گزارش تصویری از تخریب جنگل‌های بلوط زاگرس حاشیه دریاچه سد کارون ۳

بعد از آبگیری سد کارون ۳ و بالا آمدن رودخانه کارون، جنگل‌های بلوط زاگرس همگی زیر آب رفته و حالا با پایین آمدن سطح آب، مانند مردگان سر از آب بیرون آورده‌اند

احمد قبادی | خورنا: در بازدید از محدوده روستاهای حاشیه کارون ۳، شاهد خشک شدن اراضی کشاورزی و شالیزارها، خشک شدن بخشی از جنگل های باستانی بلوط زاگرس و…. هستیم.

ساکنین منطقه غریبی‌ها در بخش دنباله رود می‌گویند: پس از آبگیری سد کارون۳ زمین لغزش های مکرر رخ داده است که تا کنون بی سابقه بوده است.

گفته می شود روستای میراحمد دچار بیشترین رانش شده است که مسئولین در صدد جابه‌جایی مردم این روستا به مکان دیگری هستند.

کمتر از دو دهه است که سد سازی های نابخردانه سایه شوم خود را بر پیکر پر ارزش ترین آبخیز های سرزمین خشک و نیمه خشک ایران گسترانیده است.

سد سازی هایی که نه پایین دست را می‌بیند نه بالا دست را، نه اقلیم را، نه مردم منطقه را، نه میراث طبیعی و فرهنگی این نسل و نسل های آینده و نه پیامد های ناشی از این سد سازی ها را !

پیامد های مخرب ناشی از سد سازی های نادرست، نظیر زمین لغزش، تشدید فرسایش ها، آلودگی آب مخازن سدها و منابع تامین کننده آن، کاهش آب مخازن سدها به دلیل تبخیر و خشکسالی‌ها و بی خاصیت شدن آنها در یک دوره طولانی، خشک شدن تالاب‌های پایین دست، خشک شدن بستر رودخانه‌ها در پایین دست، تخریب و نابودی اراضی کشاورزی پایین دست، آوارگی زیست محیطی هموطنانمان، اشتغال زدایی و… حاکی از عدم برنامه ریزی آمایش سرزمین، بخشی‌نگری مدیریت آب، سوء مدیریت در حفظ و توسعه خردمندانه منابع آب و… است.

دریاچه‌ای که راه بر هزاران نفر از مردم بسته، هزاران نفر را کوچانده و باعث مرگ بسیاری از هموطنان شده است.

هنوز مردم غریبی‌ها در سوگ عزیزانشان که در حادثه سقوط مینی بوس به دریاچه سد از روی تنها شناوری که مردمان منطقه را به روستاهایشان می‌برد، هستند.

حادثه‌ای که در آن به علت ایمن نبودن شناور، مینی‌بوس حامل مردم روستا به دریاچه سد کارون۳  سقوط و بیش از ده نفر از زنان و کودکان را به کام مرگ برد.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *