رئیس‌ مجمع نمایندگان استان در نشستی با وزیر نیرو:

خوزستان آب اضافی برای انتقال ندارد/اجرای بند (ه‍) قانون بودجه ۹۶ اجحاف بزرگی در حق استان است

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه خوزستان آب اضافی به هیچ عنوان برای انتقال ندارد خاطر نشان کرد: لازم است که در این خصوص یک فکری اساسی شود زیرا ما زمانی میتوانیم بگوییم که خوزستان آب اضافی دارد که حتی‌الامکان آب کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی خود را تأمین کرده باشیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در نشست مجمع نمایندگان خوزستان با رضا اردکانیان وزیر نیرو عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای گفت: مهمترین استان کشور به لحاظ تولید درآمد و انرژی، خوزستان است.

وی ادامه داد: از آنجائیکه نمایندگان استان دارای بیشترین تعداد کرسی در کمیسیونهای مهم مجلس چون کمیسیون انرژی و کشاورزی هستند می‌توان گفت که این نمایندگان جزء موثرترین نمایندگان مجلس به حساب می‌آیند. زیرا کمیسیون انرژی یکی از کمیسیونهای مهم مجلس است که می‌تواند بازوی وزارت نیرو باشد و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم به لحاظ نقشی که این حوزه با آب کشور دارد به واقع می‌توان آن را هم جزء مهمترین کمیسیونهای مجلس به حساب آورد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ضمن تشکر از حضور وزیر نیرو در استان، یادآوری کرد: در پیش از رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو، جلسات متعددی را با آقای اردکانیان برگزار کردیم که وی در این جلسات قول دادند که پس از اخذ رأی اعتماد مجلس، حتماً سفری را به استان خوزستان داشته باشند. بنابراین اکنون که به قول خود وفا کرده‌ و به خوزستان آمده‌اند از طرف مجمع نمایندگان استان از ایشان تشکر کرده و انشاالله این وفای به عهدشان را هم به فال نیک میگیریم تا بقیه بحث‌ها و مشکلاتی را که از قبل در بین وزارت نیرو و استان وجود داشته ساماندهی کنیم.

وی رویکرد و نگاه اردکانیان را نسبت به استان در مقایسه با گزینه پیشنهاد شده قبلی وزارت نیرو بسیار قابل تقدیر عنوان کرد و ادامه داد: اینکه آقای اردکانیان در برنامه‌های آینده خود به سیاست‌های غلط وزارت متبوعش در گذشته اعتراف دارد و همچنین تصمیمات نامناسب گذشته را عامل اصلی مشکلات کنونی خوزستان می‌داند و نیز راهکارهای خوبی هم در حل این مشکلات ارائه کرده، می‌توانیم چشم‌انداز آینده وزارت نیرو را در بحث خوزستان بسیار امیدوار کننده قلمداد کنیم.

پاپی‌زاده بیان کرد: در جلساتی که با آقای اردکانیان در مورد موضوعات اساسی استان داشته‌ایم خوشبختانه توانستیم به جمع‌بندی‌های خوبی دست پیدا کنیم من جمله در بحث انتقال آب که به واقع از مطالبات جدی مردم خوزستان به حساب می‌آید و همچنین در مورد عوامل کاهش دهنده حق‌آبه‌های محیط زیستی استان که این مورد نیز در حال حاضر باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح کرد: سد سازی‌های بی‌رویه‌ و همچنین بحث‌های مربوط به انتقال آب، باعث شده است که حق آبه‌های محیط زیستی در استان خوزستان کاهش پیدا کنند که این مسئله منجر به ایجاد عارضه جدیدی در خوزستان به نام ریزگرد‌ها شده است.

وی تصمیم‌گیری‌های اشتباه و برنامه‌ریزی‌هایی گذشته وزارت نیرو را عامل ایجاد کاهش دبی رودخانه‌های استان دانست و توضیح داد: دبی یا آورده آب رودخانه دز در قبل از سال ۱۳۸۶ در حدود ۷/۵ میلیارد متر مکعب بوده است که اکنون به حدود ۴/۸ میلیارد متر مکعب رسیده است. یعنی بیش از ۴۰ درصد کاهش دبی را در این رودخانه شاهد هستیم.

