سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان:

وجود بمب ساعتی”ناگ” در فاضلاب‌های خوزستان/مدیریت نکنیم پیدایش التور اجتناب ناپذیر است

فرهاد صفدری- میکروب "ناگ" (NAG) یعنی عامل بيماريزاي التور به صورت بومی در فاضلاب‌های استان وجود دارد یعنی همین الان اگر از فاضلاب نمونه‌برداری کنیم وجود این میکروب را مشاهده خواهیم کرد که معنی آن وجود یک بمب ساعتی در فاضلاب‌ها و جوی‌های رو باز استان است که اگر نخواهیم این میکروب را به صورت موثر مدیریت کنیم ازدیاد آن می‌تواند بیماری التور را باعث شود.

خورنا-احمدرضارستمی: سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در پیک دوم بیماری‌های منتقله از آب و غذا، روده‌ای و التور قرار داریم تصریح کرد: بیماری التور بعنوان یک نمونه‌ از بیماری وبا، پیک دوم آن از نیمه مرداد‌ماه شروع و تقریباً تا آذر ادامه می‌یابد.

وی عنوان کرد: اخیراً با تاکیدات اکید شورای سلامت استان قرار بر این شده است که کار نصفه و نیمه لایروبی و آهک پاشی جوهای روباز در سطح شهرها و روستاهای استان که در پیک اول تقریبا نیمه تمام مانده بود حتماً در پیک دوم توسط شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت کامل اجرایی شود.

صفدری یادآوری کرد: در جلسه قبلی که به صورت ادغام توسط شورای مدیریت بحران و سلامت استان برگزار شد، شورای مدیریت بحران هم که از لحاظ اجرای مصوبات، دارای جایگاه بالایی در استان بعد از شورای تأمین است بر اجرای این مصوبه لایروبی و آهک‌پاشی تاکیدات فراوانی داشت.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: متاسفانه براساس آخرین آماری که بدست آمده شاهد عملکرد بسیار ضعیفی از سوی شهرداریها و بخشداری‌های استان در زمینه لایروبی و آهک‌پاشی فاضلاب‌ها و جوی‌های روباز هستیم که به واقع اکنون که به فصل بارندگی‌ها نزدیک می‌شویم در صورت جاری شدن فاضلاب از این جوی‌های روباز در اثر بارندگی، آلودگی‌ها وارد محیط می‌شود.

وی افزود: زیرا میکروب “ناگ” (NAG) یعنی عامل بیماریزای التور به صورت بومی در فاضلاب‌های استان وجود دارد یعنی همین الان اگر از فاضلاب نمونه‌برداری کنیم وجود این میکروب را مشاهده خواهیم کرد که معنی آن وجود یک بمب ساعتی در فاضلاب‌ها و جوی‌های روباز استان است که اگر نخواهیم این میکروب را به صورت موثر مدیریت کنیم ازدیاد آن می‌تواند بیماری التور را باعث شود.

صفدری عملکرد برخی از شهرداری‌های استان را در زمینه لایروبی و آهک‌پاشی فاضلابها و جوی‌های روباز بسیار ضعیف‌تر از دیگر شهرها دانست و عنوان کرد: متأسفانه شهرداری شهرستان کارون علیرغم تمامی مصوبات و تاکیدات شورای سلامت این شهرستان تاکنون هیچ لایروبی و آهک ‌پاشی را انجام نداده‌ است.

این مقام مسئول ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شهرستان کارون یادآوری کرد: ما همگی نگران کارون هستیم. کارونی که به خاطر داریم در سال ۹۴ بیماری التور چه مشکلاتی را برای شهروندانش بوجود آورده بود اکنون به علت بی‌توجهی‌ شهرداری این شهرستان در لایروبی و آهک‌پاشی در جوی‌ها و فاضلاب‌هایش، بار دیگر مستعد تکرار این بیماری شده است؛ کارون در حوزه روستایی هم وضعیت مساعدی ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری حمیدیه هم در خصوص لایروبی و آهک‌پاشی فاضلاب شهری پای کار نیست اظهار کرد: عملاً شورای سلامت استان مصوباتش در حوزه لایروبی و آهک ‌پاشی در شهرستان حمیدیه هم کاملاً بی‌تاثیر است.

صفدری گفت: در دشت‌آزادگان که بزودی بحث اربعین را در آنجا خواهیم داشت و سیلی از جمعیت به آنجا مراجعه می‌کنند نیز به علت عدم لایروبی و آهک پاشی وضعیت نگران کننده‌ای داریم.

عضو شورای سلامت استان عملکرد اجرایی شهرستان هندیجان را نیز در این خصوص ضعیف معرفی کرد و افزود: اندیمشک هم که بزودی مبادی ورود زائرین اربعین حسینی به استان خواهد بود به هیچ عنوان اهتمامی در لایروبی و آهک‌پاشی فاضلاب و جوی‌های روباز نداشته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: علیرغم تمام تاکیدات و هشدارهایی که شخصاً استاندار خوزستان در مورد بیماری التور و لزوم لایروبی و آهک‌پاشی در جلسه قبلی مدیریت بحران داشت، متأسفانه مشاهده می‌شود که بیشتر مسئولین شهرهای استان پای‌کار نمی‌آیند و نسبت به این امر مهم کم‌توجهی نشان می‌دهند. لذا لازم است که در این خصوص حتماً تصمیماتی مناسب لحاظ شود.