در نشست مشترک با رئیس بازرسی وزارت کشور:

فرماندار آبادان: معمولا دیوار فرمانداران کوتاه است/ نباید در کار قوه مجریه دخالت شود

فرماندار آبادان دیوار فرمانداران را کوتاه عنوان کرد و افزود: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که هر چه فرمانداران در انجام وظایف خود تلاش و پیگیری داشته باشند معمولا تشکری از آنها به عمل نمی‌آید ولی کافی است که گزارشی از مجاری غیر رسمی اعلام شود سریعاً گروهی بسیج می‌شوند که موضوع از چه قرار بوده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست مشترک رئیس مرکز بازرسی وزارت کشور با فرمانداران استان عزیز‌الله شهبازی فرماندار آبادان گفت: در این بحث جا دارد که در سه وجه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مطالبی را به سمع نظر حاضران برسانم که البته در مورد مسائل نظارت و بازرسی هم عناوینی وجود دارد که به عرض رسانده می‌شود.

وی در مورد مباحث مربوط به حوزه سیاسی شهرستان آبادان اظهار کرد: عدم علاقه احزاب به فعالیت‌های سیاسی در شهرستان آبادان، تاثیر‌پذیری و سازگاری پنهان در نقاط مرزی، تلاش در جهت آگاهی مردم به حقوق اجتماعی و سیاسی خود و نیز فوران خواسته‌ها و توقعات تلنبار شده مردم از جمله مباحثی هست که در این شهرستان مطرح است.

شهبازی اظهار داشت: یک موضوع قابل بررسی که در آبادان وجود دارد تلاشی است که بصورت ناخواسته و غیر سازمانی توسط برخی از ادارات و سازمانها برای خنثی کردن اقدامات همدیگر در مناطق انجام می‌دهند که به واقع این مسئله یکی از ابهامات قانونی است که به همراه مسئولیت‌ ناپذیری ادارات از دیگر مشکلات موجود در این شهرستان می‌باشد.

این مقام مسئول در مورد موضوعات و مشکلات اجتماعی که در مورد شهرستان آبادان مطرح است گفت: بحث مهاجر پذیری شهرستانهای ٱبادان و خرمشهر از جمله مباحث اصلی است که در این مناطق بسیار مطرح می‌باشد. رشد جمعیت آبادان در سال ۹۰ نسبت به ۸۵ در حدود منفی ۴/۶ درصد بوده است اما از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۶ درصد به جمعیت شهرستان افزوده شده است.

وی افزود: از دیگر موضوعاتی که در حوزه اجتماعی شهرستان وجود دارد می‌توان به وجود
سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل بحث مهاجر پذیری بی‌رویه منطقه، مشکل فاضلاب، طلاق، سرقت، بیکاری و موضوع مهم دیگر بحث نشاط اجتماعی است که در این حوزه متاسفانه شاهد اقدامات کاهش دهنده‌ای در این حوضه هستیم که از آن جمله می‌توان به فقدان پارک‌ها و فضاههای ورزش مناسب، کمبود سینما که قبلا ۲۰ سینما در آبادان داشتیم، نبود فرهنگ‌سرا و همچنین وجود کتابخانه‌های نامناسب از جمله مشکلات اجتماعی شهرستان هستند.

شهبازی در مورد چالش‌های اقتصادی شهرستان گفت: تعطیلی ۷۴ واحد صنعتی که طی ۱۰ سال گذشته از مدار خارج شده‌اند و همچنین نبود اسکه‌های مناسب در آبادان، بحث شوری آب آشامیدنی و کشاورزی، عدم ساماندهی در مبادلات مرزی و نیز فعال نبودن تعاونی‌های مرز نشین هم یکی دیگر از مشکلات اقتصادی منطقه است.

فرماندار آبادان با بیان اینکه تنها محصول عمده آبادان خرما است یادآوری کرد: ما در پیش از جنگ دارای هشت میلیون اصله نخل با ۱۹۰ هزار تن تولید بهترین نمونه خرما بودیم ولی در سال گذشته تنها با دو میلیون اصله نخل توانستیم ۴۰ هزار تن برداشت خرما داشته باشیم که علت اصلی این افت محصول هم به دلیل افزایش شوری آب ناشی از تغییر اکوسیستم منطقه است.

وی ادامه داد: همچنین فعال نشدن بازارچه مرزی اروند و نامنظم بودن مراودات مرزی و عدم استفاده مناسب از بازار عراق هم در حوزه منطقه آزاد و هم در پایانه مرزی جزء دیگر مشکلات ما در حوزه اقتصادی است.

شهبازی ضمن اشاره به مصوبات شورای عالی اداری در خصوص وظایف و اختیارات فرمانداران گفت: متاسفانه این وظایف و اختیارات فقط روی کاغذ است ولی در عمل طور دیگری است بطوریکه مشاهد می‌شود که در شهرستانها فرمانداران علیرغم مسئولیتی که دارند ولی فاقد اختیارات لازم در انجام وظیفه قانونی خود هستند.

فرماندار آبادان دیوار فرمانداران را کوتاه عنوان کرد و افزود: متأسفانه مشاهده می‌کنیم که هر چه فرمانداران در انجام وظایف خود تلاش و پیگیری داشته باشند معمولا تشکری از آنها به عمل نمی‌آید ولی کافی است که گزارشی از مجاری غیر رسمی اعلام شود سریعاً گروهی بسیج می‌شوند که موضوع از چه قرار بوده است.

وی ضمن اشاره به مباحث و مشکلات مربوط به مناطق آزاد گفت: در حوضهٔ مناطق آزاد ما دارای سکته‌ها و تعارضات قانونی زیادی هم با قانون اساسی و هم با قوانین موضوعه هستیم. بطور مثال اداراتی که در مناطق آزاد اروند هستند به واقع دارای تابعیت‌های دوگانه‌ هستند یعنی بین ما و قوانین دولت و قوانین مربوط به مناطق آزاد گیر و سرگردان هستند.

شهبازی یادآوری کرد: در گذشته فرماندار در مقابل دولت مرکزی مسئول بود ولی الان متاسفانه مشاهده میکنیم که صد نفر به صورت موازی همراه با فرمانداری اعلام مسئولیت می‌کنند بطوریکه دیگر ما در موضوعات پیش آمده تنها نقش تدارکاتی پیدا کرده‌ایم و نقش نظارتی فرمانداران نادیده گرفته می‌شود بنابراین انتظار است که این حوضهٔ نظارتی فرمانداران احیاء و از این شکل کنونی خارج شود.

فرماندار آبادان در پایان ضمن اشاره به بحث تفکیک قوا در کشور اظهار داشت: همانطور که قوای مختلف در کشور مستقل هستند و هیچ قوه‌ای حق دخالت در قوه دیگر بجز در بحث تعاملات را ندارد، قوه مجریه هم باید اینچنین باشد ولی در حال حاضر قوه مجریه محل تاخت و تازی شده از دخالت‌های نابه‌جا در انتصابات که متأسفانه مشاهده می‌کنیم این مسئله هم روز به روز در حال نهادینه شدن است.