یادداشتی در اعتراض به شرایط سخت استخدامی وزارت نفت

امیدی که ناامید شد

خورنا | سرویس استخدامی: از ابتدای سال ۹۶، پس از سالها انتظار زمزمه‌هایی از وزارت نفت بمنظور جذب نیرو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شنیده می‌شد. وعده‌ای که امیدهای بسیاری را زنده و به جوانان تحصیلکرده انگیزه‌ ‌می‌داد. ماه‌هاست که بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های سراسر کشور، در آرزوی “بهار استخدامی در دولت دوم تدبیر و امید” آنگونه که وعده داده شد، بوده‌اند. وعده‌ای که با اعلام شرایط عجیب ثبت نام، رنگ امید از رُخش بار بست و باز به‌جایش ناامیدی و دلسردی نشست.
آری، با اعلام شرایط سخت و دست و پا گیر آزمون استخدامی وزرات نفت، تمام امیدها ناامید گشت و باز جوانان این مرز و بوم، به سمت بی‌اعتمادی سوق داده می‌شوند. با مطالعه اطلاعیه وزارت نفت برای واجدین شرایط این آزمون، متوجه عدم رعایت عدالت و دید کارشناسانه می‌شویم، که همچون سدی بر سر راه داوطلبین مستعد و جویای کار، قرار دارد.
شرایطی که حتی وضعیت رتبه ورود به دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را در نظر گرفته، اما از تعدیل شرط معدل برای فارغ‌التحصیلان استعدادهای درخشان (نفرات اول، دوم و سوم)، غافل مانده است!!!! این شرط خودبخود راه را بر ورود بسیاری از جوانان نخبه و با استعداد بسته و به ایجاد رقابتی غیرمنصفانه و نابرابر دامن می‌زند. چرا که شرایط هر دانشگاه، با دیگری، متفاوت‌ بوده و نمی‌توان چنین عیار سنجش غیرقابل انعطافی را برای کل کشور، مناسب و کاربردی برشمرد.
همچنین خالی بودن جای برخی از گرایش‌های مرتبط با حوزه نفت و ندادن فرصت رقابت به آن دسته از داوطلبین نیز همچون آب سردی بوده که بر پیکر امید این جوانان ریخته شده است.
باتوجه به واکنش و اعتراضات فراوانی که از جامعه دانشجویی و فارغ‌التحصیلان، نسبت به رویکرد وزرات نفت در این مورد شاهد بودیم، انتظار آن می‌رود تا وزیر محترم و سایر مسولین مربوطه، در تعیین شرایط ثبتنام تجدیدنظر کنند. در غیر اینصورت، روند اتخاذ شده بمعنای سلب فرصت از جوانانی‌ است که با توجه به نبود آزمون استخدامی در چندسال اخیر، که گاها اگر هم بوده، همچون آزمون آموزش و پرورش تنها تا مرحله ثبتنام و ستاندن پول از داوطلبین پیش رفته و بی‌نتیجه ماند، دیگر آینده‌ روشنی را در انتظار خود و خانواده‌ای که با هزار امید آرزو او را راهی دانشگاه کرده‌اند، نمی‌بینند و روز به روز بیشتر شاهد ضایع شدن حقوق و توانمدی‌هایشان هستند.
انتظار می‌رود مسولین با دلسوزی و نگاهی واقع‌بینانه‌تر به مساله بنگرند و در صدد تعدیل شرایط اعلام شده برآیند و شاهد به مسلخ کشیدن امیدها در دولتی که شعارش ایجاد فرصت‌های شغلی برابر و تدبیر و امید بود، نباشیم.
بعلاوه درکنار تمام کاستی‌ها، اینبار نیز شاهد آن بودیم که علی‌رغم اینکه استان خوزستان قطب صنعت نفت و اقتصاد کشور است و مردمانش دهه‌هاست که هوای ریه‌هاشان از آلاینده‌های نفت، گاز و پتروشیمی پر شده است، نه تنها جایگاه ویژه‌ای به داوطلبان بومی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه مادر در این استان داده نشد، بلکه مانند همیشه جوانانش مظلوم واقع شده و حتی از سهمی که به برخی دانشگاه‌های کشور برای تعدیل معدل تا دو نمره داده‌اند، نیز بی‌نصیب مانده است. گویا قرار است همچنان از نفت و گاز خوزستان، تنها فلزات سنگین، مشکلات تنفسی، عصبی، کودکان نارس و اختلالات مغزی کودکان، نصیب مردمش بشود. خوزستانی که سالهاست در آرزوی داشتن هوای پاک و آسمانی صاف است و به‌جای ابرهای باران‌آور، دودهای سیاه صنعتی، میهمان همیشگی آسمانش هستند.
بعلاوه در نظر نگرفتن گرایش‌ و علوم مرتبط با محیط زیست در اطلاعیه این آزمون، دلیل دیگری است که بر ناقص و غیرعادلانه بودن شرایط آن صحه می‌گذارد. نادیده گرفتن علوم زیست‌محیطی در صنایع، امروزه خطری است که نباید در برابر آن سکوت کرد. توسعه صنایع، بدون درنظرگرفتن مولفه‌های زمین‌شناسی زیست‌محیطی، اثرات مخرب جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم، سلامتی و زندگی دارد.
لازم است که مسولین مربوطه نسبت به شرایط احراز شده، تغییراتی اعمال نمایند تا فرصتی به تمام توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها، برای رقابت داده شود. پیشنهاد می‌شودکه شرط سابقه کار نیز بصورت مرتبط و متوالی به‌مدت چهارسال، برای شاغلین، تغییر و کاهش یابد. همچنین شرط معدل برای فارغ‌التحصیلان استعدادهای درخشان (نفرات اول، دوم و سوم) باتوجه به بالا بودن حد نصاب، تا یک نمره کاهش یابد. شایسته و به حق است که نام دانشگاه شهید چمران که دانشگاه مادر استان خوزستان است، به‌منظور کاهش شرط معدل مانند دانشگاه‌های ممتاز، به این لیست اضافه شده یا مانند دانشگاه صنعت نفت اهواز از نصاب معدل اعلام شده، مستثنی شود. همچنین با توجه به اهمیت امروزه مشکلات زیست‌محیطی ناشی از آلاینده‌های صنعتی، جایگاه و لزوم توجه به علوم زیست‌محیطی درنظر گرفته شود. باشد تا همه داوطلبان در بستری از برابری و عدالت به رقابت بپردازند و اینگونه نخبه ‌کشی نکنیم.

صدیقه جلالی
فعال دانشجویی
۲۵ آبان ۹۶

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس همیشه همینجوری بوده واسه از ما بهترون بوده . مگه بقیه آدمن مگه بقیه حق هم دارن؟؟؟؟