در شورای اداری خوزستان:

معاون اول رئیس جمهور: برخی مدیران بی انگیزه آویزان به کشور شده‌اند/ مردم خوزستان نگران طرح‌های انتقال آب نباشند

معاون اول رئیس جمهور: من گاهی اوقات ناراحت می‌شوم که می‌بینم یکسری مدیران کم‌انگیزه یا بی‌انگیزه همینجوری آویزان کشور شده‌اند که نه شجاعت دارند که بگویند ما نمی‌توانیم کار بکنیم و کنار بروند و نه کسی جرأت به کنار زدن آنها دارد و لذا انگاری جهیزیه جمهوری اسلامی هستند که باید تا آخر حفظ شوند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اداری خوزستان که شامگاه دوشنبه ۲۱ آذرماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بسیار خوشحال و خرسندم و خدا را سپاس می‌گویم که بار دیگر خدمت مردم عزیز و بزرگوار خوزستان هستیم.

«کار ترامپ در اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی احمقانه بود»

وی در مورد شرایط اینروزهای منطقه و کشور عنوان کرد: خوشبختانه توطئه‌هایی که علیه ایران در منطقه طراحی شده بود به فضل الهی تقریبا همگی آنها مورد ناکامی قرار گرفته‌اند و هیچکدام به موفقیت نرسیده بلکه برعکس جمهوری اسلامی در تمام کشور از یک امنیت و ثبات مثال‌زدنی برخوردار شده است.

جهانگیری با بیان اینکه اساس پیدایش داعش تنها به منظور برهم زدن امنیت ایران بوجود آمده بود یادآوری کرد: نه تنها داعش نتوانست به داخل کشور نفوذ کند بلکه اگر هم به صورت مختصر صدای کوچکی در کردند جواب دندان شکنی هم در غالب پایان عمر داعش به کمک دولت‌ها و مردم منطقه به لطف الهی با سربلندی اعلام شد.

معاون اول رئیس جمهور کار ترامپ در اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را احمقانه دانست و بیان کرد: نتیجه اینکار سبب به پا خواستن دنیای اسلام، کشورهای دیگر و نهادهای بین‌الملی شد و مطمئناً در کل عاقبتی جز شکست برای این رژیم اشغالگر به همراه نخواهد داشت.

«گرانی موجود مردم را اذیت کرده است»

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئولین جمهوری اسلامی گاهی فراموش میکنیم در چه نظامی مسئولیت پذیرفته‌ایم خاطر نشان کرد: ایران کشور پر نفوذی و بزرگی است که امروزه یا عده‌ای براساس بغض و کینه نسبت با آن دشمنی میورزند و یا یک عده‌ای هم در سراسر دنیا به آن امید بسته‌اند لذا ما مسئولیت قبول کرده‌ایم که در چنین نظامی انجام وظیفه بکنیم پس باید متناسب با این نظام حرکت و کار بکنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر چه دولت با محدودیت منابع دست به گریبان است ولی لازم بوده که کارهای مهم اقتصادی را در کشور انجام دهد لذا باید دنبال راهکاری بگردیم که علیرغم داشتن محدودیت‌های منابعی که اکنون در پیش رو داریم بتوانیم مشکلات کشور را که برای رفع آنها به اعتبارات زیادی نیاز داریم مرتفع سازیم.

وی در ادامه به اذیت شدن مردم از گرانی موجود اشاره کرد و افزود: حتما به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم، رفاه آنها مورد آسیب قرار گرفته و نیز حتما مشکل بیکاری موجود تعداد زیادی از جوانان کشور خصوصا نوع تحصیلکرده آن را اذیت و آزار کرده که این مسئله اشتغال هم به یک استان مربوط نمی‌شود بلکه در تمامی کشور حقیقتا وجود داشته ولی امکان بالا و پایین بودن نسبت نرخ آن است.

