عملیات پاکسازی محوطه چاه ۱۴۷ رگ‏ سفید به ۳۰ متری آتش رسید

خورنا|باقرگل فر:مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تاکنون ده‎ها محموله تجهیزات از محوطه اطراف چاه ۱۴۷ رگ‎سفید ۲ جمع‎آوری شده و عملیات پاکسازی تا ۳۰ متری مرکز حریق پیشروی کرده است.

بیژن عالیپور امروز (سه‎شنبه، ۱۶ آبان ماه) گزارش آخرین اقدامات انجام شده در محل حادثه چاه ۱۴۷ رگ‎سفید را به محسن پاک‎نژاد، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران که امروز دوباره در محل حادثه حضور یافته است، ارائه داد و گفت: با پایان مرحله راهسازی، احداث موقعیت کمپ‎ها و احداث استخر ۱۳۰ هزار بشکه‎ای، عملیات پاکسازی نیز تا ۳۰ متری مرکز حریق پیشروی کرده است.

مسئول کل ستاد بحران و عملیات مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید با بیان این‎که عصر امروز با پوشش فوران آب، ضلع شمال غربی چاه هم پاکسازی خواهد شد، ادامه داد: احداث ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب به پایان رسیده و با پایان آبگیری استخر اول به میزان ۱۳۰ هزار بشکه، مرحله نهایی پاکسازی دکل نیز آغاز می‎شود که در این مرحله با توجه به شدت حرارت، آب افشانی از ۱۰ نقطه با استفاده از موتور پمپ‎های ۱۲ سیلندر صورت گرفته و باقیمانده تجهیزات سوخته و بقایای دکل از موقعیت خارج می‎شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تشریح برنامه جامع مهار چاه پرداخت و گفت: در مرحله نخست، هدف خاموش کردن چاه با روش Top Kill یا حمله به آتش از سطح است و در صورت موفق نشدن، در ۲ موقعیت، دو حلقه چاه امدادی، یکی عمودی و دیگری انحرافی، به طور همزمان حفر می‌شود.

به گفته وی،  قرار است در ابتدا چاه عمودی تا عمق حدود ۲ هزار و ۴۰۰ متری حفر و در آن عمق، عملیات Bottom Kill یا مهار چاه از  کف اجرا شود و اگر  چاه مهار نشد، از طریق چاه دوم کار ادامه می‎یابد.

مسئول ستاد مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید عنوان کرد: این ۲ حلقه چاه که با هدف مقابله با فوران چاه حفاری می‎شوند، پس از پایان عملیات به عنوان چاه‎های توسعه‎ای استفاده می‎شوند؛ همچنین مدنظر است عملیات مهار و کشتن چاه ۱۴۷ تا حد امکان به طریقی انجام شود که پس از مهار امکان بازگشت به تولید امکانپذیر باشد.

وی گفت: مقدمات عملیات نهایی کنترل فوران شامل احداث خطوط لوله، گسیل تجهیزات، تامین ماشین آلات راهسازی، آماده سازی استخر، ایجاد لوکیشن چاه‎های امدادی و برپایی کمپ‎ها، مرحله به مرحله به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مجموعه عوامل اجرایی شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب با همکاری شرکت ملی حفاری عملیات مهار چاه را  با سرعتی کم‎نظیر پیش می‎برند و در عین حال به رعایت اصل ایمنی و سلامت نیروها نیز توجه می‏‌شود.

عملیات پاکسازی محوطه چاه ۱۴۷ رگ سفید به ۳۰ متری آتش رسیدZ°%@

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *