استاندار خوزستان: سخت‌گیری‌های بی‌مورد و رفتار نامناسب سرمایه‌گذاران را از استان فراری می‌دهد

استاندار خوزستان: متأسفانه آنچنان در بحث انجام سرمایه‌گذاری‌ها در استان سخت‌گیری بی‌مورد کرده‌ایم و با سرمایه‌گذار نامناسب عمل می‌کنیم که وی با ترک استان عطای تمام پتانسیل‌ها و استعدادهای موجود را به لقای آنها می‌بخشد و در جایی دیگر و علیرغم نبود این پتانسیل‌ها کار سرمایه‌گذاری خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه رونمایی از پنجره واحد فیزیکی سرمایه‌گذاری در خوزستان که امروز بعداز‌ظهر ۲۳ آبانماه در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: بحث تشکیل یک پنجره واحد فیریکی سرمایه‌گذاری از جمله طرحهایی است که تاکنون در استان دارای پیشرفت خوبی بوده است.

وی افزود: جا دارد که از حوزه معاونت اقتصادی استانداری بابت اینکار زیرساختی که در حوزه اقتصادی و به منظور تسهیل در روند سرمایه‌گذاری در استان استارت کرده‌اند تقدیر و تشکری داشته باشیم.

شریعتی اظهار کرد: به واقع با راه اندازی این پنجره سرمایه‌گذاری در استان می‌توان موانع دست‌ و ‌پاگیری که در راه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران وجود دارد برداشت تا آنها بتوانند در یک شرایط مناسب‌تر، سرمایه‌گذاری خود را توسعه داده و با افزایش ارزش افزوده محصولات خود هم تولید ناخالص ملی را بالا ببرند و هم اشتغال مناسب‌تری را ایجاد کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: بنا داریم که به منظور سرعت دادن بیشتر به این کار، در ادامه بحث نرم‌افزاری و ایجاد یک فضای مجازی را هم در این خصوص در دستورکار قرار دهیم تا براین‌اساس بتوانیم کار سرمایه‌گذاری را با سرعت بیشتری در استان ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: لازم است که از این به بعد، بدنه تمامی دستگاههای اجرایی استان از این سستی‌ و لختی‌ها خارج شده و یک مقدار با چابکی و شجاعت بیشتر وارد کار شوند و کمک کنند که شرایط برای سرمایه‌گذاری بیشتر در استان مهیاء شود. لذا در این جلسه به طور ویژه از تمامی دستگاههای اجرایی استان می‌خواهیم که یک دفتر در دستگاه متبوعه به منظور حمایت از سرمایه‌گذار و تسهیل در روند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

شریعتی توسعه و رشد استان را در گرو بهبود فضای کسب و کار و فراهم شدن شرایط برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اعتبارات عمرانی تخصیص یافته‌ ما درحدود هشت ‌درصد از کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین طبیعی است که نمی‌توان با وجود این میزان اعتبارات عمرانی تخصیصی ناچیز، انتظار رشد و توسعه‌ای بالا را برای کشور داشت. لذا با توجه به این وضعیت لازم است که دولت با برداشتن موانع مختلف در مسیر سرمایه‌گذاری بخش‌ غیر دولتی شرایط را برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی مهیاء کرده تا این بخش بتواند زمینه‌های لازم را برای رشد و توسعه کشور فراهم کند.

شریعتی گفت: انتظار داریم طی یک ماه آینده تمامی دستگاههای اجرایی استان، آخرین وضعیت پروژه‌هایی که به بخش خصوصی تعلق دارند را رصد کرده و با پایشی که نسبت به این پروژه‌ها به عمل می‌آورند موانع و مشکلات احتمالی موجود در مسیر اجرایی شدن این پروژه‌ها را مشخص کنند تا ما نیز بتوانیم براساس این پایش هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن این موانع اقدام کرده و همچنان شاهد توجیه اقتصادی این پروژه‌ها باشیم.

استاندار خوزستان ضمن بیان این مطلب که توجیه اقتصادی یک پروژه به زمان انجام دادن پروژه‌ها هم بستگی فراوان دارد خاطر نشان کرد: توقف‌های بیجا در روند اجرایی شدن پروژه‌ها و عدم دسترسی سرمایه‌گذار به محل‌هایی که مشکلات کاری آنها را حل می‌کند در کنار دیگر مشکلاتی از این دست که مسیر سرمایه‌گذاری را ناهموار می‌کند باعث اتلاف زمان انجام پروژه و بالطبع از بین بردن توجیه اقتصادی پروژه‌ها می‌شود، بنابراین ما وظیفه داریم تمامی شرایط را برای سرمایه‌گذاران مهیاء و موانع موجود دراین مسیر را مرتفع سازیم.

وی با بیان اینکه حوزه معاونت سرمایه‌گذاری منطقه آزاد باید در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران مانند یک الگویی برای دیگر دستگاهها باشد عنوان کرد: به منطقه آزاد دستور میدهم که هر چه سریعتر کار تسهیل روند سرمایه‌گذاری را در این منطقه انجام دهد و از کوتاهی کردن در این زمینه خودداری کند.

شریعتی افزود: بنابراین حوزه معاونت اقتصادی استانداری وظیفه دارد که ضمن رصد تمامی دستگاهها در صورت مشاهده تخلف از مصوبه‌های حمایتی از بخش خصوصی در استان، سریعاً به بنده گزارش دهد.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: لازم است که به منظور اجرایی کردن فاز دوم طرح پنجره واحد سرمایه گذاری در استان که به بحث‌های نرم افزاری طرح، اختصاص دارد از همین الان دستگاههایی را که از این لحاظ دارای مشکلات زیر ساختی هستند توسط معاونت اقتصادی استانداری مشخص شده و گزارش شود تا بتوانیم شرایط کمبودات نرم‌افزاری آنها را برطرف کنیم.

وی در ادامه امکان صدور ویزای فرودگاهی را تا بعد از ماه صفر برای استان محتمل دانست و بیان کرد: امیدواریم که در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی بتوانیم به نحوی عمل کنیم که شرایط جذب سرمایه‌گذاران خارجی را به نحو احسن برای استان فراهم کنیم.

شریعتی گفت: عقب‌افتادگی‌های خوزستان با وجود این همه ظرفیت‌های خدادادی همگی نشان از هنر ما در دفع سرمایه‌‌‌گذاران است و به واقع باید این چنین گفت که ما چقدر هنرمندیم و توان داریم که تمام پتانسیل‌های خدادادی که در استان داریم و می‌توانستیم در جذب سرمایه‌گذار از آنها بهره ببردیم را هم تحت شعاع عملکرد‌ اشتباه خود قرار داده‌ایم و به واقع هیچ بهره‌ای هم نتوانستیم از آنها ببریم.

استاندار خوزستان ادامه داد: متأسفانه آنچنان در بحث انجام سرمایه‌گذاری‌ها در استان سخت‌گیری بی‌مورد کرده‌ایم و با سرمایه‌گذار نامناسب عمل می‌کنیم که وی با ترک استان عطای تمام پتانسیل‌ها و استعدادهای موجود را به لقای آنها می‌بخشد و در جایی دیگر و علیرغم نبود این پتانسیل‌ها کار سرمایه‌گذاری خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

وی در پایان گفت: من بار دیگر به دستگاههای اجرایی در استان تاکید می‌کنم که در امر حمایت از سرمایه‌گذاری در خوزستان اهتمام ویژ‌ه‌ای داشته باشید و نسبت به ساماندهی این قضیه در استان وقت بگذارید تا این مسئله در استان به سرانجام برسد.