تأسیس اولین شرکت کشتیرانی پتروشیمی ایران/ برنامه خرید ۱۵۰ کشتی حمل پتروشیمی

خورنا|باقرگل فر:مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به ارائه پیشنهاد تاسیس اولین شرکت مشترک کشتیرانی پتروشیمی ایران با مشارکت هلدینگ های پتروشیمی کشور، اعلام کرد: برای صادرات محصولات پتروشیمی باید ۱۵۰ کشتی خریداری کنیم.

 مهدی شریفی نیک نفس درباره ایده تشکیل اولین شرکت کشتیرانی پتروشیمی ایران، گفت: سال گذشته شرکت های پتروشیمی ایران حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه برای انجام عملیات لجستیک و حمل دریایی محصولات صادراتی پتروشیمی و پلیمری پرداخت کرده اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی، پلیمری، گاز مایع و میعانات گازی از ایران به بازارهای جهانی صادر می شود، تصریح کرد: بر این اساس تاسیس یک شرکت مشترک کشتیرانی برای حمل محصولات شرکت های پتروشیمی ضروری بوده و دارای صرفه اقتصادی است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون در کنار تولید و صادرات موجود حدود ۵۰ طرح جدید پتروشیمی هم در کشور مراحل مختلف ساخت را پشت سر می گذارند، اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح های جدید هم ظرفیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران هم اضافه می شود.
وی با اشاره به برگزاری نشست مشترکی بین تعدادی از شرکت های پتروشیمی، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شستا، شرکت حمل و نقل پتروشیمی برای انجام مطالعات بیشتری درباره راه اندازی اولین ناوگان کشتیرانی پتروشیمی ایران، بیان کرد: هم اکنون با توجه به وضعیت رکود جهانی بهترین فرصت برای ساخت و خرید کشتی ویژه حمل محصولات مایع پتروشیمی و گازمایع است.
شریفی با یادآوری اینکه مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که در حال حاضر دست کم به ۱۵۰ کشتی برای حمل دریایی محصولات صادراتی پتروشیمی نیاز داریم، تاکید کرد: با توجه به هزینه سالانه ۱٫۵ میلیارد دلاری حمل محصولات پتروشیمی می توان بخشی از این هزینه را به عنوان هزینه اولیه راه اندازی این ناوگان کشتیرانی مورد استفاده قرار داد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه تاسیس ناوگان مشترک کشتیرانی می تواند با شمارکت شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی انجام شود، گفت: حتی برخی از شرکت های پتروشیمی می توانند از کشتی های خود به عنوان آورده راه اندازی این ناوگان دریایی حمل محصولات پتروشیمی استفاده کنند.
وی با اشاره به خرید چند فروند کشتی توسط شرکت های تولیدکننده متانول در صنعت پتروشیمی ایران، افزود: هم اکنون کشتیرانی پتروشیمی پارس هم سه فروند کشتی در اختیار دارد که می توان این کشتی ها را هم برای تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی در گام اول مورد استفاده قرار داد.
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه مشترکی بین تمامی شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی برای تاسیس و راه اندازی شرکت کشتیرانی، تصریح کرد: راه اندازی اولین ناوگان دریایی حمل محصولات صادراتی پتروشیمی ایران علاوه بر اشتغال، افزایش سودآوری و کاهش هزینه برای شرکت های پتروشیمی ایران را به همراه دارد و حتی شرکت های پتروشیمی سهامدار این شرکت کشتیرانی در کنار کاهش هزینه های صادراتی از سودآوری فعالیت این شرکت کشتیرانی هم بهره مند شوند.