آخرین وضعیت بازسازی و بهره برداری از برج پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا

خورنا|باقرگل فر:بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی، مهدی قارونی مدیر عامل پتروشیمی بوعلی سینا ، آخرین وضعیت بازسازی و بهره برداری دوباره از برج پارازایلین که سال گذشته دچار حادثه آتش سوزی گفت:

اولین کار بعد از آتش سوزی در برج پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا پاکسازی محل حادثه بود به طوری که سال گذشته اسکلت فلزی (استراکچر) و ۶۰ خط لوله تعویض شد در مدت دو ماه و واحدهای ۱۰۰ تا ۶۰۰ راه اندازی شد، هدف دوم ما این بود که برج ۸۰۰۱ و هیتر ۸۰۰۱ و ۸۰۰۳ را بررسی کنیم که آیا این قطعات قابل استفاده هستند یا خیر؟ که بعد از بازرسی شرکت‌های خارجی و داخلی هر سه تجهیز قابل قبول نبودند و تخریب این تاسیسات عظیم الجثه ۱۲۱ متری بسیار سخت و پیچیده بود.

قارونی اظهار کرد: وقتی برج فرآیندی توسط ماموت ۲۰۰۰ تنی نصب شده و فعلاً چنین جرثقیلی در کشور اصلا وجود ندارد. همچنین آن زمان کارگاه کامل نشده بود و فضای کافی برای استقرار ماشین آلات بوده است. هم اکنون با یک شرکت داخلی به توافق رسیدیم و سال گذشته زیرسازی جرثقیل ۸۰۰ تنی انجام شد به طوری که ابتدا حمل و سپس تجهیزات روی هم سوار شدند و اولین قطعه در اسفند ماه سال گذشته پیاده شد و در مدت سه ماه برج و دو هیتر کامل تخریب شد و بخش عمده‌ای از ضایعات از طریق مزایده از سایت خارج شده و باقی در حال تخلیه از محل سایت بوده و هم اکنون محوطه به طور کامل در حال پاکسازی است.

وی در ادامه گفت:اقدام بعد اینکه از سال گذشته با شرکت اکسنس فرانسه که صاحب لیسانس و دانش فنی پروژه بود برای طراحی مجدد برج ۸۰۰۱ مذاکره کردیم و قصد کوتاه کردن برج را داریم. این کار شروع شده و مطالعات پایه خرداد ماه تمام شد و ارتفاع برج از ۱۲۱ متر به ۸۵ متر کاهش یافت و قطر برج که در گذشته دو قطره بود و قطر بزرگ آن ۸.۵ متر بود، یک قطره هشت متر شد. وزن برج کم شد. به این ترتیب از اول تیر شروع به شناسایی پیمانکار مهندسی تفصیلی کردیم و همزمان برای خرید تجهیزات با چندین شرکت سازنده هیتر، برج و پمپ مذاکره کرده و مسائل را پیگیری می کنیم و شهریور ماه امسال بازگشایی پاکات مناقصه   EPSپروژه بازسازی انجام شد و پیش بینی شده از زمان عقد قرارداد در مدت ۲۴ ماه پروژه اجرایی شود. هم اکنون شرکت اکسنس فرانسه به عنوان شرکت لایسنسور مطالعه پایه را انجام داده که کارش تمام شده است.

وی یادآور شد:البته قبل از آتش‌سوزی برنامه تعویض مولکولارسیو و پنل‌های برج‌های جذب و تعویض کاتالیست‌های واحد ۸۰۰ را داشتیم که بعد از آتش‌سوزی قراردادها منعقد شد تا حین بازسازی این کارها انجام شود. اجرای طرح مولکولارسیو پروژه را شرکت اکسنس انجام می‌دهد ولی مولکولارسیو را شرکت فرانسوی سکا تولید می‌کند و پنل‌ها و تجهیزات ابزار دقیق را اکسنس تامین می‌کند، برنامه ۲۰ ماهه برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده که البته مدتی است شروع شده و اولین محموله که شامل نصف مولکولارسیو مورد نیاز است در گمرک بندرعباس است و مابقی تا آخر سال میلادی آماده حمل می‌شود. برنامه‌ریزی به نحوی است که زمستان سال ۱۳۹۷ تخلیه و بارگیری برجهای جذب را انجام دهیم که سال ۹۸ با تکمیل بازسازی برج ۸۰۰ بتوانیم واحد پارازایلین را در ظرفیت ۱۰۰ درصد داشته باشیم. هزینه مولکولارسیو و تعویض پنلها حدود ۵۰ میلیون یورو توسط شرکت سکا  و اکسنس فرانسه انجام شده است. کاتالیست‌های واحد ۸۰۰ کاتالیست‌های خاصی است که با همکاری سازندگان داخلی فرآیند ساختیم . اولین بار بود که در کشور ساخته می‌شد و هم در مطالعات آن مشارکت کردیم و هم نتیجه بسیار خوبی در مقیاس آزمایشگاهی داشت. قرارداد هم داریم ولی واحد آتش‌سوزی نگه داشته شد تا زمانی که نزدیک به راه اندازی است کاتالیست ساخته خواهد شد. در این مناقصه چهار شرکت داخلی شرکت می‌کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *