از رنجی که می بریم…

خورنا | مهدی غفارزاده:

این داستان را جلال ننوشته. مدیران کشورمان نوشته اند و هر روز برایمان تکرار می کنند.
حادثه مثل بقیه ی حادثه ها بود . با داغی جدید و اتفاقاتی تکراری.
جمعی از هم وطنانم در زیر آوار هایی که میشد نباشد, میشد تخریب نشود,مدفون شدند و داغی بر دلمان نهادند. به بزرگی داغ بم, زمین لرزه آذربایجان, رودبار و منجیل. به بزرگی داغ سقوط هواپیماها , به بزرگی داغ آمار تصادفات جاده ای.به بزرگی …
اما زلزله ی ۲۱آبان را باید از منظری دیگر نگاه کرد.
زمین لرزه ی رودبار و منجیل در نیمه شب روی داد. مردم در خواب بودند و زمان کافی برای نجات خود نداشتند. اما اتفاق دیشب قبل از ساعت ۲۲شب رخ داد.ساعتی که غالب مردم هنوز بیدارند. با اینحال آمار تلفات نگران کننده و وحشت ناک است. قریب به ۴۰۰ کشته!
تصاویر مخابره شده از منطقه بخشی از دلیل این حجم تلفات را بیان می کند. ساختمان های مسکن مهر که با بی مهری ساخته شدند و بدون داشتن عمر طولانی حجم وسیعی از خرابی ها و تلفات را برجای نهادند.
در کنار این ساختمان ها , مجتمع های مسکونی ساخته شده توسط مردم نیز وجود دارد که به حمد الله آسیبی ندیده.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این معنی.

حضور مردم فهیم برای اهداء خون ورق زرینی بود از همراهی و همدلی با آسیب دیدگان و بازماندگان و جای تقدیر و پرداخت فراوان دارد.
اما عدم اعلام عزای عمومی در کل کشور تا این لحظه و محدود کردن آن فقط در استان کرمانشاه جای ایراد و نقد را باز می کند.

احتمالا چون سایر اتفاقات ناگوار چند ابلاغیه و درخواست رسیدگی و …و آخرش هم هیچ.نه مهندسان ناظر مجازات می شوند نه شهردارانی که بابت این ساختمان های ناایمن مجوز و پروانه صادر کرده بودند.و همینطور قدم آهسته می رویم تا باز کجا سرمان به سنگ بخورد.ملت هم میدانند از این نمایش ها و گوش نپیچاندن ها آبی گرم نمی شود.
از مدیران کشوری میپرسم رسالت پدافند غیر عامل چه بود؟ مانور همه ساله ی زلزله چه نقشی در جلوگیری از مشکلات کرمانشاه و مشکلات حوادث آتی دارد؟

هم وطن ما برایمان عزیز است.هر گوشه ی این سرزمین و با هر لباس و زبانی باشد .غم او دلمان را به درد می آورد و لبخندش آرزویمان. مدتی قبل می خواندم که سه پایتخت را کانون زلزله ی بزرگ بعدی در نظر گرفته بودند.یکی از این شهرها تهران بود.
تصورش را بکنید که این اتفاق در تهران رخ بدهد.چگونه میخواهید آن حجم ویریانی احتمالی را رفع کنید.وقتی امداد رسانی به ساختمان پلاسکو آنهمه طول کشید ….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *