احتمال سرمایه گذاری ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون یورویی آلمانی ها در پتروشیمی فارابی

خورنا|باقرگل فر:مجمع عمومی سالانه پتروشیمی فارابی در مرکز همایش های بین المللی صدرا با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، نماینده هلدینگ تاپیکو، سهامداران و دیگر مدعوین برگزار شد.

   سید ابراهیم سقایی عضو هیئت مدیره و مدیرعامل پتروشیمی فارابی در جریان این مجمع با ارائه گزارش یکساله، خبرهای خوشی را به سهامداران این شرکت دوباره احیا شده داد.

پتروشیمی فارابی در طی سالیان اخیر با فراز و نشیب های بسیاری مواجه بوده است. تا جایی که شاید کمتر کسی فکر می کرد این مجتمع بتواند جانی دوباره گیرد.
سقایی که از بهمن ۹۴ با حکم مدیرعامل هلدینگ تاپیکو، به عنوان شانزدهمین مدیرعامل این پتروشیمی منصوب شده است با اشاره به کاهش زیان این شرکت در یکسال گذشته گفت: بنابرگزارشات رسمی در سال ۹۵؛ با تلاش های صورت گرفته،شرکت پتروشیمی فارابی موفق شد بیش از ۳۸ درصد تعدیل مثبت و یا کاهش زیان به همراه داشته باشد.
وی افزود: آمار و ارقام در حوزه مالی نشان می دهد زیان ناخالص این شرکت در سال ۱۳۹۵ نسبت به ۱۳۹۴ به میزان ۸۸درصد و به عبارتی به مبلغ ۱۵۵۳۳۴میلیون ریال کاهش داشته است و زیان عملیاتی سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ به میزان ۳۸ درصد و به عبارتی به مبلغ ۱۲۹۳۹۱ میلیون ریال کاهش داشته است.
در ادامه، مدیرعامل پتروشیمی فارابی با اشاره به بدهی ۹۵ میلیارد ریالی به پتروشیمی بوعلی سینا گفت: در ابتدای حضورمان در پتروشیمی فارابی متوجه بدهی ۹۰ میلیارد ریالی این شرکت به پتروشیمی بوعلی شدیم که تا زمستان ۹۵ موفق به پرداخت بیش از ۷۰ میلیارد ریال از این بدهی شده ایم.
این عضو هیئت مدیره با اشاره به ارتقاء رتبه کیفیت افشاء و اطلاع‌رسانی در بین شرکت‌های بورسی گفت: رتبه کیفیت افشاء و اطلاع‌رسانی پتروشیمی فارابی در بین شرکت‌های بورسی از رتبه ۱۵۵ به ۹۶ از دیگر دست آورد های این شرکت در سال ۹۵ بوده است.
دکتر سقایی سیاست پتروشیمی فارابی را تصاحب بازارهای خارجی عنوان کرد و در این باره اظهار داشت: پتروشیمی فارابی با حضور چشمگیر دوباره در بازارهای داخلی و خارجی موفق شد در سال ۱۳۹۵ میزان صادرات PAF را ۵۳ درصد نسبت به سال قبل از آن و ۳۰ درصد نسبت به برنامه افزایش دهد. همچنین علیرغم کاهش ۲۲ درصدی در میانگین قیمت خرید الکل نسبت به سال قبل میانگین قیمت فروش DOP این شرکت نسبت به سال قبل آن ۲۱ درصد و میانگین قیمت فروش PAF نیز نسبت به سال ۱۳۹۴، ۱۳ درصد افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: سیاست توسعه بازار صادراتی باعث حضور فعال پتروشیمی فارابی در اتاق‌های بازرگانی مشترک با کشورهای ایران و هند، ایران و ترکیه، ایران و هلند و… شد. همچنین؛ دعوت و برگزاری نشست با رییس اتاق مشترک هند و ایران و همچنین رایزن بازرگانی ایران در هندوستان جهت توسعه بازار در این کشور از جمله دیگر اقدامات این شرکت در حوزه بازرگانی بود.
سقایی با تقدیر از متخصصین جوان پتروشیمی فارابی گفت: در زمستان سال ۹۵ پتروشیمی فارابی موفق شد با تکیه بر توان متخصصین داخلی و تغییر سیستم مکانیکی گیربکس به سیستم الکترونیکی، رکوردی تاریخی در چهار دهه فعالیت در حوزه صنعت پتروشیمی به ثبت رساند و میزان تولید محصول PA را به ۷۷ تن در روز افزایش دهد.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در ادامه گزارش حوزه فنی ابراز داشت: بازسازی پمپ ۵۶۱که با اعتماد به مهندسین این شرکت و با دستان توانای کارگران زحمت کش انجام شد، نه تنها نشانگر توان متخصصین داخلی بود بلکه صرفه جویی ارزی حدود ۴۰۰ میلیون تومانی را برای شرکت در این شرایط مالی خاص به ارمغان داشت.
همچنین؛ پروژه برج خنک کن این پتروشیمی که سال ۹۴ با هزینه ای بالغ بر ۱٫۸ میلیارد تومان انجام شده بود دچار ضعف های بسیار بود که در سال ۹۵ این بار با تکیه بر توان داخلی شرکت مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفت و درحال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی به کسب تندیس و لوح تقدیر واحد نمونه صنعتی خوزستان و کسب تندیس ۴ ستاره هفتمین دوره جایزه تعالی سازمانی صنعت پتروشیمی در سال ۹۵ و استاندارد های روز جهانی اشاره داشت که نشانگر نظم کاری و حرکت دقیق این مجموعه در مسیر توسعه شرکت بوده است.
