دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان:

خوزستان در امر مبارزه با مواد مخدر به کمک‌های ویژه‌‌تری نیاز دارد

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان ضمن بیان این مطلب که خوزستان نیاز به توجه ویژه‌تری در امر مبارزه با مواد مخدر دارد اظهار کرد: زیرا در مناطق صنعتی خوزستان به دلیل آلودگی‌های بالایی که در بحث کارگری وجود دارد و همچنین در مرزهای آبی استان به علت ورود و خروج بالای مواد مخدر از این قسمتها به یک کمک و توجهات مخصوصی نیاز است.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست مشترک فرمانداران استان با قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، حسین لامی‌زاده دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: با توجه به نشست فروردین ماه امسال با وزیر کشور و تاکید وی بر پیشگیری در امر شیوع مواد مخدر که متاسفانه در استان بالاترین میزان را در کشور دارد لذا دستور ایشان بر این بوده که این مسئله در ادامه با برنامه‌ریزی جدیدی دنبال شود.

وی اضافه کرد: همچنین طی نشست شورای پشتیبانی مواد مخدر کشور و دستور استاندار قرار براین شد که اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در تمامی فرمانداری‌ها حضور پیدا کرده و با حضور فرماندار و نمایندگان دستگاههای اجرایی که عضو شوراء استانی هم هستند جلساتی را داشته باشند که بحمدالله این کار در ۲۷ شهرستان خوزستان انجام شد.

لامی‌زاده ادامه داد: البته برخی از شهرستانهای استان مانند بهبهان، اندیمشک، ایذه و هندیجان علاوه بر جلسات شورای پشتیبانی به خاطر داشتن گلوگاه، جلسات مقابله‌ای را هم انجام دادند و در مورد بقیه شهرستانها هم براساس دستور معاونت سیاسی اجتماعی استانداری قرار براین شد که به ریاست آموزش و پرورش آن شهرستان جلسات فرهنگی نیز در کنار جلسات شورا هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هم برگزار شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: در بحث خروج مواد مخدر از استان خوزستان به استان میسان عراق جلساتی تخصصی با حضور اطلاعات ارتش و اعضای کمیته حقوقی و مقابله استان در محل چذابه برگزار کردیم که این جلسات باعث شد که برای خلاء مرزی موجود در دشت‌آزادگان و شوش که باعث خروج مواد مخدر می‌شود یک فکر اساسی را لحاظ کنیم.

وی ضمن بیان این مطلب که خوزستان نیاز به توجه ویژه‌تری در امر مبارزه با مواد مخدر دارد اظهار کرد: زیرا در مناطق صنعتی خوزستان به دلیل آلودگی‌های بالایی که در بحث کارگری وجود دارد و همچنین در مرزهای آبی استان به علت ورود و خروج بالای مواد مخدر از این قسمتها به یک کمک و توجهات مخصوصی نیاز است.

لامی‌زاده عنوان کرد: با مساعدت امور اجتماعی استانداری در بحث استفاده از سازمانهای مردم نهاد همکاری بسیار نزدیکی بین ستاد مبارزه مواد مخدر استان و این سازمانها به وجود آمده است بطوریکه در این قضیه از تمامی سازمانهای مردم نهاد فعال در امر پیشگیری فرهنگی و درمان در مناطق حاشیه‌ای با برگزاری جلسات تخصصی استفاده می‌شود و اخیرا هم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، شهید چمران و آزاد استان یک اتاق فکر هم راه‌اندازی شد که از نظرات کارشناسی آنها در این خصوص استفاده شود.

این مقام مسئول در مورد بحث‌های آموزشی ستاد گفت: قرار بر این است که در بحث مقابله با آسیبهای اجتماعی و راههای پیشگیری از آن علاوه بر ۲۰۰ مربی که تاکنون آموزش داده‌ایم اگر اعتباری در این قضیه تامین شود آموزش و پرورش استان ۲۰۰ مربی دیگر را هم برای دیدن دوره‌های آموزشی معرفی کند. زیرا اعتقاد داریم که در پایه‌های دوم متوسطه می‌توانیم اتفاقات بسیار خوبی را در این خصوص رقم بزنیم و البته لازم به ذکر است که در این خصوص تاکنون در حدود ۲۴ هزار دانش‌آموز پایه دوم متوسطه استان تحت پوشش این طرح آموزشی قرار گرفته‌اند.

وی در پایان از رونمایی نقشه خطر پذیری استان خبر داد و تصریح کرد: با استفاده از نقشه خطرپذیری ما می‌توانیم در سراسر استان محل‌های آلوده و همچنین محل‌های پرخطر و یا در معرض خطر هر شهرستان را با استفاده از امکانات Gis آن رصد کنیم. بنابراین چنین نقشه‌ای می‌تواند یک ابزار کار اولیه‌ای برای فرمانداران استان به منظور برنامه‌ریزی‌های بهتر در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان باشد. زیرا در حدود یک میلیون دانش‌آموز در سطح استان وجود دارد که اگر بخواهیم اولیاء آنها را نیز به حساب بیاوریم در کل می‌توان گفت که با استفاده از این نقشه می‌توان به راحتی با سه‌میلیون نفر ارتباط حضوری برقرار کنیم.