سودآوری ۲ میلیون دلاری پتروشیمی بوعلی سینا با کاهش اجاره نفتکش‌ها

خورنا|باقرگل فر:مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به برگزاری مناقصه اجاره کشتی برای انتقال خوراک میعانات گازی از عسلویه به ماهشهر، اعلام کرد: با کاهش اجاره کشتی‌های نفتکش سالانه ۲ میلیون دلار صرفه‌جویی حاصل می‌شود.

  «مهدی قارونی» در تشریح طرح انتقال دریایی خوراک میعانات گازی پتروشیمی بوعلی سینا از پالایشگاه‌های پارسیان و فجرجم، گفت: در شرایط فعلی خوراکی که مناطق نفت‌خیز جنوب به پتروشیمی بوعلی سینا تحویل می‌دهد فقط ۵۰ درصد نیاز مجتمع را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با اعلام اینکه برای تامین خوراک پایدار و کافی ۵۰ درصد باقی مانده را با کشتی از پالایشگاه های پارسیان و فجرجم تامین خواهد شد، تصریح کرد: بر این اساس با هماهنگی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اقدام تامین میعانات گازی از پالایشگاه های گاز می کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به برگزاری مناقصه به منظور اجاره چند فروند کشتی به منظور انتقال دریایی میعانات گازی، بیان کرد: با برگزاری مناقصه جدید موفق شدیم در یک شرایط رقابتی هزینه اجاره کشتی را برای انتقال میعانات گازی از عسلویه به ماهشهر به حداقل کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه در مناقصه اخیر نرخ کرایه کشتی برای انتقال میعانات گازی را از ۳۴۵ هزار دلار به حدود ۳۰۰ تا ۳۰۳ هزار دلار به ازای هر محموله کاهش داده ایم، بیان کرد: برای تامین و انتقال میعانات گازی از عسلویه به ماهشهر سالانه باید حدود ۵۰ محموله توسط کشتی‌ها حمل و جابه جا شود.
قارونی با یادآوری اینکه با کاهش هزینه اجاره کشتی عملا به طور متوسط سالانه حدود ۲ میلیون دلار صرفه جویی در انتقال خوراک میعانات گازی برای پتروشیمی بوعلی سینا حاصل شده است، تاکید کرد: کشتی‌های حامل خوراک پتروشیمی بوعلی سینا ۴۰ هزار تنی هستند ولی محموله های وارداتی اگر از پالایشگاه پارسیان باشد ۲۰ هزار تنی و از پالایشگاه فجر جم تا ۳۵ هزار تن می‌توانند خوراک را تحویل دهند که محموله با تناژ بالاتر برای پتروشیمی بوعلی سینا دارای صرفه اقتصادی بیشتری است.
پتروشیمی بوعلی سینا از ظرفیت تولید سالانه حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول پتروشیمی برخوردار بوده که خوراک این مجتمع پتروشیمی سالانه یک میلیون و ۷۱۸ هزار تن میعانات گازی و ۱۳۹ هزار تن بنزن است.

تعویض خط لوله نفتای پتروشیمی بوعلی سیناèh |

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *