منزلت رفیع عرب ها در تاریخ

روزنامه همدلی در روز شنبه ۲۹ مهر ماه ۹۶ با تیتر اولی روی دکه ها رفت، که به گواه برخی فعالان حوزه رسانه، تاحدودی مناقشه انگیز بوده است. به گزارش خورنا، روزنامه همدلی در مطلبی که با تیتر «زنان عرب؛ از زنده‌به‌گوری تا وزارت» منتشر کرده بود به بیان مواردی در مورد تغییر نگاه حاکمان عرب منطقه خلیج فارس به مقوله زنان پرداخته است. این روزنامه همچنین روتیتری را انتخاب کردکه دیده نشد ؛ «دولت امارات زنان بیشتری را در کابینه خود گنجانده است که یکی از آن‌ها ایرانی‌تباری بلوچ است» . با وجود اینکه در تمام متن ارسالی حتی جمله ای علیه زنان عرب زبان اماراتی وجود ندارد و به نوعی به انتقاد از سیاست «خواستیم، اما نشد» روحانی در ماجرای وزرای ایران بوده، اما تیتر این روزنامه به مذاق برخی فعالان عرب خوش نیامده است.

خورنا | سرویس سیاسی: متن ارسالی دکتر ولی اله شجاعپوریان، مدیرمسئول همدلی به دفتر خورنا به شرح زیر است: 

منزلت رفیع عرب ها در تاریخ

تیتری که همدلی برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان عرب برگزیده است در راستای انتقال این مفهوم بوده است و به وجه نافی مکانت و جایگاه رفیع اعراب عزیز نبوده است. نویسنده این سطور افتخار دارد رشته وموضوع مطالعات دانشگاهی خود را ، زبان وادبیات عرب قرار داده است و سال ها در این حوزه پر افتخار خواند و نوشت.

در ماه‌های گذشته به دلیل وقوع برخی اصلاحات مهم و اساسی در تعدادی از کشورهای عرب همسایه، اعراب مورد توجه و کانون افکار عمومی و رسانه‌های ایران قرار گرفته‌اند و به ویژه با رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی اعراب نقش پررنگی در شبکه‌های اجتماعی کشور ما دارند. اعراب به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین همسایه‌های ایران در طول تاریخ از اهمیت و جایگاه خاصی در میان ایرانیان برخوردار بوده‌اند. هرچند در پیشینه روابط ایران و اعراب، تنش‌ها و درگیری‌هایی نیز به وقوع پیوسته، اما بخش عمده ی تاریخ دو ملت، مسالمت‌آمیز و همراه با حسن همجواری بوده است.

فرهنگ ایران و اعراب به ویژه در حوزه‌هایی چون دین، فرهنگ، زبان و علم چنان درهم تنیده شده که شاید به سختی بتوان میان دو تمدن بزرگ فرهنگی یعنی اعراب و ایرانیان تفکیک و جدایی قائل شد. وام‌گیری فرهنگ ایرانیان از اعراب و اعراب از ایرانیان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و قرابت جغرافیایی، فکری، اعتقادی و … ایرانیان و اعراب را دارای وجه اشتراکات فراوانی کرده است.

بدیهی است این وجه اشتراک و حسن همجواری خوشایند بسیاری از رقبای منطقه‌ای و جهانی نیست و تحرکات و توطئه‌هایی برای برهم‌زدن این همزیستی مسالمت‌آمیز در طول یکی دو قرن گذشته نیز صورت گرفته است که طرح مباحث اختلاف‌آفرین و تنش‌زا در شبکه‌های اجتماعی بخش کوچکی از این تحرکات می باشد.

در قرآن کریم نیز اصل عدم برتری انسان ها بر همدیگر بارها مورد تاکید قرار گرفته و برتری‌طلبی قومی، نژادی وهرگونه مرزبندی‌های رایج مردود اعلام شده است. تاکید قرآن بر برابری و برادری ابنای بشر در بسیاری از آیات قرآن قابل استنتاج است؛ اشارتی چون « «یا بنى آدَمَ»، (اى فرزندان آدم) و «یا اَیُّها النّاسُ» (اى مردم)، و یا «یا اَیُّها الّذین امنوا»، (اى کسانى که ایمان آورده‌اید) و «یا عبادى» (اى بندگان من)، و «یا اَیّها الاِنسانُ» (اى انسان) نشان می‌دهد برتری‌جویی‌های قومیتی محلی از اعراب ندارد و ایرانیان و اعراب به عنوان اصلی‌ترین پیروان دین اسلام از این آموزه‌ها سیراب شده اند.

همچنین بسیاری از مباحثی که پیرامون اعراب و ایرانیان مطرح می‌شود مربوط به دوران پیش از اسلام و مقاطعی از تاریخ است که در سایه اسلام، قرآن و نبوت رخت بربسته و هر دو گفتمان عربیت و ایرانیت ورای برخی ملاحظات سیاسی نظام‌های خودکامه در روزگار معاصر، گفتمان‌هایی قابل احترام و با پشتوانه تاریخی و تمدنی عظیم و گرانبها هستند و خواهند بود.

همچنین بررسی پیشینه تاریخی ایران و اعراب این واقعیت را آشکار می‌سازد که پیشرفت و توسعه یکی از طرفین تاثیر مثبتی بر روی طرف مقابل داشته و به هیچ وجه توسعه یکی از این دوبال، نافی توسعه بال دیگر نیست. این پیش فرض تاریخی امروز با دگردیسی به جامعه منتقل می‌شود و تداوم این اشتباه از سوی دو طرف این ماجرا به نغع دو طرف نیست.

اعراب پیوسته درطول تاریخ از جایگاه رفیع و والایی برخوردار بوده اند وامروز پیشرفت و توسعه آنها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دیپلماتیک، صنعت و تجارت و … امری مشهود است که تبیین آنها فراتراز حوصله این مقال است. تیتری که همدلی برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان عرب برگزیده است در راستای انتقال این مفهوم بوده است و به وجه نافی مکانت و جایگاه رفیع اعراب عزیز نبوده است. نویسنده این سطور افتخار دارد رشته وموضوع مطالعات دانشگاهی خود را «زبان وادبیات عرب» قرار داده است و سال ها در این حوزه پر افتخار خواند و نوشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمدجواد امیری ماشالله نشریه ها و نویسنده ها یی که خودشان بخشی از برنامه اشاعه نژاد پرستی قومی هستند حسابی پشت هم ایستادن و اشتباهات همدیگه رو توجیح میکنند و نشریات کزایی رو وسیله نشر عقده های چرکین و افکار مریضشون کردن