در جشن شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل استان:

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان: کودکان بازگشته به تحصیل استان را به هیچ عنوان تنها نخواهیم گذاشت

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان: مسلماً اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان به هیچ عنوان این فرزندانمان را که اکنون به تحصیل بازگشته‌اند هم به دلایل سازمانی و هم به علت تعهدات اخلاقی و انسانی که در این خصوص دارد تنها نمی‌گذارد و انشاالله دولت هم کما‌فی‌السابق در اختیار این عزیزان خواهد بود.

خورنا-احمدرضارستمی: در جشن شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل که امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد صادق کریمی‌کیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: هدف از برگزاری این جشن به واقع اختتامیه یک پروژه اجتماعی است که از شش ماه پیش در استان خوزستان شروع آن شده بود که بحمدالله پس از موفقیتی که در این کار بوجود آمد اکنون شاهد برگزاری این مراسم هستیم.

وی بیان کرد: همانطور که استحضار هستید یکی از عوامل موثر و تأثیرگذار در توسعه هر کشوری بحث آموزش و پرورش و سوادآموزی آن است تا جایی که یکی از سه شاخص اصلی توسعه انسانی سازمان ملل براساس میزان سواد افراد بوده و دو شاخص دیگر هم یکی امید به زندگی و دیگری درآمد است.

کریمی‌کیا با بیان اینکه بدون سواد و علم‌آموزی بحثهای توسعه‌ای در کشور امکان پذیر نمی‌باشند عنوان کرد: متأسفانه در گذشته خوزستان براساس میزان پوشش تحصیلی افراد و تعداد بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان، جزء استانهایی بود که در کل کشور از این لحاظ مقام چهارمی را دارا بود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: مشاهده این وضعیت در استان باعث شد که با دستور استاندار خوزستان، ادارات بهزیستی و آموزش و پرورش استان تحت نظارت استانداری و اداره‌کل امور اجتماعی به این مسئله ورود پیدا کنند که در ادامه پس از تأمین اعتباری که در این خصوص صورت پذیرفت سرانجام در اواخر خردادماه سالجاری پروژه بازگردانی کودکان بازمانده از تحصیل استان به صورت رسمی رونمایی شد.

وی یادآوری کرد: طی این چند ماه اقداماتی که در حوزه عملیاتی این پروژه اتفاق افتاد در ابتدا شامل راه‌اندازی سایتی جهت شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، ابلاغ به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های استان به منظور همکاری و مشارکت در این پروژه اجتماعی، نصب بیلوبردهایی در تمامی ادارات استان با محوریت سوادآموزی و مشکلات ناشی از بیسوادی در زندگی، ارسال پیامهای کوتاه یا اس‌مس به مخاطبین از طریق مخابرات استان، راه‌اندازی یک کانال تلگرامی توسط موسسه گلدونه‌های طاها و همچنین استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعت استان بخصوص در نواحی کم برخوردار شهری و مناطق روستایی هم از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه به نقش بسیار مفید سازمانهای مردم نهاد در شناسایی خانه به خانه این کودکان اشاره کرد و افزود: توزیع پرسش‌‌نامه های کارشناسی شده به همراه ساخت برنامه‌های تلویزیونی و موشن‌گرافهای مرتبط با این مسئله نیز از جمله کارهای انجام شده در طول این مدت در این خصوص بود که در سطح استان اجرایی شد.

وی این پروژه را یک کار تیمی براساس خرد جمعی که همدلی دستگاهها در آن موج می‌زد معرفی کرد و گفت: همانطوری که اطلاع دارید انجام پروژه‌های اجتماعی و فرهنگی بسیار سخت و پیچیده‌تر از پروژه‌های اقتصادی و عمرانی است زیرا بحث پروژه‌های اینچنینی انسان و پیچیدگی‌های شخصیتی آن است.

کریمی‌کیا اظهار کرد: بحمدالله در طول این پروژه ما توانستیم در کل استان، حدود یکهزار و ۱۳۲ نفر از دانش‌آموزانی را که از تحصیل باز مانده بودند را شناسایی کرده و به چرخه آموزش بازگردانیم.

مدیرکل امور اجتماعی استان بیان داشت: بهرحال این فرصتی بود که توسط خداوند متعال در اختیار ما گذاشته شد و امیدواریم که بار دیگر هم بتوانیم در ادامه پروژه‌های اینچنینی دیگری را نیز بخصوص با همراهی آموزش و پرورش استان داشته باشیم. چون واقعا معتقدیم که آموزش و پرورش به هیچکس تعلق نداشته بلکه متعلق به همه می‌باشد لذا در این امور به هیچ عنوان آموزش و پرورش تنها نخواهد بود و ما همیشه در کنار این اداره‌کل خواهیم بود.

وی در ادامه از برگزاری همایش سواد‌آموزی محور توسعه با محوریت آموزش و پرورش استان خبر داد و اظهار کرد: جا دارد که از این تریبون اعلام کنیم که اداره‌کل امور اجتماعی استانداری تا پایان سال در کنار آموزش و پرورش خوزستان مابقی پروژه‌های اجتماعی استان را هم استارت می‌زند.

کریمی‌کیا گفت: امیدواریم که ماحصل تمامی این کارها و اقدامات، وقوع یکسری اتفاقات مثبتی در حوزه اجتماعی استان و ارتقای شاخص‌های اجتماعی آن باشد تا در ادامه بتوانیم براین‌اساس استان و جامعه‌ای توسعه یافته داشته باشیم که کمتر به مسائل و آسیب‌های اجتماعی دچار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: مسلماً اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان به هیچ عنوان این فرزندانمان را که اکنون به تحصیل بازگشته‌اند هم به دلایل سازمانی و هم به علت تعهدات اخلاقی و انسانی که در این خصوص دارد تنها نمی‌گذارد و انشاالله دولت هم کما‌فی‌السابق در اختیار این عزیزان خواهد بود.