فرماندار شوشتر: تمرکز گرایی در تهران موقعیت اقتصادی خوزستان را از بین برد

فرماندار شوشتر: متأسفانه تمرکز گرایی در تهران و نبود یک انسجام در تفکر اقتصادی در استان باعث شد که استان خوزستان آن موقعیت بسیار عالی اقتصادی خود را از دست بدهد

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست فرمانداران با رئیس بازرسی وزارت کشور مصطفی سمالی فرماندار شوشتر با بیان اینکه خوزستان در حوزه اقتصادی دارای گره‌های تاریخی است یادآوری کرد: از سال ۱۲۹۷ همزمان با اولین چاه نفت که در مسجدسلیمان فوران می‌کند یک توسعه اقتصادی هم بصورت همزمان با توسعه صنایع نفت، گاز، شیلات، گمرک و غیره در استان آغاز می‌شود و باعث می‌شود که کم کم خوزستان تبدیل به صنعتی‌ترین، پر درآمدترین و قوی‌ترین استان کشور شود که می‌توانست کل کشور را مدیریت ‌کند.

وی با بیان اینکه شروع جنگ تحمیلی باعث ایجاد یک شکاف اقتصادی در استان می‌شود تصریح کرد: متاسفانه در طول هشت‌ ساله جنگ تمرکز گرایی در تهران باعث می‌شود که استان خوزستان از لحاظ اقتصادی دچار عقب افتادگی های عمیقی شود.

سمالی در ادامه اظهار کرد: تفکر اجتماعی که از ابتدا در خوزستان بوجود آمده بود، یک تفکر صنعتی آینده نگر بود، بطوریکه ایجاد دانشگاههای بزرگی چون دانشگاه نفت و چمران و همچنین پالایشگاه عظیمی چون آبادان و غیره بهترین گواه بر این مدعاست که جامعه خوزستان برای صنعتی شدن در حال تربیت بود.

فرماندار شوشتر بیان کرد: ولی متأسفانه همین تمرکز گرایی در تهران و نبود یک انسجام در تفکر اقتصادی در استان باعث شد که استان خوزستان آن موقعیت بسیار عالی اقتصادی خود را از دست بدهد.

وی در ادامه به عدم سرمایه گذاری های صنعتی و اقتصادی در بخش تولید و اشتغال در استان طی دو دهه گذشته اشاره کرد و افزود: بطور مثال در حوضه نفت بعد از پالایشگاه آبادان تاکنون هیچ پالایشگاه دیگری در خوزستان ساخته نشده است و در حوضه‌های دیگر هم متاسفانه وضع به همین منوال است.

سمالی به وجود دو کشت و صنعت در شهرستان شوشتر که سطح زیر کشتی بالغ بر ۷۰ هزار هکتار دارند اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این کشت و صنعت‌ها با نام کارون که در زمان گذشته به وجود آمده زمانی دارای ۲۱ هزار کارگر بود ولی متأسفانه در حال حاضر فقط سه هزار کارگر را داراست.

فرماندار شوشتر افزود: تمامی صنایع پایین دستی کارخانه کشت و صنعت کارون علی‌رغم اینکه هم مواد اولیه و هم نیروی کار و تمامی امکاناتش داخلی است و هیچ نیازی به وارادات تکنولوژی خارجی ندارد ولی تعطیل شده‌اند که علت این تعطیلی صنایع پایین دستی کارخانه کشت و صنعت کارون هم چیزی جز تمرکز گرایی صنایع و اقتصاد کشور در تهران نیست که براین اساس لازم است که در هیأت دولت و مراجع تصمیم‌گیری کشور این تفکر نهادینه شود که قطعاً در استان خوزستان می‌‌توان یک اقتصاد بسیار توانمندی را بوجود آورد.

وی عدم پشتیبانی بانکها را در خصوص طرح‌های کوچک و زودبازده را به عنوان مشکل دیگری از استان برشمرد و گفت: ما در شهرستان شوشتر به دلیل عدم وجود تکنولوژی‌های سنگین تصمیم گرفتیم در راستای پتانسیل‌های موجود در شهرستان حرکت کنیم بنابراین ۶۰۰ موسسه کوچک در بخش خصوصی، ۱۵۰ واحد کشت گلخانه‌ای و ۱۵۰ واحد پرورش گاو شیری را در این راستا ایجاد کردیم ولی متاسفانه وقتی پشتیبانی تسهیلاتی از این طرح‌ها توسط بانکها صورت نگیرد به واقع این طرح‌ها نیز بی‌اثر می‌شوند.

سمالی در پایان خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه ما در حوزه صنایع کوچک و تاسیسات در استان خوزستان به پشتیبانی تسهیلاتی بانکها نیازمندیم ولی متأسفانه طی دو تا سه سال اخیر تاکنون هیچ اعتباری اختصاص داده نشده است.