نخلستان سبز دکتر حسن

“نخلستان سبز دکترحسن”

“گزارشی از پزشک نیکوکار و کارآفرین ۷۴ ساله هویزه”

از سال ۶۲ بدون اعتناء به جنگ، کار خود آغاز کرد. ۴۵ هکتار را در شمال هویزه با نخل آباد کرد. کهنسال‌ترین نخل این نخلستان حالا ۲۸ ساله است…

هویزه به نخل معروف نیست و بیشتر کشاورزی آن همیشه در برنج و گندم خلاصه می‌شد. برای همین مردم در ابتدا با کار روی نخلستان مخالفت می‌کردند. اما برخی وقتی دیدند نخلستان دکتر «حسن صاکی» رونق پیدا کرد، سراغ این کار رفتند. و به این ترتیب بیشتر از ۷۰ هزار نفر نخل در دشت آزادگان و هویزه کاشته شد. الان شهرداری هم اینجا را جزو سرانه فضای سبز شهر می‌داند. دکتر صاکی نخستین پزشک شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه است. ۷۴ سال دارد و در منطقه صاکیه هویزه به دنیا آمد. این منطقه را عراق با خاک یکسان کرد.

او می‌گوید: ۱۰ هکتار از نخلستانم که در کناره رودخانه است، ارث پدری است و بقیه را هم از مردم خریدم. هدف من یاد دادن این کار به مردم است. در درجه دوم تلطیف جو و ایجاد فضایی سبز و کمک به اوضاع محیط‌‌زیست و کمک به مردم.

آبیاری تحت فشار
برای اولین بار در این منطقه از آبیاری تحت فشار استفاده کرد تا هم در آب صرفه‌جویی کند و هم اینکه آب به تک‌تک نخل‌ها برسد. می‌گوید: اگر سیستم غرقابی را به کار می‌بستیم، شاید خیلی از نهال‌های کوچک از بین می‌رفتند.

در طول نخلستانش ۴ هزار متر زهکش ایجاد کرده است و آب نخلستان از رودخانه کرخه تامین می‌شود.محصول دکتر حسن علاوه بر تامین نیاز شهرستان هویزه به اهواز، تهران و اصفهان صادر می‌شود. او هفته ای ۳ روز را در نخلستان خود به سر می‌برد. و بقیه روزها را هم در اهواز به عنوان متخصص زنان و زایمان کار می‌کند.
او می‌گوید: فواید نخل فت و فراوان است. وقتی یک نفر نخلی را بکارد، پس از ۵ سال بار می‌دهد و هر سال تا ۸ پاجوش نخل می‌دهد و می تواند آن را بفروشد. خرج امسال و پارسال این باغ ۸۵۰ میلیون تومان شده است. ۴۰۰ میلیون تومان آن خرج آبیاری قطره‌ای شد. در فصل برداشت تا ۲۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود که روی ۵ هزار نخل کار می‌کنند.

جهاد کشاورزی همکاری نمی‌کند
دکتر صاکی می‌گوید: قرار بود نهادهای متولی به اقدامات کارآفرینانه در مناطق محروم کمک‌هایی در زمینه تامین آب کنند. گفته بودند صددرصد هزینه‌ها و در مناطق آباد ۸۵ درصد را تقبل می‌کنند، اما ما را با پیمانکار طرف کردند و پیمانکار هم خسارت میلیونی به ما زد، در حالی که هویزه در جنگ با خاک یکسان شد و هرکس به این شهر ویرانه برگشت، صرفا از روی علاقه‌اش به هویزه بود. بنابراین مسئولان باید به کارآفرینان کمک می‌کردند تا به جنگ‌زده‌ها کمک شود، اما نکردند.

او ادامه می‌دهد: خواسته ما از دولت این است که کشاورزان این مناطق محروم از آبیاری قطره‌ای به صورت رایگان بهره ببرند. اگر این اقدام صورت بگیرد و همچنین وام بلندمدت به آنها داده شود، همه شهرستان هویزه نخلستان می‌شود و نتیجه آن کاهش بیکاری و خودکفایی محلی خواهد بود.

دکتر صاکی می‌گوید: جهاد کشاورزی هیچ نقشی یا کمکی به من در احیا کردن و اداره این نخلستان نداشته است. مصوب شده که تسهیلات و وام به کشاورزان بدهند، اما تا الان ما از این کمک‌ها بی-بهره مانده‌ایم.

گسترش نخلستان
در نخلستان دکتر صاکی ۲۱ نوع نخل وجود دارد: استعمران، برحی، گنطار، بریم، دیری، اصابع العروس و… ۳ هزار نهال یک نوع نخلی از عربستان سعودی به نام «مَجول» توسط دولت به قیمت هرکدام ۳۵ دلار خریداری شد و برای او ۱۵۰ نهال آوردند و اینجا امتحانشان کرده که خیلی خوب جواب داده‌اند. خرمای باکیفیتی دارد. نخل بهبهانی هم اینجا کاشته شده که البته فقط در مرحله رطب جواب داد، اما در مرحله خرما خشک شد.

