سمینار نقش گیاهان بومی در توسعه جنگل ها و فضای سبز خوزستان برگزارشد+ تصاویر

خورنا| میثاق حاجتی: این سمینار که با حضور و سخنرانی پرفسور حسین آخانی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و همچنین دکتر الکساندر رودوف محقق و گیاهشناس روسی در سالن همایش های اداره آموزش شرکت نفت مسجدسلیمان برگزار گردید.

 

به گزارش پایگاه خبری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره منابع طبیعی، آبخیزداری و محیط زیست مسجدسلیمان در آغاز این سمینار با سخنرانی مدیران ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست مسجدسلیمان همراه بود.

ایرج حاتمی بعنوان مدیر منابع طبیعی شهرستان در سخنانی آمارکلی از میزان و شرایط حوزه جنگل و مرتع در استان خصوص و شهرستان مسجدسلیمان و توابع آن را بیان داشت و در سخنانی به نقش تاثیر گذار سازمان در ایجاد پراکنش طبیعی و زاد آوری گیاهان بومی اشاره کرد و افزود استفاده از بذور گیاهانی که بومی منطقه بود و بعنوان بذر اصلی کشت می گردند علاوه بر احتمال رویش بسیار بالاتر تونایی سازگاری گیاه با شرایط اکولوژیکی منطقه در توسعه جنگلی نیز نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.وی با بر شمردن مهمترین شرایط موجود وضعیت جنگلها و مراتع برگزاری چنین سمینارهایی را در بالا بردن سطح علمی کارشناسان و علاقمند موثر دانست.
در ادامه این سمینار پرفسور آخانی ضمن خیر مقدم به ارائه مباحث علمی در حوزه گیاهان بومی منطقه خوزستان پرداخت و مهمترین پژوهش ها و دستاوردهای جدید گیاه شناسی و یافته های علمی در این حوزه را به حضار ارائه کرد . وی ضمن برشمردن مشکلات خوزستان،در توسعه گیاهان بومی منطقه با اشاره به عوامل مختلف از بین رفتن گونه های نادر منطقه خوزستان،ایجاد سدهای عظیم واز بین رفتن سیلابهای حوزه آبخیز و عوامل انسانی را مهمترین عوامل تخریب دانست. وی ضمن اشاره به مقالات خود در این باره به تنها نقاط باقی مانده از گزند آسیب های انسانی در خوزستان اشاره کرد و ضمن تاکید برای تلاش در حفظ گونه های طبیعی موجود به لزوم مراقبت از این ذخایر ژنی برای آیندگان افزود.
آقا خانی در ادامه مباحث سمینار به معرفی گونه های مهم منطقه شیمبار و حوزه اندیکا اشاره کرد و با معرفی گونه سوسن در به حضار گفت این گیاه بومی منطقه مسجدسلیمان و اندیکاست و ضمن نیاز کم به آب بعنوان یک داروی ضد بیمارهای قلبی و همچنین یک حشره کش در صنعت از آن استفاده می گردیده است.وی در بخش دیگری از سخنرانی با برشمردن دها نوع گونه بومی و محلی به لزوم جایگزینی گونه های بومی چون جارو و سوسن به جای گونه های خارجی نظیر کوناکارپوس اشاره کرد و لزوم توجه به گیاهان کم آب و همیشه سبز و بومی را به جای گیاهان خارجی و مهاجم خواستار شد.
در پایان این سمینار دکتر نژاد بهادری به نمایندگی از مجموعه های شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان،پتروشیمی مسجدسلیمان،اداره محیط زیست و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مسجدسلیمان ضمن قدر دانی از حضور علاقمند به این سیمنار در مراسم با دادن هدیه از مادر دار تقدیر نمود.وی با تشکر از ایشان خاطر نشان ساخت که این بانو با دستان خالی و با کشت انواع گیاهان در ظروف یکبار مصرف دور انداختنی وبا ایجاد نهالستان به توسعه فضای سبز شهری کمک نموده است.در پایان از حضور کلیه سمن ها در سالن تقدیر گردید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *