معاون استاندار خوزستان هشدار داد: تغییر الگوی شیوع بیماری ایدز در استان/قشر جوان در کانون هدف این بیماری قرار گرفته است

تصریح کرد: همانطور که استحضار دارید الگوی رایج شیوع ایدز در دنیا و کشور تزریق مواد مخدر از طریق سرنگهای مشترک در بین معتادین است ولی متاسفانه طی دو سه سال اخیر آمار نشان می‌دهد که این الگو تغییر کرده و در حال حاضر بحث روابط جنسی ناسالم الگوی اصلی شیوع و گسترش این بیماری در استان شده است که رِنج سنی مبتلایان به آن نیز بین۲۴ تا ۳۵ سال است.

خورنا-احمدرضارستمی: در همایش طرح ملی استراتژی پیشگیری از ایدز که امروز سه‌شنبه ۹ آبانماه در سالن اجتماعات شهید هاشمی استانداری برگزار شد علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: همایش که امروز در خدمت شما هستیم به منظور عملیاتی کردن برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز است.

وی افزود: برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز یکی از مصوبات شورای سلامت کشور به ریاست رئیس‌جمهور است که در سال ۹۵ به کلیه دستگاههای اجرایی کشور ابلاغ شده و تا سال ۹۸ نیز ادامه دارد.

حسین‌زاده عنوان کرد: این برنامه در راستای برنامه جهانی کنترل ایدز است که براساس آن تا سال ۲۰۳۰ باید اهدافی برنامه مذکور در دنیا محقق شود.

معاون استاندار اظهار کرد: دو هدف از اهداف اصلی برنامه جهانی کنترل ایدز، یکی شناسایی بیش از ۹۰ درصد از مبتلایان به ایدز تا سال ۲۰۳۰ و دیگری هم تحت پوشش شیوه‌های درمانی پایدار قرار گرفتن بیش از ۹۰ درصد از این بیماران تا سال ۲۰۳۰ است.‌

وی حرکت کشور را در این برنامه بسیار کُند عنوان کرد و ضمن اذعان به عقب بودن کشور از برنامه سازمان ملل گفت: براساس آمار فعلی حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که اگر بخواهیم با چشم‌انداز ۹۰ درصدی سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ آن را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که تاکنون یک‌ سوم از این مسیر را پیموده‌ایم. لذا لازم و ضروری است که در این راستا دستگاهها اجرایی کشور همکاری و حمایت بیشتری را داشته باشند.

حسین‌ زاده ادامه داد: در بحث هدف دوم سازمان ملل که مربوط به درمان پایدار مبتلایان تا سال ۲۰۳۰ است، آمار کشوری چیزی در حدود ۱۵ درصد است که به واقع این آمار هم با توجه به چشم‌ انداز درمانی سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ از عملکرد ضعیف و کُند ما در این خصوص پرده بر می‌دارد.

معاون استاندار خوزستان عنوان کرد: دلایل متفاوتی در کشور و همچنین در استان باعث حرکت کُند در رسیدن به این اهداف شده است. که از آن جمله می‌توان اشاره کرد به وجود مباحث فرهنگی و قُبح‌هایی که در این خصوص باعث شده بسیاری از مبتلایان به ایدز از مشکل خود آگاهی و اطلاع نداشته باشند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از علتهایی که باعث عدم تحقق اهداف تعیینی سازمان ملل شده بحث تغییر الگوی بیماری ایدز است. بطوریکه در بررسی‌های دو یا سه ساله اخیر مشاهده کرده‌ایم که بیش از ۲۵۰۰ نفر از افراد مبتلا شده به ایدز در خوزستان به علت تغییر الگوی شیوع این بیماری، اکنون مبتلاء به این بیماری هستند

حسین‌زاده تصریح کرد: همانطور که استحضار دارید الگوی رایج شیوع ایدز در دنیا و کشور تزریق مواد مخدر از طریق سرنگهای مشترک در بین معتادین است ولی متاسفانه طی دو سه سال اخیر آمار نشان می‌دهد که این الگو تغییر کرده و در حال حاضر بحث روابط جنسی ناسالم الگوی اصلی شیوع و گسترش این بیماری در استان شده است که رِنج سنی مبتلایان به آن نیز بین۲۴ تا ۳۵ سال است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: با توجه به اینکه الگوی جدید این بیماری بیشتر قشر جوان را در کانون هدف خود قرار داده و استان هم دارای مناطق آسیب‌خیزی است که موجبات شیوع این بیماری می‌شود لازم است که تمام دستگاههای ذی‌ربط براساس مصوبات شورای سلامت در امر کنترل و پیشگیری بیماری ایدز جدیت بیشتری را به خرج دهند و همچنین حوزه اجتماعی استانداری هم باید نظارت دقیق‌تری به عمل آورده و میزان اجرای مصوبات را رصد کرده و براساس مصوبه شورای سلامت کشور از تمامی دستگاه‌های ذیربط استان گزارش عملکردی سه ماهه بخواهد.

وی بیان کرد: در بحث سلامت امروزه تمام تئوری‌هایی که پیرامون این مسأله نظر دارند همگی متفق‌القول هستند که اکثر متغیرهای مستقلی که در بحث سلامت تأثیرگذار هستند، مقوله‌های اجتماعی هستند. بنابراین در مورد ایدز نیز با توجه به این نگاه، مهمترین راهکار فرهنگ ‌سازی است و ابزار فرهنگ ‌سازی هم چیزی جز آموزش نیست. بنابراین باید در این راستا اقدام و عمل جدی کرد و با این متغیرهای مستقل به عبارتی بازی بکنیم تا بتوانیم این متغیر وابسته را کاهش بدهیم.

حسین‌زاده در پایان در مورد راهکارهایی که میتوان از آن طریق با بیماری ایدز مقابله کرد گفت: با توجه به تجربه‌هایی که در دنیا و کشور وجود دارد می‌توان از راههایی چون استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم ‌نهاد، اطلاع ‌رسانی صحیح و شفاف به عموم مردم و مخصوصا جوانان، برگزاری سمینارها و برنامه‌های آموزشی، استفاده از تریبون‌های مختلف مذهبی و فرهنگی و همچنین ایجاد مراکز مشاوره در مناطق مختلف مخصوصا در مناطق آسیب ‌خیز با توجه به الگوهایی که در زمینه شیوع این بیماری وجود دارد با بیماری ایدز در استان مقابله کرد.