«مشکلات مدیریتی باعث بوجود آمدن برخی مشکلات در کشور شده است»

جهانگیری با بیان اینکه ما ملت یکپارچه‌ای هستیم و به صورت جزیره‌هایی جدا از هم نمی‌باشیم خاطر نشان کرد: لذا ما باید برای کل کشور ایران فکر کرده و راهکارهای اساسی بیابیم تا بتوانیم موجبات حل مشکلات این ملت عزیز را فراهم بکنیم ولی در کل من در توان جمهوری اسلامی می‌بینم که از این مشکلات عبور کند.

معاون اول رئیس جمهور به کوچکی مشکلات کشور در مقابل توانمندی‌های موجود اشاره کرد و افزود: از آنجاییکه که ما کشوری با درآمدهای نفتی بالا و نیز جمعیت بالقوه جوان هستیم که منابع طبیعی بالا و زیربنایی خیلی خوبی هم داریم مطمئناً می‌توانیم بر موجود مشکلات موجود در آینده فائق شویم.

وی ضمن اشاره به دو واحد فولادی که امروز در خرمشهر و شادگان افتتاح شد اظهار کرد: خوشبختانه واحد فولادی که در شادگان افتتاح شده است کار دانش فنی و مهندسی آن تماما ایرانی بود که به واقع به معنی این است که کشور اکنون موقعیتی ممتاز نسبت به گذشته خود در کل دنیا پیدا کرده و دیگر به هیچ عنوان یک کشور عاجز از انجام کارهای ابتدایی صنعت خود نیست.

جهانگیری ادامه داد: البته علاوه بر آن به حول و قوه الهی کشور در حال حاضر نیز سازنده بزرگترین اسکله‌های نفتی در خلیج فارس و همچنین نیروگاه، کارخانه، سد چه در داخل و چه خارج کشور می‌باشد پس بنابراین نتیجه می‌گیریم ظرفیت‌های کشور در مقابل مشکلات موجود بیشتر است که البته وجود مشکلات، بیشتر به دلیل برخی از مشکلات مدیریتی است که در بعضی قسمتهای کشور موجود است.بطور مثال در کشور یک بنگاه اقتصادی وجود دارد که علیرغم هزاران میلیارد تومانی که در آن سرمایه‌گذاری شده ولی متاسفانه به دلیل ضعف مدیریتی که دارد ۱۰ درصد هم از آن سود بیرون نمی‌آید.

«بودجه ملی خیلی از دستگاههای استانی مانند آموزش و پرورش استانی در سال۹۷ استانی می‌شوند»

معاون اول رئیس جمهور گفت: مدیریت‌های کشور باید خلاق و توامند بشوند و همچنین باید شجاع و توانمند شده و پای کار بأیستند و از تمامی توان‌، نیرو و آبروی خود مایه بذارند تا کشور به خوبی اداره شود و به واقع اگر توانستیم به چنین نقطه‌ای برسیم حتما خواهیم توانست از چالش‌های موجود عبور کنیم که البته من ایمان دارم که این توانمندی‌ها در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: من گاهی اوقات ناراحت می‌شوم که می‌بینم یکسری مدیران کم‌انگیزه یا بی‌انگیزه همینجوری آویزان کشور شده‌اند که نه شجاعت دارند که بگویند ما نمی‌توانیم کار بکنیم و کنار بروند و نه کسی جرأت به کنار زدن آنها دارد و لذا انگاری جهیزیه جمهوری اسلامی هستند که باید تا آخر حفظ شوند.

جهانگیری در ادامه به اتخاذ تصمیمات مهمی مربوط به مسائل اصلی کشور در بودجه سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: یکی از این تصمیمات سوق دادن بخش وسیعی از بودجه سال ۹۷ به سمت استانها است یعنی گفته شده که اختیارات بودجه‌ای استانها هم از لحاظ جاری و هم عمرانی نسبت به سال ماقبل آن یک افزایش قابل توجه‌ای دارد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: لذا براین اساس خیلی از طرح‌های ملی به استانی تبدیل شده و همچنین خیلی از دستگاههای استانی هم مانند آموزش و پرورش و غیره که بودجه ملی داشته‌اند را استانی کرده و در اختیار استان قرار داده‌ایم که استاندار و مدیران ذی‌ربط استان بتوانند مدیریت کرده و بر روی هزینه‌کرد این دستگاهها اشراف کامل داشته باشند.

