برگ ریزان چهارم آذر

خورنا/ قلب زمین می لرزید و خورشید در لابه لای هجوم کرکسها پنهان بود . شهر سوار بر گهواره این سو و آن سو می دوید و با غرش هر جنگنده بر خود می لرزید و با اصابت هر راکد غبار از چشمان شهر به هوا بر می خواست .

دیوارهای نمناک شهر پی در پی فرو می ریختند اما کُنارهای حاشیه خیابان همچون نمادهای استقامت، تکیه گاه و ستون پایداری می شدند . مردم می خوابیدند و بلند می شدند یکی فریاد کنان می افتاد و بر می خاست .

سوت قطار با غرش دیوارهای شکسته صوتی گره خورده بود ، در میدان راه آهن ولوله ای برپا بود ، رزمندگان خاکی پوش راهی سرزمین نور می شدند تا قلب عارف مهربان جماران را خشنود سازند اما این هجوم بی امان ، امان نمی داد تا با ارابه ی آهنی قصد جبهه نمایند . ” قطار اندیمشک ” خود را روی ریل انداخته بود اما قدرت حرکت نداشت گویی این غول آهنی از ” پرنده آهنی ” شکست خورده است .

اما پرده دوم روح بزرگ شهر بود که مردان با بصیرتی را در خود جای داده بود تا با زمزمه نور و سرود سبز ” آیه الکرسی” پای بر پایمردی بفشارند و در این معرکه دود و آتش ایستادگی کنند، هرچه تعداد کرکسها زیاد می شد صبوری و پایداری مردم نیز افزون می گشت .

پس از ساعتی آسمان یکبار دیگر آرام گرفت اما چه آرام گرفتنی … کُنارهای شهر اجساد قطعه قطعه شهدا را بر شاخه های مهربان خود میهمان بودند و با خون بدن شهدا می گریستند و گریه درختان و خون شهدا ” سنگفرش اندیمشک ” را سرخ نمود .

رژیم بعث در ششمین سال جنگ تحمیلی با هدف نابودی شهر اندیمشک به عنوان مهمترین حلقه اتصال جبهه‌های جنوب و میانی و نیز مرکز پشتیبانی خط نبرد از لحاظ نیرو و امکانات با دارا بودن راه ریلی و شوسه با ۵۴ فروند هواپیما این شهر را حدود یکساعت و چهل پنج دقیقه در روز سه شنبه چهارم آذر ماه سال ۱۳۶۵ بمباران نمود که مطابق اسناد این هجوم هوایی طولانی‌ترین بمباران هوایی دشمن بعثی به شمار می‌رود. در این واقعه دل‌خراش حدود ۳۰۰ نفر از هموطنان شهید وحدود ۷۰۰ نفر مجروح شدند.

در تشییع گلها ، تابوت ها بر دستان شهر راهی بهشت زهرا شد . یک ، دو … هفتادو دو … تاریخ کربلا ‌بار دیگر تکرار شد .

این تعداد شهید شهروندان ساکن اندیمشک بودند که بر پیشانی بند شهر نوشته بود شهدای طولانی ترین بمباران هوایی در هشت فصل عاشقی آن هم به عدد شهدای یاران عاشورای امام سرجدای کربلا… و این پیوند یاران حسینی با یاران خمینی هنوز هم ادامه دارد … ستاره یادشان پرفروغ باد .

عباس اسلامی پور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *