در جلسه شورای گفتگو دولت با بخش خصوصی خوزستان:

رئیس اتاق بازرگانی اهواز: خوزستان فاقد متولی مشخصی در صدور مجوزهای گردشگری است

عموری در ادامه به نبود یک متولی مشخص در خصوص صدور مجوزهای لازم در حوزه گردشگری خوزستان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه وجود مراحل متعدد و دست و پا گیر در مسیر گرفتن مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باعث طرد سرمایه‌گذارانی می‌شود که می‌خواهند در این خصوص سرمایه‌گذاری کنند.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: همانطور که از اسم این شورا پیداست، ما می‌خواهیم در آن برای مشکلات احتمالی بین بخش خصوصی و دولت راه‌حلی را پیدا بکنیم و به هیج عنوان قرار نیست که در این شوراء مدیریت کسی به زیر سئوال برده شود یا اینکه فردی را به کم‌کاری متهم کنیم.

وی ادامه داد: پس بنابراین هدف اصلی از این سری نشست‌ها رسیدن به یک گفتمان واحد است تا یک انجمن، سازمان یا یک ارگان بتواند به وظیفه اصلی خود آگاهی کامل پیدا کند.

عموری یادآوری کرد: همانطور که استحضار دارید گردشگری مبحث بسیار مهمی است که می‌تواند درآمدزایی بسیار زیاد و همچنین اشتغال را به همراه داشته باشد ولی با وجود تمامی مزایایی که این صنعت می‌تواند برای کشور داشته باشد ولی مشاهده می‌کنیم که چندان به این امر توجه نمی‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز آمار ورودی تعداد گردشگران خارجی در سال گذشته به کشور را شش میلیون عنوان کرد و افزود: طی پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود که امسال حداقل در حدود ۱۳ میلیون گردشگر به کشور وارد شود ولی چنین امری تاکنون محقق نشده است و همچنین دولت پیش‌بینی هم کرده که تا سال ۱۴۰۴
۲۰ میلیون گردشگر نیز به کشور وارد شود.

وی ضمن اشاره به پتانسیل‌ بالای خوزستان در زمینه گردشگری گفت: علیرغم وجود همجواری و رفت‌و‌آمدهای بسیار میان خوزستان با کشور عراق، ولی بیشتر عراقیها ارز خود را در استانهای دیگر خرج کرده و نه تنها در هتل‌ها و رستورانهای استان توقف نمی‌کنند بلکه در مورد استفاده از خدمات درمانی هم در بیشتر مواقع، بیمارستانهای استانهای دیگر را به بیمارستانهای خوزستان ترجیح می‌دهند.

عموری در ادامه به نبود یک متولی مشخص در خصوص صدور مجوزهای لازم در حوزه گردشگری خوزستان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه وجود مراحل متعدد و دست و پا گیر در مسیر گرفتن مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باعث طرد سرمایه‌گذارانی می‌شود که می‌خواهند در این خصوص سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآوری کرد: از جمله مباحثی که در جلسه قبل به آن اشاره شد تهیه پکیج‌های ویژه‌ای برای امر گردشگری در استان بود و در این جلسه پیشنهادی هم ارائه شد که طی آن متولیان امر برای چاپ کتابچه‌های راهنمای گردشگری، سرمایه‌گذاری‌ های لازم را را انجام دهند که البته در این رابطه سازمان میراث فرهنگی هم عنوان کرد که دارای یک کتابچه گردشگری قدیمی است که می‌توان با صرف مبلغی آن را به روز رسانی کرد.

وی ادامه داد: ولی از آنجایی که تا رسیدن بودجه به سازمان برای تجدید چاپ این کتابچه به یک پروسه زمانی بسیار طولانی احتیاج داشت و باعث از دست رفتن حداقل دو سال و عقب افتادن ما از استانهای دیگر می‌شد لذا این مسئله نیز کاملا منتفی شد.

