تذکر کتبی نماینده خوزستان به رئیس جمهور پیرامون معرفی وزیر نیرو

نامه نماینده مردم اهواز به دکتر حسن روحانی درباره ضرورت توقف طرحهای انتقال آب فاقد مجوزهای زیست محیطی و رویکردها و جهت گیری های نمایندگان خوزستان برای رای اعتماد به گزینه های پیشنهادی وزارت نیرو

جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس جمهور محترم ایران اسلامی

با سلام و احترام
نظر به اهمیت موضوع انتخاب وزیر نیرو برخی نکات را خدمت شما مطرح می کنم

وزیر نیرو اگر چه باید اصلی‌ترین بار را در زمینه رعایت ملاحظات پایدارسازی منابع آب به دوش بکشد و ما از گزینه پیشنهادی نیز پایبندی به ملاحظاتی را که ذکر خواهد شد، مطالبه خواهیم کرد، اما در کل دولت باید اهمیت مسئله را درک کرده و نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

۱- معرفی وزیر حق رئیس‌جمهور است و حتماً با ملاحظه جمیع جوانب و در نظر گرفتن منافع ملی، وضعیت نامناسب منابع آب و دشواری‌های موجود در زمینه برق، آقای دکتر اردکانیان را برای احراز این سمت معرفی کرده اید، نمایندگان مجلس نیز در زمان قانونی بررسی‌های خود را درباره ایشان و برنامه‌شان انجام می‌دهند.

۲- حساسیت‌های اجتماعی نسبت به مسائل مربوط به آب بسیار شدید شده است و دولتمردان شایسته است در نظر داشته باشند که تصمیم‌گیری درباره شیوه استفاده از منابع آب، اعم از تخصیص‌ها، ساخت سدها و سازه‌های انتقال آب، و هر تصمیم مدیریتی دیگری باید با اطلاع و آگاهی ذینفعان صورت گیرد. انتقال آب از کارون به فلات مرکزی، تصمیم درباره ساخت سدهایی نظیر بهشت‌آباد یا بختیاری، و موارد مشابه که در سالیان اخیر مسأله‌ساز شده‌اند، قابل تصمیم‌گیری در اتاق‌های دربسته بوروکرات‌های دولتی نیست. مردم و فعالان محیط‌زیست، کشاورزان، نخبگان استان‌ها و همه متخصصان و دلسوزان کشور نسبت به این گونه اقدامات حساس هستند و بدون مشارکت آن‌ها اخذ چنین تصمیم‌هایی جز دامن زدن به مناقشات و هدر دادن انرژی‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت. شایسته است وزیر پیشنهادی نیرو صراحتا اعلام کند تصمیمات در فضایی روشن، به دور از پنهان‌کاری‌های متداول، پس از جلب مشارکت همه ذینفعان و در فضای گفت‌وگوی شفاف اخذ می شود.

۳- اصلاح مسیر سیاست‌های آب کشور بدون اذعان به خطاهای بزرگ و کوچک در گذشته امکان‌پذیر نیست. مردم نمی‌پذیرند که همه کارهای گذشته درست بوده و همه مشکلات برآمده از تغییر اقلیم و کاهش بارش‌هاست. اصرار بر روش‌های گذشته که برای پیکره‌های آبی کشور، و بالاخص برای استان خوزستان فاجعه محیط‌زیستی به بار آورده، دیگر مقبول نیست. زمان برای اصلاح سیاست‌ها اگر دیر نشده باشد، حداقل اندک است؛ و در فضای ابهام سیاستی نمی‌توان راهی به سوی آینده باثبات‌تر و تضمین‌کننده امنیت و کیفیت زندگی مردم ایران و بالاخص خوزستان داشت. وزیر نیرو و همه دولتمردان مرتبط با مسأله آب باید دیدگاه روشنی درباره اشتباهات گذشته داشته و به منظور تکرار نشدن همان اشتباهات تضمین بدهند.

۴- هزاران میلیارد تومان در حالی برای ساخت سدها، تونل‌ها و سایر سازه‌های آبی برای تنظیم، تأمین و انتقال منابع آب صرف می‌شود که ده‌ها و صدها برابر کمتر از این مقادیر نیز برای انجام فعالیت‌های صیانتی از منابع آب، بهینه‌سازی مصرف آب و در یک کلام مدیریت تقاضا صرف نمی‌شود. مقایسه منابع تخصیص‌ یافته به ۸ طرح تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی و منابع اختصاص ‌یافته به سازه‌هایی نظیر سدها گویای همین واقعیت است. زمان آن فرارسیده که در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها درباره تخصیص اعتبارات به ساخت سازه‌های آبی تجدیدنظر اساسی صورت گیرد. وزیر پیشنهادی نیرو باید صریح و شفاف در این خصوص موضع خود را اعلام کند.

۵- مدیریت منابع آب در سه دهه گذشته از فشارهای سیاسی و اخذ تصمیم‌های غیرکارشناسی، غیرشفاف و بدون مشارکت و اطلاع نخبگان، متخصصان و فعالان اجتماعی و محیط‌زیستی، و تحت تأثیر برخی منافع خاص ضربه‌های بسیار خورده است. ما امیدواریم شرایط بحرانی منابع آب، و بالاخص در حیطه خوزستان و استان‌های زاگرسی، عقلانیت جدیدی را بر مدیریت کلان وزارت نیرو و کل دولت در بخش آب حاکم سازد که ضمن اصلاح مسیرهای گذشته، حداکثر استقلال را از تصمیمات سیاسی و تأمین منافع خاص داشته باشد. اکنون که مسائل آب بین مناطقی از کشور سبب بوجود آمدن مسائل اختلافی تخصصی و اجتماعی شده است بر وزیر پیشنهادی و مدیران مربوطه نباید شائبه نگرش منطقه ای و بخشی نگری وارد شود.

۶- گزارش های کارشناسی بویژه دو گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صراحتاً عنوان کرده است انتقال آب بین حوزه ای بهشت آباد به فلات مرکزی مقرون به صلاح نیست، با این وصف وزیر پیشنهادی نیرو باید روشن و شفاف دیدگاه خود را در این خصوص بیان کند. مردم باید بدانند آیا اقای اردکانیان نیز مانند گزینه قبلی وزیر نیرو ” بنا بر دغدغه های شخصی به بحث انقال آب می پردازد” یا معیارهای کارشناسی ملاک مباحث انتقال آب خواهد بود؟

و اما نکته آخر مساله انتقال آب برای مردم خوزستان یک موضع سیاسی، قومی نیست، آب موضوعی است که حیات و ممات آینده خوزستان را تضمین می کند، مردم خوزستان همگی یکصدا وهمدل و همراه و منسجم در مقابل پروژه های غیر کارشناسی انتقال آب خواهند ایستاد.