پاپی‌زاده ادامه داد: در مورد دبی رودخانه کارون نیز ما در دهه ۷۰ در حدود ۱۱/۷ میلیارد متر مکعب ورودی آب داشته‌ایم که متاسفانه امروز این دبی هم به ۶/۷ میلیارد متر مکعب رسیده است. که در این مورد هم با یک کاهش ۴۰ درصدی دبی یا آورده آب مواجه هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه کاهش دبی کارون باعث افزایش شوری این رودخانه شده است عنوان داشت: در بین سالهای ۷۱ تا ۷۵ شوری آب رودخانه کارون در حدود تقریبی ۱۴۰۰ میکروموس بر سانتیمتر مکعب بوده ولی الان این شوری به ۲۷۰۰ میکروموس بر سانتیمتر مکعب افزایش یافته است.

وی افزایش شوری آب و کاهش دبی رودخانه‌های خوزستان را ناشی از تغییراتی دانست که در بحث رژیم رودخانه‌ای استان اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: امیدواریم که با توجه به رویکرد مثبتی که در برنامه ‌های ارائه شده وزیر جدید نیرو به مجلس می‌بینیم بتوانیم شاهد تغییر در برخی از سیاست‌های اشتباهی که در گذشته در مورد انتقال آب استارت خورده و همچنین سد سازی‌های غیر کارشناسی که در استان انجام شده باشیم.

پاپی‌زاده عنوان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از مطالبات جدی مردم استان است متاسفانه مشاهده می‌کنیم که فعلا وزارت نیرو نسبت به تأمین و تخصیص آب فاز دوم آن خودداری می‌کند. سال گذشته در جلساتی که در وزارت نیرو داشتیم به بهانه تأمین آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری در حدود سه میلیارد متر مکعب از حق آبه استان خوزستان کاهش پیدا کرد ولی در عوض یک میلیارد متر مکعب به ۲۲۹ هزار هکتار از اراضی استان اختصاص پیدا کرد ولی باید اذعان کنیم که این مقدار ناچیز تنها می‌تواند صد هزار هکتار از اراضی ما را پوشش دهد و اکنون در اثر این مسئله حدوداً ۱۲ شهرستان خوزستان به واقع ضرر دیده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: در حالی که بسیاری از شهرهای استان در بحث تأمین آب آشامیدنی خود دارای مشکلات فراوانی هستند و نیز بسیاری از روستاهای ما علیرغم مجاورت در کنار رودخانه‌های بزرگی چون دز و کارون همچنان با تانکر آبرسانی می‌شوند متاسفانه مشاهده می‌شود که بحث‌های غیر کارشناسی انتقال آب از سر شاخه‌های استان خوزستان همچنان مطرح است.

پاپی‌زاده با تاکید بر اینکه خوزستان آب اضافی برای انتقال به هیچ عنوان ندارد خاطر نشان کرد: لازم است که در این خصوص یک فکری اساسی شود زیرا ما زمانی میتوانیم بگوییم که خوزستان آب اضافی دارد که حتی‌الامکان آب کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی استان را تأمین کرده باشیم.

پاپی‌زاده ضمن اشاره به مشکلات بی‌آبی موجود در شهرهای جنوبی خوزستان اظهار کرد: علیرغم اینکه طرح غدیر بیش از یک دهه است که در دست اجراست ولی همچنان مشاهده می‌کنیم که به بهره‌برداری نرسیده است.

نماینده دزفول گفت: در تاریخ ۱۵ فروردین یک مصوبه‌ای از سوی دولت تصویب شد که اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات استان خوزستان در حوزه آب و برق مرتفع می‌شود.

