپذیرند +

کسبه کنزالمال در زمان مدیریت پیمانکار سابق خسارات مالی فراوانی دیدند که کمترین آن طلب بابت پول پیش غرفه هاست که بر خلاف قانون از آنها دریافت شده است. سوال امروز بازاریان کنزالمال از حامیان امروز این فرد این است اگر تا این حد موافق حضورمجدد او در بازار کنزالمال هستید چرا به صورت شفاف مسئولیت بدهی های کلان او به کسبه را قبول نمی کنید و وقتی صحبت از بدهی های او می‌شود سکوت اختیار می‌کنید؟

+ پول کسبه در کدام انتخابات خرج کدام شده است؟ +

شایعات مراودات این فرد با برخی چهره های سیاسی سبب شده است مردم خواستار شفاف سازی نوع مراودات او باشند. بخصوص که مردم از اینکه برخی شایعات خبر از کمک های مالی انتخاباتی این فرد است به شدت عصبانی هستند چرا که گمان می کنند پول های دریافت شده از آنها به جای هزینه در بازار صرف لابی های سیاسی و جابجابی رانت های شخصی شده است.

به ویژه آنکه امروز مهمترین حامیان بازگشت پیمانکار سابق برخی چهره های سیاسی هستند.

شاید برای پایان گرفتن خشم و ناراحتی مردم زمان آن رسیده دستگاه های نظارتی و امنیتی با ورود مستقیم به موضوع در این خصوص شفاف سازی کنند.

+ امید مردم به مرتضی بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد است +

مرتضی بانک فردی ست که به اذعان کسانی او و عملکردش را می ‌شناسند در مبارزه با فساد اقتصادی مقتدر است.

از زمان پذیرش مسئولیت در دبیرخانه امید مردم در مناطق مختلف به این بود که این رویکرد به بهبود وضعیت مناطق کمک کند.

امروز به نظر می رسد برخی از مدیران دبیرخانه بی توجه به حسن شهرت مرتضی بانک با عملکرد خود آسیب جدی به وجهه فردی می زنند که همانند مهندس ترکان از چهره های مورد اعتماد رییس جمهور محسوب می‌شود.

به همین خاطر ما معتقدیم خبر بازگشت پیمانکار کنزالمال به این بازار با موافقت دبیر شورایعالی مناطق آزاد شایعه ای کثیف برای زیر سوال بردن اعتبار اوست. از همه مهمتر مرتضی بانک در روز معارفه با تمجید از عملکرد مهندس ترکان یکپارچگی مدیران دولتی در روند اداره مناطق آزاد را به رخ کشید. در حالیکه امروز شایعه بازگشت پیمانکار سابق بیش از هر چیز به معنای زیر سوال بردن مهمترین تصمیم مدیریتی ترکان در مبارزه بافساد در مناطق توسط مدیریت جدید است که بی تردید امری دروغ و غیر قابل باور است چرا که مرتضی بانک نیز همانند ترکان عزم خود را برای مبارزه با فساد و لابی های نامشروع سیاسی، اقتصادی در مناطق آزاد جزم کرده است.

شایعه بازگشت پیمانکار سابق بیش از هر چیز به معنای زیر سوال بردن مهمترین تصمیم مدیریتی ترکان در مبارزه بافساد در مناطق توسط مدیریت جدید است که بی تردید امری دروغ و غیر قابل باور است چرا که مرتضی بانک نیز همانند ترکان عزم خود را برای مبارزه با فساد و لابی های نامشروع سیاسی، اقتصادی در مناطق آزاد جزم کرده است.

+ مراجع نظارتی، امنیتی برای آرامش روانی مردم ورود پیدا کنند +

با بررسی موارد بالا متوجه می شویم گاهی شایعه تا چه اندازه می‌تواند بر آرامش روانی و اعتماد مردم تاثیر منفی بگذارد.

به نظر می رسد زمان آن رسیده برای پایان دادن این جو بی اعتمادی دستگاه های نظارتی از قبیل بازرسی کل کشور، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات با ورود مستقیم به قضیه روشن کنند آیا تصمیم برکناری مدیر وقت کنزالمال بر اساس نظر کارشناسان مبنی بر تخلفات و بدهی گسترده صحیح بوده که در این صورت چگونه برخی به دنبال بازگرداندن مجدد یک متخلف به هستند و یا در صورت اشتباه بودن مستندات تخلفات، مسئولان پاسخگوی این موضوع باشند که چرا مردم باید به دیگر مستندات ارائه شده از سوی مقامات نظارتی اعتماد کندد چرا که امکان دارد همانند ماجرای کنزالمال ماه ها یا سالها بعد نتصمیمی بر خلاف مستندات ارائه شده انجام شود.