عموری خاطر نشان کرد: از آنجایی که دنیا امروزه به یک دهکده جهانی تبدیل شده است و همه مردم می‌توانند با یک گوشی مویایل به هر چه که می‌خواهند دسترسی داشته باشند لذا ما باید براساس این رشد تکنولوژی، در زمینه تدوین یک راهنمای گردشگری خوب طوری عمل کنیم که این راهنمای گردشگری هم بدیع باشد و هم بتواند برای استفاده گردشگران راهنمای خوب و بروزی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: استان خوزستان هم از نظر تاریخی و هم از نظر طبیعت و جنگ دارای فاکتورهای مثبتی است که می‌شود براساس این فاکتورها موزه‌هایی را ایجاد کرد که برای گردشگران جذابیت داشته باشند.

وی در این خصوص تصریح کرد: بطور مثال هر ساله خوزستان میزبان تعداد زیادی از کاروانهایی در قالب راهیان نور است که از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید به عمل می‌آوردند ولی این خیل کثیری که به استان می‌آیند از آب‌معدنی گرفته تا کلیه مایحتاج غذایی خود را از خارج استان تهیه می‌کنند و در این خصوص نه تنها هیچ کمکی به اقتصاد خوزستان نمی‌کنند بلکه از آثار و بقایای این اجناس خریداری شده از خارج خوزستان هم محیط زیست منطقه را نیز آلوده کرده و ما هم بدون در نظر گرفتن یک سازوکار مناسب برای بهره‌مندی اقتصادی از این موضوع تنها باید این آلودگی‌های محیط زیستی را تحمل کنیم.

عموری ادامه داد: لذا اگر بتوانیم در این مناطق جنگی، موزه‌هایی را تأسیس کنیم، که بازدید کنندگان به منظور بازدید از آن موزه‌ها هزینه‌هایی را پرداخت کنند این مسئله به واقع می‌تواند به شکوفایی بحث اشتغال و اقتصاد منطقه کمک بسزایی کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه به لزوم تأسیس یک پنجره واحد گردشگری در استان اشاره کرد و افزود: ما در استان دارای پنجره واحد سرمایه‌گذاری هستیم که چندی پیش شاهد افتتاح آن بودیم ولی متأسفانه فاقد پنجره واحد گردشگری می‌باشیم که این پنجره در صورت تأسیس می‌تواند سازوکاری را فراهم کند که سرمایه‌گذاران بخش گردشگری که به استان مراجعه می‌کنند بهتر و بیشتر جاذبه‌های خوزستان را رصد کنند پس لازم است در راستای تشکیل آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی یادآوری کرد: شهرهایی چه در سطح کشور و یا چه در سطح جهان با داشتن جاذبه‌های ناچیزی توانسته‌اند در سایه مدیریت خوب و علمی اکنون تبدیل به شهرهایی پر رونق در این خصوص باشند در صورتی که استانی مانند خوزستان با داشتن نزدیک به پنج میلیون جمعیت و دارا بودن شهرهایی با آب و هوایی متنوع و جاذبه‌های زیبا میتواند یکی از استانهایی در کشور باشد که از لحاظ جذب گردشگر به ظرفیت‌های بالایی دست پیدا کند.

عموری در پایان صنعت گردشگری را سومین عامل در توسعه و رونق اقتصادی دنیا معرفی کرد و اظهار داشت: از آنجایی که نرخ بیکاری در خوزستان بیداد می‌کند لازم است که ما با توسعه این صنعت شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان باشیم. از این رو به منظور رسیدن به این هدف یکسری پیشنهاداتی از جمله تاسیس دانشکده یا آموزشگاههای گردشگری در استان و همچنین حمایت از ساخت اَپ‌ها یا نرم‌افزارهایی که در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانند جاذبه‌های گردشگری را در استان به سمع و نظر گردشگران برسانند، می‌توانیم در راستای رشد و توسعه این صنعت در استان با مصوبه کردن این پیشنهادات گام برداریم.