وی عنوان کرد: علیرغم اینکه استان خوزستان خود تولید کننده انرژی چه در بحث تولید برق و چه تولید نفت در کشور است ولی متأسفانه مشاهده می‌کنیم که دارای شبکه برقی بسیار فرسوده‌ای است که بیش از چند دهه است که از عمر این شبکه‌ می‌گذرد و همچنین باری هم که بر آن وارد می‌شود هم نسبت استانهای معتدل و سردسیر نیز به شدت بیشتر است.

پاپی زاده ضمن اشاره به بند (ه‍ ) بودجه سال ۹۶ گفت: براساس این بند برای هر کیلووات مصرف اضافی که صورت می‌گیرد بر طبق یک پیک مصرفی تعیین شده‌ای در حدود پنج تومان از مصرف کننده‌گان شهری و جدیداً هم بقیه مصرف‌کنندگان پول دریافت می‌شود که براین اساس مردم خوزستان با توجه به گرمای شدید و طاقت‌فرسایی که در بیشتر ایام سال با آن مواجه هستند بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بطور متوسط پول برق بیشتری نسبت به سالهای قبل و همچنین نسبت به دیگر استانهای کشور پرداخت می‌کند.

وی این قانون را اجحاف بزرگی در حق مردم خوزستان دانست و تصریح کرد: از آنجایی که مردم استان در تابستان مجبورند برق بیشتری را مصرف کنند لذا براساس این بند (ه‍) باید پول بیشتری را پرداخت کند و سرجمع این پول برای استان خوزستان در حدود ۸۵ میلیارد تومان است که در ادامه مشاهده می‌شود که سازمان انرژی‌های نو از فرصت استفاده کرده و اساسنامه خود را تغییر میدهد تا بتواند نزدیک به ۷۰ درصد از این مبلغ را در انرژی‌های نو سرمایه‌‌گذاری کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: هزینه تولید هر کیلووات انرژی نو، بالای ۶۰۰ تومان است و خوزستانیها باید هزینه آن را پرداخت کنند؛ چرا وقتی می‌توانیم در نیروگاه سیکل ترکیبی هر کیلوواتی را حول و حوش ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان تامین کنیم چه لزومی دارد که ما این پول را از جیب مردم خوزستان دریافت و به انرژی نو تبدیل کنیم و با این کار ظلم بزرگی را در حق مردم خوزستان روا داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار داریم که حداقل وزارت نیرو دستور دهد که این مبلغ ۸۵ میلیارد تومان در استان خوزستان سرمایه گذاری شود و اصلا هر استانی این مبلغ دریافتی از بند(ه‍) را در استان خود از آن بهره‌مند شود و از آن در بازسازی شبکه برق خود استفاده کند که اگر این اتفاق بیوفتد بیشک می‌توانیم مشکلات مربوط به فرسودگی‌های شبکه‌های برق خوزستان را مرتفع کنیم.

پاپی ‌زاده در خطاب به وزیر نیرو گفت: یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان بخصوص در فصل تابستان و ایامی که ناچاریم از دستگاههای خنک کننده بیشتری استفاده کنیم حل مشکل پیک مصرفی برق است در خوزستان برای تامین دمایی مشابه با یک استان یا شهرستان سردسیر ما باید پنج برابر خنک کننده بیشتر استفاده کنیم که بالطبع پیک مصرف برق ما نیز بسیار بالاتر از دیگر نقاط کشور است.

نماینده دزفول در مجلس عنوان کرد: وزارت نیرو در حال حاضر پیک مصرف برق خوزستان را ۲۵۰۰ کیلووات در نظر گرفته است که براین اساس اگر قبض‌های برق مردم استان را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید که در این قبض‌ها مبالغ ۱۰۰ هزار تومن، ۲۰۰ هزار تومن و گاهی هم یک میلیون تومان دیده می شود که در حقیقت این رقم‌های نجومی دیگر برای مردم خوزستان عادی شده است.

وی در پایان گفت: بنابراین از آنجایی که عمده مردم خوزستان اکثرا از قشر متوسط رو به پایین هستند، پرداخت چنین مبالغ گزافی برای پول برق بسیار مشکل است لذا تقاضا داریم که وزارت نیرو هر چه سریعتر در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.