رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

ازدیاد سگهای ولگرد در اهواز تبدیل به یک بحران شده است

خورنا-احمدرضارستمی: رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بحث جمع‌آوری سگهای ولگرد از جمله دستورکارهایی است که علیرغم مطرح شدن فرا‌وان در جلسات ولی تاکنون اجرایی نشده خاطر نشان کرد: بی‌شک ما هم با نظر انجمن دوستداران حیوانات در بحث جمع‌آوری، نگهداری و عقیم‌سازی سگهای ولگرد موافق هستیم و اتلاف این موجودات را تنها زمانی جایز می‌دانیم که دارای بیماری خطرناکی باشند که در آنصورت اتلاف هم باید ترحم آمیز باشد.

وی در ادامه با گلایه از عدم اهتمامی که در این خصوص وجود دارد عنوان کرد: طی جلسات متفاوتی که با استانداری، دامپزشکی، شهرداری و با NGO ها داشته‌ایم قرار براین شد که مکانهایی قفس مانند برای این حیوانات تعبیه شود که پس از زنده‌گیری، ابتدا حیواناتی را که بیمار هستند جدا و به صورت ترحم آمیز اتلاف شوند و سپس عملیات عقیم‌سازی برای آن تعداد که سالم هستند صورت پذیرد و از این مرحله به بعد هم در نهایت NGO ها در مورد بحث‌های مراقبتی آنها وارد عمل شوند. ولی علیرغم تمامی این برنامه‌ریزی ها نه تنها هیچ اقدامی صورت نپذیرفت بلکه همچنان شاهد جولان دهی سگهای ولگرد نیز هستیم.

سلمان‌زاده بیان کرد: براساس آمار دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در سال گذشته پنج ‌هزار گزش در سطح استان اتفاق افتاده است که به ازای هر گزش باید پنج دوز واکسن و یک دوز ایمونوگلوبولین برای جلوگیری از بروز هاری احتمالی در فرد قربانی استفاده شود که هزینه این درمان چیزی در حدود بیش از ۲۰۰ دلار می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اذعان کرد: ما معتقدیم که یک نفر هم نباید به هاری مبتلا شود زیرا در غیر اینصورت به دلیل لاعلاجی این بیماری ناگزیر باید شاهد مرگ این فرد بود بنابراین انتظار داریم ساماندهی بحث سگهای ولگرد هر چه سریعتر صورت بگیرد.

وی در پایان تصمیم بر عقیم‌سازی سگهای ولگرد را در حال حاضر یک اشتباه دانست و گفت: با توجه به اینکه ازدیاد سگهای ولگرد در اهواز تبدیل به یک بحران شده است عقیم‌سازی این حیوانات به تنهایی هیچ دردی را دوا نمی‌کند زیرا تنها تعداد این موجودات را ثابت نگه می‌دارد که این تعداد هم بی‌شک می‌توانند علاوه بر هاری ناقل ویروس‌ها و میکروبهای بیماری‌زا دیگری هم از راههای گوناگون به انسان باشند بنابراین لازم است که قبل از انجام هر کاری ابتدا تعداد آنها را کاهش داد.