سقایی که خود از مخصصین محیط زیست است به حساسیت در این بخش اشاره داشت و گفت: این شرکت در سال ۹۵ با حضور مدیرعامل هلدینگ تاپیکو، کلنگ پروژه احداث واحد بازیافت پساب PA و تولید محصول اسید فوماریک را برزمین زد.
وی اظهار داشت: راه‌اندازی پروژه فوق علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، صرفه‌جویی ریالی سالانه قابل‌ملاحظه‌ای از لحاظ عدم پرداخت جرائم ریالی زیست‌محیطی نصیب فارابی خواهد کرد، همچنین با اجرای این پروژه زیست محیطی، صرفه ریالی فروش محصول اسید فوماریک نیز برای فارابی بسیار چشمگیر خواهد بود.
به گفته مدیرعامل این پتروشیمی، در مورخ ۷ شهریورماه و در هشتمین نشست کمیته تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون کالیبراسیون در سال ۹۵، جهت صدور گواهینامه ایزو بر اساس استاندارد ۱۷۰۲۵، مدارک و مستندات آزمایشگاه پتروشیمی فارابی موردبررسی قرارگرفته و با صدور گواهینامه برای این شرکت موافقت به عمل آمده است.
دریافت گواهینامه سیستم مدیریت آزمایشگاه ISO17025 و به‌تبع آن ارتقای سطح کیفی محصولات و افزایش رضایت مشتریان سازمان، شرکت پتروشیمی فارابی نیز از دیگر اقدامات این پتروشیمی در سال ۹۵ بود.
سقایی که در مجمع عمومی سالانه سخن می گفت به اصل آموزش و تشکیل کمیته آموزش در مجتمع و در پی آن برگزاری دوره های مختلف برای کارکنان اشاره کرد و عنوان کرد: مدیران این شرکت معتقدند، آموزش مستمر و مناسب نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری بزرگی برای آینده این شرکت محسوب می شود.
در اسلایدهایی که بر روی مانیتورهای سالن به نمایش در آمده بود؛ تصویرقهرمانان این شرکت در مسابقات کشوری با مدال های رنگارنگ فضای خاصی را حاکم کرده بود که در توضیح این تصاویر، مدیرعامل این شرکت گفت: در سال ۹۵ با تشکیل تیم ووشو با نام این شرکت در مسابقات استانی و انتخابی کشور حضور یافتند که موفق به کسب عنوان قهرمانی گردیدند و با حضور مقتدرانه در مسابقات کشوری و کسب مدال های رنگارنگ، این تیم موفق به کسب عنوان قهرمانی و کسب سهمیه مسابقات بین المللی در بخش انفرادی و رتبه دوم در بخش تیمی کشور شد.
عضو هیئت مدیره این شرکت در ادامه آورد: حضور فعالانه در نمایشگاه های بین المللی از جمله نمایشگاه عرب پلاست و مذاکره با نمایندگان شرکت هایی از کشورهای هند، پاکستان، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، کره، مصر، یونان، امارات و … موجب جلب نظر شرکت های خارجی نسبت به این پتروشیمی شد ه است.
وی افزود: در سال ۹۵، نمایندگان ارشد شرکت بین المللی KELVINE آلمان به منظور بازدید از ظرفیت های سرمایه گذاری مجتمع پتروشیمی فارابی به شهرستان بندرماهشهر آمدند که دوران پسابرجام شرایط را برای اجرای طرح های مختلف به ارزش ۲۰ میلیون یورو تا ۱۵۰ میلیون یورو فراهم کرد است.
همچنین در بازدید مدیران ارشد شرکت آلمانی MAN Diesel & Turbo و DWE یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های صنایع سنگین دنیا در زمینه ساخت تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی، مذاکرات خوبی در جهت تبادل تجربیات و حضور سرمایه گذاران آلمانی در این شرکت شد.
وی با ارائه گزارش در بخش HSE و سپری کردن ۲ سال بدون حادثه عنوان کرد: برگزاری مانور واکنش اضطراری در دو مرحله و افزایش توان مقابله با حوادث در بین کارکنان از جمله اقدامات مهم در حوزه ایمنی بوده که همواره در کنار اصل آموزش، مورد تاکید مجموعه مدیریتی این شرکت بوده است.
سقایی گفت: پتروشیمی فارابی در سال ۹۵ در راستای نزدیک تر شدن خانواده کارکنان مجتمع با برگزاری تور صنعت و حضور فرزندان کارکنان در مجتمع گام مهمی را در راستای مسئولیت های اجتماعی برداشت. همچنین برگزاری جشن نوروزی و روز زن از دیگر اقدامات این شرکت در سال ۹۵ بود.
در حوزه ارتقای انگیزه کاری در بین کارکنان، یکسان سازی پرداخت حق بدی آب و هوا بر اساس قوانین منطقه ویژه اقتصادی و تبدیل وضعیت نیروهای روزمزد و پیمانکاری به قرارداد شرکتی از جمله اقدامات ماندگار این تیم مدیریتی به شمار می رود.
در پایان این مراسم چند تن از سهامداران از اقدامات دکتر سقایی در یکسال گذشته و ایجاد تحول در شرکتی که کمتر کسی امید به بقا آن داشت، تقدیر کردند.

احتمال سرمایه گذاری ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون یورویی آلمانی ها در پتروشیمی فارابی?‘±µ۸`