« طرح اشتغال به عنوان یک موضوع جدی در دستورکار دولت قرار گرفته است»

وی بیان کرد: بودجه سال۹۷ بر روی موضوعات مختلف چالشی کشور تمرکز ویژه‌ای دارد که یکی از این موضوعات در بحث اشتغال است؛ ما هم در سال ۹۶ و هم در سال ۹۷ موضوع فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط صنعتی و کشاورزی را جز اولویت اصلی قرار داده‌ایم.

جهانگیری عنوان کرد: در سالجاری ۱/۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاها مخصوصا روستاهای مرزی مجوز گرفتیم که براساس نرخ بیکاری و تعداد روستاها تقسیم شده است و خوزستان جزء استانهایی است که سهم خوبی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به آن میرسد.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بهرحال طرح اشتغال به عنوان یک موضوع جدی در دستورکار دولت قرار گرفته و لذا از مسئولین ذی‌ربط خوزستان هم مثل بانکها، استاندار و کارگروه تولید میخواهیم که در این خصوص وقت بگذارند تا انشاالله این دغدغه در سطح استان نیز مرتفع شود.

«مسئله رودخانه کارون در طول برنامه ششم توسعه کشور حل میشود»

وی در مورد طرح ‌های ساماندهی آب و فاضلاب استان گفت: بعد از تصمیمات خوبی که در اوایل سالجاری در این مورد گرفته شد در چند جلسه شورای اقتصاد مصوباتی در خصوص استفاده‌ وزارت نیرو از منابع خارجی و نیز محدودی از منابع دولتی برای بخشی از طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان تصویب شد که براین اساس یازده هزار میلیارد تومان در واقع منابع مورد نیاز این طرح می‌باشد.

جهانگیری ضمن بیان این مطلب که لازم است هر چه زودتر مسئله احیا و پاکسازی رودخانه کارون تعیین تکلیف شود اظهار کرد: بخشی از آلودگی های کارون مربوط فاضلابهایی است که به آن ریخته می‌شود لذا در شورای عالی آب تصمیم گرفته شد که در طول برنامه ششم توسعه کشور مسئله کارون حل شود.

معاون اول رئیس جمهور در مورد بحث‌هایی که در مورد مسئله انتقال آب بیان می‌شود یادآوری کرد: لازم به ذکر است که رئیس‌جمهور یکبار برای همیشه موضع دولت را درخصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون مشخص کرده است و به واقع مگر می‌شود که ما نسبت به دغدغه‌های ساکنین این استان بی‌تفاوت باشیم خوزستان، مهمترین و استراتژیک ترین استان کشور است لذا مردم خوزستان هیچ دغدغه‌ای در مورد طرح‌های انتقال آب نداشته باشند.

«استاندار کنونی خوزستان ابقاء می‌شود»

وی ارجحیت استخدام نیروهای بومی را مسئله عقلانی ومنطقی دانست و تصریح کرد: زیرا وقتی ما میخواهیم یک نیرویی را به منظور استخدام به استان دیگر ببریم مسلما دولت باید فکر مسکن، هزینه‌های جا‌به‌جایی و ده‌ها هزینه دیگر را بکند پس براین اساس بلاشک استخدام نیروی بومی در هر اداره یا کارخانه از جهات مختلف برای دولت ارجحیت دارد.

جهانگیری در پایان خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که استاندار کنونی خوزستان قرص و محکم در جایگاه خود باقی خواهد ماند زیرا وی جوان و باانگیزه و دارای روحیه پیگیری و علاقه‌مندی به کار هستند که به واقع اینها چیزهایی هستند که یک استاندار باید داشته باشد.