ﻣﺪﯾﺮ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﺯﺍﺩ اروند خبر داد:

استخدام حداقل ۵۸ هزار نفر تا افق ۱۴۰۰ در منطقه آزاد اروند

احسان خواه - سال گذشته در منطقه آزاد اروند برای هفت ‌هزار و ۲۱۱ نفر اشتغال ایجاد شده است که در نیمسال ابتدایی امسال نیز تاکنون بیش از پنج هزار ۲۰۰ فرصت شغلی برای متقاضیان فراهم شده است؛ پیش‌بینی داریم که تا افق سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۸ هزار نفر را در منطقه آزاد استخدام کنیم.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه شورای اشتغال استان مدیر اداره کار و امور اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از آنجایی که پیدایش منطقه آزاد اروند براساس شرایط ویژه‌ای بوده، این منطقه از نظر جغرافیایی، جمعیتی، سطح توقعات، هزینه‌های مورد نیاز و نوع مشکلاتی که دارد، دارای تفاوت‌های عمده‌ای با سایر مناطق آزاد است.

وی اظهار کرد: با الحاق خرمشهر و آبادان به منطقه آزاد، مشکلات این منطقه که در رأس آن سطح توقعات و مطالبه‌خواهی مردم بوده بسیار بالا رفته است و توان منطقه هم در پاسخگویی به این توقعات به دلایل مختلفی از جمله تخریب‌های گسترده‌ای که در دوران جنگ صورت گرفته پایین است زیرا در دوران بازسازی پس از جنگ، عموماً ساماندهی خاصی در این منطقه صورت نگرفته است و سایر اقدامات انجام شده در این دوران هم بیشتر در حد حمایت از مردم جنگ‌زده‌ای بود که نیاز به حداقل‌های ماهیانه زندگی خود داشتند.
احسان خواه بیان داشت: براساس مطالعاتی که بر روی مناطق آزاد موفق دنیا از جمله دوبی، سنگاپور، هنگ کنگ و غیره انجام داده‌ایم مشاهده کردیم که برخلاف ما به معنای واقعی در آنجا به خوبی ضرورتهای مناطق آزاد تعریف و بسترهای لازم آن فراهم شده است.

ﻣﺪﯾﺮ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺎﺭ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﺯﺍﺩ اروند گفت: همانطور که استحضار دارید ما در راه سرمایه‌گذاری‌‌های مختلف در کشور چالش‌ها و مشکلات اساسی بسیاری را داریم که در رأس این مشکلات می‌توان به مسایلی چون امنیت داخلی و بین‌المللی و همچنین بانکها و بحث اصلاح و ترمیم مقررات بانکی و نیز دستگاههای پشتیبان کننده سرمایه‌گذاری مثل بیمه، قانون کار و غیره اشاره کرد.

وی افزود: از اینرو ما در مورد منطقه آزاد اروند علاوه بر این مشکلات ساختاری و چالشی عمده‌ بین‌المللی و کشوری که در راه سرمایه‌گذاری داریم در درون خود منطقه هم با مشکلاتی که از برخی اختلاف سلیقه‌ها نشأت می‌گیرد روبرو هستیم.

احسان خواه عنوان کرد: سال گذشته در منطقه آزاد اروند برای هفت ‌هزار و ۲۱۱ نفر اشتغال ایجاد شده است که در نیمسال ابتدایی امسال نیز تاکنون بیش از پنج هزار ۲۰۰ فرصت شغلی برای متقاضیان فراهم شده است؛ پیش‌بینی داریم که تا سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۸ هزار نفر را در منطقه آزاد استخدام کنیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تحقق اهداف اشتغال در منطقه آزاد اروند به تنهایی با خود مدیریت منطقه، اعتبارات موجود، رِنج تصاعدی، اعتبارات مصوب آن و این برنامه‌‌ریزی که دارد صورت می‌گیرد قابل تحقق نیست بلکه منوط به شروطی می‌باشد.

وی ادامه داد: اولین و مهمترین شرطی که در این خصوص وجود دارد تأمین اعتبارات تصاعدی براساس ظرفیت اعلامی از سوی دبیرخانه است و دومین شرط نیز بهره‌گیری از صندوق‌ها و مراکز حمایتی اشتغال برای دادن اعتبار کافی به پروژه‌های اعلامی از سوی منطقه آزاد می‌باشد و شرط سوم هم همکاری و حمایت کامل و همه جانبه استانداری در این خصوص است.

احسان خواه در پایان یادآور شد: شرط چهارم که از دیگر شروط عنوان شده بسیار مهتر می‌باشد اینست که باید حتما تعادلی در بحث نیروهای ورودی و خروجی به منطقه آزاد باشد یعنی اگر این ظرفیت‌های استخدام شده در منطقه آزاد به دلایل و بهانه‌های مختلفی اخراج شوند حتی اگر استخدامها و اشتغالزایی را هم خوب انجام دهیم باز امکان تحقق اهداف اشتغال ما در چشم ‌انداز ۱۴۰۰ نیست.