به گفته او، هر درخت نخل برحی در هر فصل به تنهایی امکان تولید محصولی به اندازه ۶۰۰ هزار تومان دارد، اما نیاز به توجه و مراقبت دارد. همه چیز آن باید درست و به‌موقع انجام شود. یکی از نخل‌هایی که ورودی نخلستان است، ۲ سال پیش ۴۹۵ کیلوگرم محصول داد.
دکتر صاکی می‌گوید: برحی مرغوب‌ترین نوع خرما و یکی از گران‌ترین انواع خرما در خوزستان است. نهال‌های آن را از آبادان به قیمت ۱۲۰ هزار تومان می‌خریم. استعمران اما فصلی ۱۰۰ کیلوگرم بار می‌دهد.

دکتر۱۰ نوع مرکبات هم لابه‌لای نخل‌ها کاشته که سال‌هاست ثمر می‌دهند. می‌گوید: هرچه در دزفول می‌کارند، ما هم اینجا می‌کاریم. دو نوع پرتقال داریم؛ یکی محلی دزفول و دیگری تامسون. گریپ فروت قرمز و سفید هم داریم. یک هکتار انگور یاقوتی هم داشتیم. لیموترشی که ما اینجا می‌کاریم در ایران بی‌نظیر است.
محصول مرکبات دکتر صاکی برای هدیه به دوستان و سوغاتی به مسافران آشنا و همچنین برای خانه مصرف می‌شود.
او برای آینده هم برنامه دارد و می‌گوید: قصد دارم در قسم

ت جنوبی نخلستانم زمین بخرم و آنجا را هم گسترش بدهم.

خانواده پزشک
دکتر حسن صاکی تحصیلات مکتبی خود را نزد ملایه «حنوه» (معلم قرآن زن) آغاز کرد. دوران ابتدایی را در هویزه، راهنمایی را در سوسنگرد و دبیرستان را در اهواز سپری کرد. پس از تحصیل پزشکی در اهواز و تهران به طبابت در اهواز، آبادان و رامهرمز پرداخت. او اولین فارغ‌التحصیل پزشکی در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه است. به گفته خودش، پس از بازگشت به هویزه جنب و جوشی در بین جوانان ایجاد شد، چون باور نمی‌کردند کسی از میان آنها پزشک شود. تصور این بود که فقط خارجی‌ها پزشک می‌شوند.
اکنون از خانواده بزرگ صاکی ۶۲ پزشک در حال خدمت به جامعه هستند. دکتر حسن فراتر از خانواده خود، به همه بچه‌های هویزه که در رشته پزشکی قبول می‌شوند، به عنوان تشویق کمک‌هزینه تحصیل پرداخت می‌کند.
او می‌گوید: اگر تشخیص بدهم دانشجویی اوضاع مالی خوبی ندارد، به او وام بدون بهره می‌دهم که پس از سر کار رفتن آن را برگرداند. دکتر صاکی همچنین ۸۰ خانوار کم‌درآمد را زیر پوشش دارد و به طور مستمر به آنها کمک می‌کند.
دکتر حسن به کارهای خیرخواهانه مشهور است. از جمله اقدامات عام‌المنفعه او گذاشتن سنگ بنای تخصص زنان در بیمارستان رازی اهواز و آموزش و گماردن مامای متخصص در بیمارستان‌های دیگر در همان بحبوحه جنگ است.
ساخت بیمارستان آپادانای اهواز در سال ۷۸، ساخت بیمارستان آیت‌الله کرمی اهواز و راه‌اندازی دانشگاه پیام نور هویزه از دیگر اقدامات این اولین پزشک خطه دشت آزادگان است.

در نخلستان دکتر صاکی در هویزه ۲۱ نوع نخل وجود دارد: استعمران، برحی، گنطار، بریم، دیری، اصابع العروس و… ۱۰ نوع مرکبات هم لابه‌لای نخل‌ها کاشته شده که سال‌هاست ثمر می‌دهند

دکتر صاکی: هویزه در جنگ با خاک یکسان شد و هرکس به این شهر ویرانه برگشت، صرفا از روی علاقه‌اش به هویزه بود. بنابراین مسئولان باید به کارآفرینان کمک می‌کردند تا به جنگ‌زده‌ها کمک شود، اما نکردند

دکتر حسن صاکی اولین فارغ‌التحصیل پزشکی در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه است. به گفته خودش پس از بازگشت به هویزه جنب و جوشی در بین جوانان ایجاد شد، چون باور نمی‌کردند کسی از میان آنها پزشک شود. تصور مردم این بود که فقط خارجی‌ها پزشک می‌شوند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *