طرح جدید جمع آوری گازهای مازاد پتروشیمی‌ها در ماهشهر

خورنا|باقر گل قر:مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران با اشاره به برنامه برای جمع آوری گازهای مازاد دی اکسید کربن پتروشیمی رازی در منطقه ماهشهر، اعلام کرد:به زودی با نصب و راه اندازی یک کمپرسور جدید گازهای مازاد جمع آوری و برای تولید محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهمن بهزادی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بازیافت بخشی از دی اکسید کربن موجود در مجتمع های پتروشیمی مستقر در ماهشهر، گفت: یکی از طرح های در دست اجرا استفاده از ظرفیت مازاد دی اکسید کربن پتروشیمی رازی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران تصریح کرد: قصد داریم با خرید، نصب و راه اندازی یک دستگاه کمپرسوری گاز مازاد دی اکسید کربن مازاد پتروشیمی رازی را مورد مصرف قرار دهیم که این اجرای این طرح دستاوردهای اقتصادی و زیست محیطی به همراه دارد.

وی همچنین درباره مهمترین اقداماتی که در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی خارجی انجام گرفته هم توضیح داد: هم اکنون بخش زیادی از طراحی و ساخت قطعات پتروشیمی فن‌آوران در داخل کشور انجام شده و حتی در خصوص کاتالیست ریفورمر، ۴۰ تا ۴۲ مورد تیوب‌های واحدها با کاتالیست ایرانی جایگزین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از کاتالیست‌های مصرفی در پتروشیمی فن‌آوران که پیشتر خارجی بوده با نمونه مشابه داخلی جایگزین شده است، تاکید کرد: در شرایط فعلی تنها کاتالیستی که از هالدو تاپسو می‌خریم کاتالیست سنتز بوده که امیدواریم آن را هم بومی کنیم.

بهزادی در ادامه در باره ساخت و راه اندازی واحد MTO جدید با هدف تبدیل متانول به اولفین در پتروشیمی فن‌آوران هم توضیح داد: هم اکنون مشکل تامین زمین برای اجرای طرح وجود دارد اما فاینانسور پای کار آماده است و برای دانش فنی تاکنون با چندین شرکت بین‌المللی گفتگو شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت طرح MTO پتروشیمی فن‌آوران حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن تولید محصولاتی همچون متانول و سپس تکمیل زنجیره های ارزش آن با تولید اتیلن و پلی پروپیلن است.

به گزارش نیپنا، مجتمع پتروشیمی فن آوران از ظرفیت تولید سالانه حدود یک میلیون تن متانول، ۱۴۰ هزار تن منو اکسید کربن و ۱۵۰ هزار تن اسید استیک برخوردار بوده که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی احداث شده است.