رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان: بیماران سل نیاز به حمایت اجتماعی دارند/ مرکز تشخیص پیشرفته سل در استان راه‌اندازی شده است

خورنا-احمدرضارستمی: در پنجمین جلسه کارگروه شورای سلامت خوزستان شکرالله سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اهمیتی که در مورد بیماری سل در کشور وجود دارد در تقویم ۲۳ مهرماه که مصادف با مرگ دانشمند بزرگ ایرانی محمدبن ذکریای رازی( به دلیل ابتلاء به عارضه سل)است روز ملی سل نام‌گذاری شده که البته این تاریخ سوای روز جهانی سل می‌باشد که در ۲۴ مارس (چهارم فروردین) است.

وی تصریح کرد: روز ملی سل به واقع یک فرصتی دوباره‌ای است که ما چالش‌هایی را که در مورد این بیماری وجود دارد و در بیشتر مواقع هم به بوته فراموشی سپرده می‌شوند را باردیگر مورد بازنگری قرار دهیم.

سلمان‌زاده میکروب سل را کشنده معرفی کرد و اظهار داشت: علی‌رغم برخورد‌های خوش‌ بینانه‌ای که با میزان بروز بیماری سل صورت می‌گیرد این بیماری یکی از معضلات جهانی است که عامل اصلی بسیاری از مرگ و میرهای دنیا به حساب می‌آید.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: میکروب سل بعد از HIV دومین کشنده انسان به حساب می‌آید، میزان بروز آن در دنیا ۱۴۲ در یکصد هزار نفر است و در واقع می‌توان گفت که “یک سوم” از جمعیت دنیا به این میکروب آلوده هستند. یعنی این جمعیت بیمار نمی‌باشند بلکه تنها عامل بیماری در بدن آنها وجود دارد که به این حالت سل نهفته می‌گویند که در بعد می‌تواند به سل فعال تبدیل شود.

وی بیان داشت: در رابطه با بیماری سل یک مشکل عمده‌ای را که امروزه دنیا با آن رو به روست، سل مقاوم به داروست که متاسفانه آمار آن نیز در دنیا رو به افزایش است.

سلمان زاده بیماری سل را جزء ۱۰ علت مرگ در دنیا دانست و افزود: این ییماری در سال ۱/۸ میلیون نفر را به کام مرگ می‌فرستد؛ متأسفانه ۹۵ درصد سل در کشورهای فقیر و در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد بیماری سل تنها در ۲۲ کشور جهان و ۶۰ درصد موارد ابتلاء هم در شش کشور دنیا وجود دارد که متاسفانه یکی از این کشورها پاکستان می‌باشد که در همسایگی نزدیک ما است.
وی عنوان داشت: خوشبختانه وضعیت ایران در مورد سل نسبت به جهان رضایت‌بخش بوده بطوریکه میزان بروز سل در دنیا ۱۴۲ در صد هزار نفر، در کشور ۱۶ در صد هزار و در استان خوزستان هم ۱۰ در صد هزار نفر است. خوزستان دارای وضعیت بهتری نسبت به کل کشور است.

سلمان زاده با بیان اینکه ایران در میان کشورهایی قرار دارد که همگی وضعیت ابتلا به سل خیلی بالایی دارند یادآوری کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که باید خیلی مراقب باشیم زیرا احتمال ورود بیماری به کشور همیشه وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان مشکل شیوع سل در زندانها را به علت ارتباطات ویژه‌ای که در آنجا وجود دارد همیشه نگران کننده دانست و گفت: خوشبختانه در این خصوص کارهای خیلی خوبی در زندانهای خوزستان صورت گرفته است که از جمله می‌توان به اختصاص یک بند ویژه به زندانی‌های بیمار، اجرای پروتکل کامل درمانی و تشخیصی بیماری و نیز وجود کارشناسهای خیلی خوب در زندانها اشاره کرد که در کل می‌توان گفت که میزان سل در زندانها هم رو به کاهش است.

وی در مورد تعهدات بین المللی را که کشور باید در رابطه با کنترل بیماری سل تا سال ۲۰۳۵ اجرایی کند اظهار کرد: این اهداف شامل کاهش میزان بروز بیماری تا سقف ۹۰ درصد، کاهش ۹۵ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از سل و نهایتاً صفر شدن تمام هزینه‌های درمان و تشخیص این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه در استان از لحاظ تشخیص سل هیچ مشکل نداریم عنوان کرد: یک آزمایشگاه تشخیص ملکولی بسیار پیشرفته‌ در استان راه‌اندازی شده که در آن حتی موارد مقاومت میکروب سل را بصورت ملکولی هم می‌توان تشخیص داد و همچنین علاوه بر آن موفق هم شده‌ایم که در “کمیته فنی کشوری سل” مقدمات دریافت دستگاه بسیار پیشرفته جی نکست پرت را بدست بیاوریم که ظرف ۲۴ ساعت می‌تواند هم سل و هم موارد مقاومت را تشخیص ‌دهد.

سلمان‌زاده گفت: دسترسی همگانی و رایگان به خدمات درمانی که در غالب داروهای خوب و موثری که در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و همچنین غربال‌گری سل فعال و سل نهفته در گروه‌های پر خطر و حاشیه‌نشین هم از جمله اقداماتی می‌باشد که در حوزه سلامت در حال انجام است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه بیماران سل نیاز به حمایت اجتماعی دارند تصریح کرد: این بیماری دارای پیچیدگی‌های خاصی است که به زعم کارشناسان در چهار چوب یک بیماری اجتماعی به حساب می‌آید زیرا باعث سوء تغذیه، انگ اجتماعی، از دست رفتن سیستم ایمنی بدن و رفاه اجتماعی فرد می‌شود که در نهایت فرد را به سمت فقر رهنمون می‌کند یعنی فقر باعث سل و سل هم باعث فقر می‌شود و براین اساس لازم است که برای کنترل آن یک نگاه اجتماعی را داشته باشیم.

وی در پایان عملکرد استان خوزستان را در کنترل این بیماری بسیار مثبت ارزیابی کرد و تصریح داشت: در حوزه سلامت استان امکانات تشخیصی بسیار خوبی به صورت رایگان موجود است بطوریکه آزمایش‌های بسیار گران‌قیمت pcr کاملاً رایگان می‌باشد و همچنین درمان بیماری به مدت شش ماه و برای افراد مقاوم به درمان نیز به مدت بیش از دو سال رایگان به افراد داده می‌شود.