معاون آمار و اطلاعات برنامه و بودجه استان:

جمعیت خوزستان در حال پیر شدن است

آقایی با بیان اینکه جمعیت استان در حال پیر شدن است عنوان کرد: میانگین سنی در خوزستان با توجه به نتایج سرشماری ۹۵ حدود ۲۸/۷ بوده که در مقایسه با اطلاعات سرشماری ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۲/۹ و ۱/۲ سال رشد داشته است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان داوود آقایی معاون آمار و اطلاعات برنامه و بودجه استان گفت: سرشماری سال ۹۵ جزء سرشماری‌های خیلی خوبی بود که در سال گذشته به صورت منحصر به فردی در استان به اجراء درآمده است.

وی یادآوری کرد: همانطور که استحضار دارید بعد از اولین سرشماری ایران در سال ۱۳۳۵، سرشماری پارسال هشتمین سرشماری بود که در کشور به وقوع پیوسته است و در این سرشماری به نسبت دیگر سرشماری‌های قبلی، مراحل و فرآیند انجام کار متفاوت بوده و به صورت ترکیبی از دو نوع سرشماری مدرن و ترکیبی انجام گرفت.

آقایی سرشماری سال ۹۵ کشور را در نوع خود بی‌نظیر دانسته و عنوان کرد: مشارکت مردمی ۴۷/۴ درصدی که در این سرشماری به وقوع پیوست به واقع حیرت جهانیان را برانگیخت زیرا تا حالا هیچ کشور توسعه یافته‌ای نتوانسته بود در نخستین گام خود در سرشماری اینترنتی به این چنین رقمی از مشارکت دست یابد.

معاون اطلاعات و آمار برنامه و بودجه خوزستان بیان کرد: برطبق نتایج حاصل از سرشماری سال ۸۵ استان خوزستان در حدود ۲۰ شهرستان و ۴۶ بخش داشته که این تعداد در پس به روزرسانی آمار در سرشماری سال ۹۵ به ۲۷ شهرستان و ۶۷ بخش تغییر پیدا کرده است.

وی در مورد آمار پارچه آبادی‌هایی از خوزستان که جذب شهر شده‌ و یا به شهر تبدیل شده‌اند در طی ۱۰ سال گذشته اینگونه اظهار داشت: در فواصل بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ تعداد ۱۴ پارچه آبادی جذب شهرهای خوزستان شده و حدوداً ۱۹ آبادی استان هم به شهر تبدیل شده‌اند و همچنین در بین سالهای ۹۰-۹۵ هم در حدود ۱۳ آبادی جذب شهرها شده و ۴۵ آبادی از استان نیز به شهر تبدیل شده‌ است.

آقایی جمعیت استان را برطبق سرشماری سال ۹۵ در حدود چهار میلیون و ۷۱۰ هزار ۵۰۹ نفر عنوان کرد و افزود: گروه‌های سنی بین ۲۵تا ۳۴ ساله دارای بیشترین فراوانی در بین گروههای سنی استان هستند.

وی در مورد وضعیت هرم سنی جمعیت استان در فواصل زمانی بین سالهای ۸۵ تا ۹۵ گفت: براساس سرشماری سال گذشته گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله جمعیتی بالغ بر ۵۱۰ هزار و ۱۰۸ نفر و معادل ۱۰/۷ درصد از کل جمعیت استان و همچنین گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله‌ها نیز با داشتن جمعیتی بالغ بر۵۰۳ هزار و ۸۸۸ نفر معادل ۱۰/۶ درصد از کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

آقایی با بیان اینکه جمعیت استان در حال پیر شدن است عنوان کرد: میانگین سنی در خوزستان با توجه به نتایج سرشماری ۹۵ چیزی در حدود ۲۸/۷ سال بوده که در مقایسه با اطلاعات سرشماری ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۲/۹ و ۱/۲ سال رشد داشته است.

معاون آماری سازمان برنامه و بودجه خوزستان اظهار کرد: نسبت جنسیتی در استان برابر با ۱۰۳ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است. در خوزستان شهرستانهایی چون دزفول، هویزه و گتوند دارای بیشترین تعداد مردان نسبت به زنان بوده و و برعکس تعداد بالای زنان به مردان را هم در آمار شهرستانهایی چون ایذه، خرمشهر و آغاجاری می‌تپان دید.

وی خوزستان را هشتمین استان کشور از لحاظ شهرنشینی معرفی کرد و یادآوری کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ و مقایسه آن با سرشماری‌های سالهای ۹۰ و ۸۵ میزان شهرنشینی در استان خوزستان هم‌اکنون رو به افزایش است.

آقایی گفت: در بین شهرستانهای استان اهواز، بندر ماهشهر و مسجدسلیمان دارای بالاترین درصد شهرنشینی و حمیدیه، شادگان و اندیکا هم دارای کمترین میزان شهرنشینی در استان هستند.

این مقام مسئول در رابطه با بحث میزان مهاجرتها از استان خوزستان اظهار داشت: آمار اخذ شده از سرشماری سال ۹۵ به ما می‌گوید که به طورخالص تعداد ۷۹ هزار و ۱۷۱ نفر از میزان جمعیت استان طی پنج سال گذشته کاسته شده است.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته، عمده مهاجرین استان از طیف ‌های دارای تحصیلات بالا یا درآمد خوب هستند که اکثراً به صورت خانوادگی از استان کوچ کرده و مقصد آنها نیز استانهای برخودار در قسمت‌های شمالی کشور مثل اصفهان، تهران و البرز است.

آقایی رتبه خوزستان را از لحاظ مهاجر فِِرستی در کشور اول اعلام کرد و افزود: استانهای تهران البرز و یزد دارای بالاترین میزان جذب مهاجر بوده و خوزستان، کرمانشاه و لرستان نیز بواسطه مهاجرتی که از این استانها صورت می‌گیرد، جمعیت آنها مرتب در حال کاسته شدن است.

معاون اطلاعات و آمار برنامه و بودجه خوزستان در مورد نرخ بیکاری استان در رده سنی ۱۰ سال به بالا گفت: استان خوزستان با نرخ بیکاری ۱۴/۳ درصد و جمعیت ۲۲۲ هزار و ۱۹ نفر بیکار و جویای کار در رده پنجم کشوری از لحاظ نرخ بیکاری قرار دارد؛ البته نرخ بیکاری استان در سال ۸۵ حدود ۱۹.۳ درصد و در سال ۱۳۹۰ نیز ۲۵.۷ درصد اعلام شده بود.

وی در پایان عنوان کرد: از لحاظ میزان نرخ بیکاری در بین افراد شش سال به بالای استان، شهرستان مسجدسلیمان، هفتکل و لالی دارای بیشترین نرخ بیکاری و شوش، خرمشهر و هندیجان هم دارای کمترین نرخ بیکاری هستند.